Finančni guru Dave Ramsey je dejal, da bi se morali Američani odpovedati jutranji kavi, če bi želeli ustvariti bogastvo. Še ena izjava, ki se je zapisala v zgodovino, tako kot na primer tista, da mladi nimajo lastniških nepremičnin, ker denar trošijo na toastih z avokadom. Seveda je jasno, da ni težava v kavi ali toastu, temveč drugje.
Že hiter pregled Instagrama ali TikToka pokaže, da imajo jasno stališče glede teh vprašanj. Tam je kar veliko objav na temo osebnih financ, ustvarjalci pa večinoma prihajajo iz ZDA. Spletna stran Business Insider poroča o mladih ženskah, torej pripadnicah generacije Z, ki odkrito govorijo o tem, da so bogate in da želijo pomagati tudi drugim ženskam, da postanejo bogate.
Ena od teh vplivnic je Tori Dunlap, ustanoviteljica podjetja za finančno izobraževanje Her First 100K. Njena želja je, da bi čim več mladih žensk začelo vlagati in da bi razblinila prepričanje, da se morajo za ustvarjanje bogastva prikrajšati za stvari, v katerih uživajo. V videoposnetku na Instagramu razmišlja o Ramseyjevem nasvetu in pride do zaključka, da "ni kava tista, ki vam onemogoča varčevanje, temveč gre za sistemsko zatiranje".
Dunlapova, ki se je rodila v mestu Tacoma v ameriški zvezni državi Washington, je še pred nekaj leti delala v marketingu in se spopadala s toksičnim šefom. Zahvaljujoč zasilnemu skladu, ki ga je ustvarila, je lahko dala odpoved in se začela osredotočati na lastno podjetje.
Njen osebni cilj je bil zbrati 100.000 dolarjev premoženja, ki ga je z načrtovanjem proračuna in vlaganjem dosegla do svojega 25. leta. To je 90.580 evrov. Sedaj je stara 30 let, ima več kot 2 milijona sledilcev na Instagramu, vodi najbolje ocenjeni ameriški poslovni podkast in je avtorica knjižne uspešnice Financial Feminist. Zagnala je tudi platformo Treasury, za katero pravi, da je ženskam na borzo pomagala vložiti več kot 80 milijonov dolarjev (72,5 milijona evrov).
Dunlapova je poleg Instagram ustvarjalcev, kot so gospa Dow Jones, Simran Kaur in Rachel Rodgers, vodja novega vala izobraževanja o osebnih financah, ki se osredotoča na učenje žensk iz generacije Z in milenijske generacije o osnovah zaslužka, odplačevanja dolga in vlaganja. Pri tem uporablja mešanico tradicionalnih finančnih nasvetov z novimi trendi med mladimi. Slednji namreč več ne želijo hiteti in se v popolnosti razdajati le za delo, če pa že delajo, želijo tudi dobro zaslužiti. Iščejo nezahtevna dela, za katera ne bodo žrtvovali zasebnega življenja.
V enem od videoposnetkov se Kaur, novozelandska ustvarjalka projekta Girls That Invest, liči pred ogledalom, medtem ko govori o tem, kako z zaslužkom od naložb ustvarja svoj skrbniški sklad, iz katerega bo črpala sredstva za življenje. In kaj želi s tem sporočiti javnosti? "Tudi vi se lahko z naložbami rešite življenja od 9 do 5," pravi.
Ne gre za lenobo, kot jim radi očitajo starejši
Če vprašate te ženske, vam bodo odgovorile, da ta trend nima nič opraviti z lenobo, temveč z zagotavljanjem orodij, ki jih ženske potrebujejo, da prevzamejo nadzor nad svojo finančno usodo. "Vzamemo nekaj zelo nedostopnega in to naredimo dostopno," je za Business Insider dejala Dunlapova. "Če lahko moški obogatijo s svojo finančno spretnostjo, lahko to storijo tudi ženske. In v svetu, kjer številni pripadniki generacije Z in milenijcev pričakujejo, da bodo delali tudi po upokojitveni starosti, ti nasveti najdejo navdušeno občinstvo," poroča omenjena stran.
Zakaj ženskam svetujejo le glede varčevanja, ne pa tudi glede investiranja?
