Cekin.si
Vlaganje

Investicije

Čustvene reakcije pri vlagateljih: česa zagotovo ne smemo početi, ko pride do občutnih nihanj na trgu?

Mitja Vezovišek
25. 07. 2023 04.45
0

Povprečni vlagatelj ne dosega donosa, ki ga ponuja trg zaradi tega, ker plačuje visoke stroške in lastnim čustvom pusti, da vodijo njegove odločitve. V času nihanj na trgu nikakor ne prodajamo naložb, katerih vrednosti so najbolj padle, ali denar prenašamo na bančni račun, temveč ravno obratno.

Danes vemo, da delnice največjih podjetij iz ZDA na dolgi rok prinašajo približno 10-odstotni letni nominalni povprečni donos. To potrjuje skoraj 100-letna zgodovina najbolj znanega delniškega indeksa S&P 500, ki spremlja gibanje vrednosti 500 največjih kotirajočih podjetij v ZDA. Hkrati lahko ugotovimo, da znaša povprečna inflacija okoli 2,5 odstotka. To pomeni, da je realen donos delniškega indeksa ZDA na leto okoli 7,5-odstoten.

Žal pa to ni donos, ki bi ga v žep pospravil povprečni vlagatelj, ki vlaga v delnice z nakupom enot delniških skladov, saj raziskave kažejo, da njegov realni donos znaša le odstotek nad inflacijo. To je približno 6,5 odstotka manj od donosa, ki ga ponuja trg!

Zakaj povprečni vlagatelj ne dosega donosa, ki ga ponuja trg?

Kot ugotavljajo v številnih raziskavah in lahko potrdim tudi iz lastne več kot 20-letne prakse, je odgovor mogoče najti v dveh dejavnikih: to so stroški investiranja (z davki vred) in čustva oziroma vedenje povprečnega investitorja.

Zares povsem brezplačen finančni produkt ne obstaja, tako da se nekaterim stroškom težko izognemo, toda večina zanje plačuje bistveno preveč. Ko se oborožijo z znanjem in izkušnjami, pa glavna težava ostaja: To so čustvene reakcije, ki se jim v hiper povezanem svetu težko izognemo.

Bolj izkušeni vlagatelji vedo, da se na finančnih trgih periodično pojavljajo anomalije, ki jih je pri prilagajanju naložbenega portfelja smiselno upoštevati. Njihova posledica so visoki odkloni od srednje vrednosti v nekaterih obdobjih, najsi bo to dan, mesec, leto ali celo več let.

In kaj to pomeni za nas? Nič drugega kot to, kar tudi sicer poimenujemo z besedo anomalija: nekaj neobičajnega, neznačilnega in nikakor ne dolgoročnega. Anomalije na finančnih trgih so za vlagatelje lahko koristne, saj delnicam, obveznicam, pa tudi večini alternativnih naložbenih razredov dolgoročno vrednost raste. Pomembno je le razumeti, da dolgi rok pomeni vsaj pet, še raje pa 10 ali 20 let.

Česa ne smemo početi, ko pride do nihanj?

Mitja Vezovišek
Mitja VezovišekFOTO: osebni arhiv Mitja Vezovišek

Pomembno je, da smo odzivni, ko je treba, a hkrati ne sprejemamo prenaglih odločitev, ki botrujejo strahu, ki se morebiti poraja ob teh dogodkih. Kot vedno znova poudarjamo, je ključna razpršitev na vseh področjih osebnih financ. To velja tako za naložbe in rezervo kot bančne račune.

V času občutnih nihanj moramo le-ta razumeti kot anomalijo. To pomeni, da se bodo trgi ponovno vrnili k srednji vrednosti, vprašanje je le, kdaj. Zato takrat nikakor ne prodajamo naložb, ki so jim vrednosti najbolj padle, in kupujemo tiste, ki so jim padle manj, ali denar celo prenesemo na bančni račun, da tam počaka, da bo kriza mimo. To, da ne naredimo ničesar, je vsekakor bolje, najbolje pa je, da dokupimo naložbe, ki so jim vrednosti najbolj padle.

Kako anomalije na trgu izkoristiti v svoj prid?

Podobno kot naredimo na drugih področjih, na primer pri nakupu oblačil. Ko trgovci na razprodaji ponudijo velik popust, večina zgrabi priložnost in kupi, kar ponujajo. Ko pa na primer delnice padejo za 30 odstotkov, vsi bežijo. Čeprav je razprodaja?! Namesto da bi izkoristili priložnost ali vsaj ne bi naredili ničesar, dvigujejo denar in ga spet vplačajo, ko se delnice podražijo.

Da bi anomalije lahko izkoristili v svoj prid, moramo obvladati naše čustvene reakcije. To je lahko izgovoriti, mnogo težje pa narediti, ko do tega res pride. Verjetnost uspeha močno povečamo, če imamo takrat ob sebi nekoga, ki je to že doživel in zna nadzorovati lastna čustva. To ne velja samo pri investiranju, temveč tudi na drugih področjih. Spomnimo se le na številne športnike, ki brez pomoči tretje osebe nikoli ne bi dosegli zmag, četudi so v tem, kar počnejo, tehnično najboljši na svetu. Obvladovanje čustvenih reakcij je velikokrat ključno pri doseganju ciljev.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 856