KARIERA

'Ne, tega se ne da!'

Natisni0
Velika in manjša podjetja prisegajo na raznolikost, vendar je v resnici pogosto ne živijo.

Klavdija Verlak, coach za osebni razvoj
Klavdija Verlak, coach za osebni razvojFOTO: osebni arhiv

Različnost v karakterju, načinu dela in znanjih je nujna za podjetja. Če bi bili vsi samo natančni in analitični, podjetja ne bi šla naprej. Stalno bi se vrteli okoli detajlov, odločitve bi sprejemali počasi in tak način vodenja in dela vodi v stagnacijo. Stagnacija pa za podjetje pomeni pot nazaj.

Prav tako, če bi bili v podjetjih vsi ljudje samo hitri, površinski, taki, ki vlečejo naprej, imajo vsak trenutek 100 novih idej, ne prenesejo pa rutine in reda, bi sledil kaos. Podjetje bi kratkoročno sicer šlo naprej, vendar pa brez analitikov v ozadju in ljudi, ki bi vzpostavljali strukturo, da bo podjetje lahko normalno delovalo, podjetje vodijo naravnost v bankrot.

Noben ekstrem ni dober, za napredno poslovanje potrebujemo različne tipe ljudi: ene, ki bodo skrbeli za kreativne nove ideje, druge za izvajanje operativnih nalog, ene za gradnjo stukture in analitiko, druge za vzpostavljanje pozitivne kulture v podjetju. Če manjka en del, se to v podjetju čuti v razpoloženju in vidi na bilanci.

Običajno je tako, da vsak vodja naravno išče svojo ekipo ljudi, ki so mu podobni. S takimi ljudmi se razume, govorijo isti jezik in naravno mu je, da s takimi hoče delati. Pameten vodja, ki se zaveda svojih prednosti in pomanjkljivosti, pa izbira svoje sodelavce glede na potrebe tima. Za dobro uglašen in napreden tim morajo biti ljudje v njem raznoliki. Prav tako mora paziti, da izbira primeren kader za delovne naloge, ki jih bodo ljudje opravljali.

Poznam veliko ljudi, ki so na pravih delovnih mestih in cvetijo. Vsi so na plusu. Oni, ker končno lahko dajo najboljše od sebe, in podjetje, saj ima visoko motiviranega človeka na pravem delovnem mestu, ki sam skrbi za to, da je njegovo delo odlično opravljeno. Poznam pa še več ljudi, ki niso na pravem mestu in so globoko nesrečni, delo zgolj opravljajo. Z leti, če ni sprememb, pa v resnici škodijo tako sebi kot podjetju. Stagnacija in nesreča vodita v nazadovanje. Kadar smo na delovnem mestu nesrečni in zjutraj s cmokom v grlu ali z bolečino v želodcu prihajamo v službo, ne moremo biti dobro razpoloženi in širiti pozitivne energije okoli sebe. Kadar je v podjetjih veliko jezikanja, širjenja slabe volje in dolgih obrazov, je čas, da se vodja najprej vpraša, če ima ljudi na pravih delovnih mestih. Slabo vzdušje v podjetjih ima lahko sicer več razlogov, eden od njih je lahko tudi ta.

Če je vodja usmerjen v raznolikost in priznava vrednost tej raznolikosti, potem se bo ta kultura širila po podjetju. Če pa vodja zelo podpira in preferira en tip ljudi, običajno takega, ki mu je podoben, potem nastopi v podjetju težava. Vsi ostali ali tisti, ki so popolnoma različni od njega, so potem manjvredni. Kako to izgleda v praksi?

Kreativnost
KreativnostFOTO: iStock

Če je vodja izrazit kreativec, ima rad vedno nove in nove stvari, ne mara rutine in reda. Ljudi, ki so njegovo nasprotje, razume kot črnoglede, da ga omejujejo, da nočejo napredka, skratka, da so "špilferderberji". Ne želi jih v svoji bližini in če so, jih s komentarji ponižuje. Počasi se v podjetju razširi prepričanje, da ni dobro, če si "špilferderber". Nihče noče biti javno tak, če pa je, potem ostane v izobčeni skupini ljudi, ki vedno bolj postaja nezadovoljna in glasna v opozarjanju na "neumnosti", ki jih vodja po njihovem počne. Če ima vodja srečo, je to opozarjanje glasno, ko potihne in postane podtalno in zunaj podjetja, je to za podjetje lahko zelo nevarno.

Red in kreativa

Vodja je vodja celotnega delovnega procesa. Delovni proces lahko normalno in brez stresa poteka, kadar je strukturiran. Potrebuje tako red kot kreativo. Red in pravila dajejo svobodo. Če se z redom in pravili počutite kot v zaporu, jih imate preveč in jih je treba očistiti nepotrebnega balasta. Podjetja potrebujejo strukturo, red in pravila, saj dajejo stabilnost delovnim procesom. Kadar procesi v podjetjih tečejo, potem jih lahko izboljšujemo, oddelki lahko med seboj sodelujejo, iščejo nove rešitve, kreativni ljudje lahko brez težav iščejo nove ideje, rešitve, produkte. In jih, ko so izpiljeni, predajo v roke ljudi, ki postavljajo strukturo in sistem. Tukaj je spet pomembno, da ne pretiravamo s togostjo pravil. Včasih lahko pretiravanje s pravilniki zelo ohromi napredek. Pomembna sta oba pola, da podjetje lahko napreduje ter da se ljudje v njem počutijo varni in motivirani za delo.