Prvi dan svoje prve zaposlitve s polnim delovnim časom po končanem študiju leta 2018 je Haley Sacks morala izpolniti podatke o prispevkih za zdravstveno zavarovanje in pokojninsko varčevanje. Želala je pustiti dober vtis, zato se je po nasvete in informacije odpravila na YouTube. Kar je našla, jo je zelo presenetilo.
Skoraj vse vsebine finančnega izobraževanja, namenjene ženskam, so se osredotočale na vodenje gospodinjstva – varčevanje in priprava domačega proračuna. Vsebine, ki jo je dejansko potrebovala in je pojasnjevala osnove investiranja, pa je bilo zelo malo, pa še če jo je našla, je bila zelo skromno pripravljena in predvsem za moško občinstvo. "Nisem našla nikogar, ki bi učil o denarju na način, ki sem si ga želela," je dejala Sacksova. Sledil je logičen korak – odločila se je, da bo to vsebino sproducirala kar sama.
Sedaj, šest let pozneje, ima Sacksova, ki na družbenih omrežjih nastopa pod imenom gospa Dow Jones, milijon sledilcev na Instagramu, kjer objavlja "pop" obarvane videoposnetke o temah, kot sta, na primer, kako napovedati odpuščanje v službi in zakaj zapestnice Cartier Love, po katerih je znana Kylie Jenner, morda niso dobra naložba.
A omenjene niso prve znane strokovnjakinje za osebne finance. Sacks je izpostavila Suze Orman – pionirko na področju osebnih financ, avtorico in televizijsko voditeljico, ki je orala ledino.
"Toda do nedavnega so imele ženske, ki so se želele seznaniti z zapletenostjo varčevalnih računov z visokimi obrestmi in nizkocenovnih indeksnih skladov, le malo možnosti, ki bi jih neposredno nagovorile. Izobraževanje o osebnih financah v ameriških srednjih šolah je bilo včasih redko – čeprav se je v zadnjih nekaj letih izboljšalo, saj ga zdaj predpisuje polovica ameriških zveznih držav. Literatura o finančnem izobraževanju, namenjena ženskam, pa se je manj osredotočala na naložbe v nepremičnine ali pogajanja za višjo plačo kot na učenje, kako omejiti porabo za domnevno banalne stvari, kot so kava, manikura in striženje las. Dunlapova je dejala, da se sporočilo glasi: Moški postanejo milijonarji tako, da zaslužijo več denarja in postanejo popolna različica sebe. Ženske pa lahko postanejo milijonarke tako, da v bistvu sovražijo svoje življenje," poroča omenjena spletna stran.
Na eni strani ti vplivneži ponujajo dobro utečene finančne nasvete, prilagojene novemu občinstvu: Dunlapina knjiga vsebuje poglavja o oblikovanju sklada za nujne primere, reševanju dolgov in naložbah za upokojitev. Po njenih besedah ženske predstavljajo 95 odstotkov njenega občinstva.
Ti vplivneži se od tradicionalnih ločijo v nekaj ključnih točkah. Sacks in Dunlap se sklicujeta na visoke obrestne mere, naraščajoče cene stanovanj in razcvet delniškega trga ter zagovarjata najem namesto nakupa. Dunlapova v svoji knjigi bralcem priporoča, da se pred odplačilom dolga osredotočijo na oblikovanje tri- do šestmesečnega sklada za nujne primere, da bodo pripravljeni na morebitno izgubo službe ali izredne razmere.
Sacks mladim priporoča, da po potrebi zamenjajo službo, saj bi tako s plačo sledili inflaciji in povečanju življenjskih stroškov. Vsako leto bi morali zaslužiti 15 odstotkov več, je dejala. In če na trenutnem delovnem mestu ne zaslužite tolikšnih letnih povišic, morate zamenjati službo, svetuje. A zanimiv je podatek, ki ga ponujajo strokovnjaki – raziskava ameriškega Inštituta za ekonomsko politiko kaže, da so se plače zaposlenih v ZDA od leta 2007 v povprečju zvišale za 3,9 odstotka na leto!
Nič več ne bo tako, kot je bilo
Leah Sheppard, profesorica menedžmenta in prodekanja za enakost in vključenost na Carson College of Business na washingtonski državni univerzi, meni, da je ta val finančnega izobraževanja odraz zavedanja generacije Z in milenijcev, da različica ameriških sanj iz časov baby boom generacije – ko si 40 let prizadevaš za napredovanje pri enem delodajalcu in imaš vsak mesec dovolj denarja med drugim tudi za varčevanje za upokojitev – ne velja več tudi za mlade generacije.
Mladi po njenih besedah razmišljajo: kdaj bom prišel do položaja, ko mi ne bo treba skrbeti za denar? Jasno je, da ni več tradicionalnih zaposlitev, ki nudijo varnost, prav tako niso vsi nadarjeni za samostojen podjetniški podvig ... Torej kje so druge možnosti? Očitno je treba postati zelo preudaren in informiran v tej smeri, kako privarčevani denar investirati in z njim graditi premoženje, pravi Sheppardova.
Sacksova meni, da gre za mlade, ki želijo prihodnost vzeti v svoje roke. "Danes moraš biti bolj samostojen, kot so naši starši kdajkoli bili," je dejala.
Kyla Scanlon, avtorica in finančna mentorica, vidi zanimanje za finančno-izobraževalne vsebine na družbenih medijih kot simptom radovednosti glede alternativnih virov prihodkov, ki jo je spodbudil vzpon aplikacij fintech, kot je Robinhood, in populističnih finančnih gibanj, kot sta kripto in GameStop. Ljudje raziskujejo trge, različne vire prihodkov, Airbnb, pasivne prihodke zunaj tradicionalnih kalupov ...
Za mlade moške je to pogosto v obliki bolj tveganih naložb, kot so športne igre na srečo, kriptovalute in meme delnice. Mlade ženske se po drugi strani poslužujejo bolj preizkušenih taktik, poroča omenjena spletna stran.
Družba Fidelity Investments je v raziskavi med 2000 odraslimi, izvedeni julija 2023, ugotovila, da so ženske iz generacije Z pogosteje kot katera koli druga starostna skupina trdile, da so sodelovale na borzi. 71 odstotkov žensk, starih od 18 do 26 let, je dejalo, da so vlagale, v primerjavi s 63 odstotkov žensk iz generacije milenijcev in 57 odstotkov žensk iz generacije baby boom. Te številke se ujemajo s povečanjem deleža oseb, mlajših od 35 let, ki so imele delnice in pokojninske račune leta 2022 v primerjavi z letom 2019, kot je razvidno iz ankete Federal Reserve o financah potrošnikov, čeprav Fed teh podatkov ne razčlenjuje po spolu, poroča Business Insider.
Ne glede na to, ali je cilj predčasna upokojitev ali pa iskanje zaposlitve z višjo plačo, je jasno, da so mlade ženske "bolj razočarane nad podjetji in nad načinom služenja denarja".
Nekateri se na njihove objave odzovejo s plazom žaljivk
Dunlapova je povedala, da je zaradi svojih objav deležna žaljivk, groženj in očitkov, da je lena. Opozarja, da ljudje niso navajeni, da bi ženske v javnosti govorile o denarju, zlasti ne o tem, da so bogate. "Imamo različna pričakovanja, kako naj se moški in ženske obnašajo, zlasti v zvezi z denarjem. Ženske si ga ne bi smele želeti. Morate biti hvaležne za stvari, ki jih imate," je opisala, kaj si nekateri mislijo.
Glede na to, da "ameriške ženske do sedemdesetih let prejšnjega stoletja niso smele imeti kreditne kartice ali vzeti hipoteke v svojem imenu ..."
A spremembe so prišle. "Zame to pomeni, da imam lahko tudi jaz bogastvo. Tudi ti imaš lahko bogastvo," so dejale ženske, s katerimi so se pogovarjali novinarji spletne strani Business Insider.
Dunlapova je za to izumila svoj izraz: finančni feminizem. Gre za to, da se finančno stabiliziraš, si varna in imaš dovolj premoženja, da imaš možnosti, nato pa to premoženje uporabiš kot orodje, s katerim lahko vplivaš na druge, je dejala. Z drugimi besedami, ženskam želi pomagati pri krmarjenju po ekonomskih sistemih, v katerih vsi plavamo, da bi lahko pomagale drugim ženskam s spreminjanjem teh sistemov od znotraj, dodajajo.
Povzeto po Business Insider.