Ljudje, ki skrbijo za procese, so običajno mirnejši, analitični, povezujejo elemente procesa med seboj, razumejo vse strani in jih spravijo v eno sliko. Za kreativnost v podjetju običajno ne more skrbeti isti človek, ki bo postavljal proces ali isti človek, ki se ukvarja s financami. Vendar ni nobeden več vreden od drugega, vsi so v redu in prav vsi so pomembni, da podjetje uspešno funkcionira.

Analiza
AnalizaFOTO: iStock

Prisegajo na raznolikost, a je pogosto ne živijo

Velika in manjša podjetja prisegajo na raznolikost, vendar je v resnici pogosto ne živijo. Kadar so podjetja v procesu razvoja in rasti, običajno veliko stavijo na ljudi, ki so polni idej, novosti, napredka ... Takrat se tudi zna zgoditi, da pozabljajo na strukturo, ki jim bo pomagala obdržati rast. To je, kot da bi gradili most na drugo stran reke in pozabili postavljati nosilne stebre, ki ga bodo nosili tudi kasneje, ko bo cesta že odprta.

Če imate proizvodno enoto, je pomembno, da razvijate nove produkte, vendar je prav tako pomembno, da skupaj z razvojem novih izdelkov skrbite tudi za razvoj operacij v ozadju: nabave, proizvodnje, računovodstva in financ, finančnega toka, uvajanja in izobraževanja ljudi, upravljanja z zalogami ... Veliko procesov se dogaja za izdelkom, ki ga predstavite trgu. Če ima podjetje dobro postavljeno strukturo, po kateri deluje, potem sta marketing in prodaja lahko kreativna, saj njihova kreativnost ne povzroča stresa operacijam v ozadju, pač pa jih te iste operacije lahko odlično podprejo pri njihovi kreativnosti. Če je v podjetju postavljen dober sistem, je lahko podpora zadaj tudi hitra in bolj kot je dobro zastavljena struktura, bolj je učinkovita.

'Ne, to se ne da!'

Še vedno je veliko podjetij, ki delajo na horuk in kjer je vsak nov podvig stres za ljudi v operativi. Običajno ti ljudje odreagirajo z NE, TO SE NE DA. Kar je kot rdeča ruta za bika za nekoga, ki si najprej želi napredka. Vodja, ki resnično spoštuje raznolikost ljudi v svojem timu, prepozna, da sporočilo "TO SE NE DA" v resnici pomeni "PRI MENI VLADA PANIKA! NISEM ŠE VZPOSTAVIL PROCESA IN STRUKTURE. POGOVORIMO SE, KAKO, KDAJ, KOLIKO ČESA ŽELITE, DA JAZ VZPOSTAVIM PROCES." 

To pomeni, da v sam proces razvoja vključimo tudi tiste, ki jih pogosto dojemamo kot "zaviralce" napredka. Če se bodo počutili sprejete, zaradi tega kar so, in jih boste poslušali in jim pomagali vzpostaviti procese, bo kreiranje novih idej sčasoma lažje in prijetnejše za vse oddelke v podjetju.

Izvedba
IzvedbaFOTO: iStock

Različnost se pri ljudeh ne pozna samo v narodnosti, barvi kože in spolu. Ključnega pomena je raznolikost sposobnosti v podjetju. Le raznolik tim je lahko uspešen tim, saj bo pokril vsa področja uspešnega in trajnega razvoja podjetja. Seveda je pogoj za to, da se tim nauči medsebojnega spoštovanja in sodelovanja. Nihče ni popoln in nihče ni dober na vseh področjih. Zato pa je odličen in zmagovalen tim lahko odličen na vseh področjih, saj potrebe zapolni z različnimi ljudmi.

Vodja tima je tisti, ki zastavi kulturo sprejemanja različnosti znotraj tima in znotraj podjetja. Če zna balansirati sposobnosti ljudi v svoji ekipi, prepoznati, kdo je dober na katerem področju in gojiti kulturo sprejemanja, potem je uspeh zagotovljen. Člani tima, ki se dobro poznajo in vedo, na koga se zanesti v kakšnem primeru, bodo lažje in uspešnejše delali, zadovoljni bodo, visoko motivirani in vedno znova bodo iskali nove rešitve za napredek poslovanja.

Članek odraža stališče avtorja in ne odraža nujno tudi stališča uredništva.

KOMENTARJI (0)
Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. S klikom na gumb Spletno oko prijavite komentar, za katerega menite, da vsebuje sovražni govor.
PRIJAVI KOMENTAR Pravila za objavo komentarjev
PREKLIČI