Občutki frustracije in želje po izboljšanju življenjskih razmer pogosto služijo kot idealna tarča za tiste, ki ponujajo hitre in lahke rešitve. Sodobno digitalno okolje, polno bleščečih slik uspeha in življenjskega sloga, ki ne zahteva očitnega truda, predstavlja plodna tla za razcvet tako imenovanih hitrih zaslužkov.
Sporočila, kot je "Če zmorem jaz, zmoreš tudi ti!", prežeta s podobami luksuznih avtomobilov, sproščenega dela ob bazenu in obljubami o pasivnem dohodku, medtem ko spite, gradijo iluzijo o finančni svobodi, ki je dosegljiva praktično vsakomur, brez predhodnega znanja ali znatnega truda. Te predstave niso namenjene dejanskemu izobraževanju ali opolnomočenju, temveč vzbujanju čustvenih odzivov, ki vodijo k impulzivnim odločitvam. Ironično, obljuba, ki naj bi vodila do boljšega življenja, se v resnici pogosto konča s finančnimi izgubami in grenkim razočaranjem, je v svojem tekstu, ki je bil objavljen na spletni strani Moj Novac, zapisala Dr. sc. Branka Novosel. Njeno razmišljanje o tej temi lahko marsikomu odpre oči – da vidi, kako ne postati žrtev in kako se v resnici gradi premoženje.
Zakaj nas mika "instant" zaslužek in spletne iluzije?

Pripoved o hitrem bogatenju se je preoblikovala za digitalno dobo, pri čemer se izkorišča globoko zakoreninjena človeška želja po izboljšanju kakovosti življenja, doseganju finančne neodvisnosti in osebnem razvoju. Te legitimne cilje manipulativno zavijejo v retoriko pasivnega prihodka, ki ga po njihovih besedah dosegamo brez truda, ali finančne svobode, ki jo po njihovih besedah dosegamo v kratkem časovnem okviru.
Hitrost sodobnega življenja in stalna prisotnost digitalnih medijev omogočata ustvarjanje vsebine, ki deluje na čustveni ravni. Uporabljajo se vizualne predstave bogastva, čustvena manipulacija in navidezna avtoriteta ponudnika, da bi ustvarili vtis, da je vse, kar izrečejo, res. Takšna sporočila niso zasnovana z namenom resničnega poučevanja ali izgradnje vzdržnega poslovnega modela, temveč za hitro vabljenje k nakupu iluzije, kar dolgoročno prinaša precejšnjo finančno in čustveno ceno, meni Novosel.
Kdo se najhitreje ujame v past hitrega zaslužka?
Nenasedanje na sheme hitrega bogatenja ne zahteva izjemne intelektualne zmožnosti, temveč razumevanje osnovnih človeških ranljivosti in načinov delovanja manipulatorjev, meni strokovnjakinja. Pogosto nasedejo ljudje, ki so trenutno v čustveno ali finančno zahtevnih situacijah, kot so izguba službe, ločitev, bolezen ali zgolj pritisk vsakdanjega življenja.
Takšna ranljivost izhaja iz intenzivne želje po rešitvi trenutnih težav in optimističnega verovanja, da je mogoč izhod iz zagate brez prekomernih naporov. Lažni guruji ne prodajajo objektivnega znanja ali preverjenih poslovnih modelov; prodajajo upanje.
Družbene platforme k temu pripomorejo s svojimi algoritmi, ki favorizirajo senzacionalne in čustveno nabite vsebine, saj te generirajo večjo interakcijo. Medtem ko iskren, postopen napredek in finančno izobraževanje nimata vizualne privlačnosti, digitalne iluzije zasenčijo realnost trga in zakonitosti dolgoročnega finančnega načrtovanja. Tisti, ki nasedejo, niso nujno naivni v slabem smislu, temveč iskreno upajo na boljšo prihodnost, kar jih, ne da bi se tega zavedali, naredi bolj dojemljive za manipulativne ponudbe, pravi Novosel.
Manipulativne taktike in nove oblike spletnega "financiranja"
Taktike, ki jih uporabljajo spletni prevaranti, so izredno izpopolnjene, opozarja omenjena strokovnjakinja. Klasični elementi, kot so ustvarjanje lažnega občutka nujnosti (samo danes, samo še nekaj mest po tej ceni), prikazovanje simuliranega luksuznega življenjskega sloga, ki ni podprt z dejansko ustvarjenim dohodkom, in uporaba navidezno resničnih, a nepreverljivih pričevanj (t. i. fake testimonials), so pogosti. Bolj sofisticirane taktike vključujejo promocijo formul za uspeh, ki naj bi delovale brez izjeme za vsakogar. V marketinškem pristopu se namiguje, da do denarja vodi pripadnost izbrani skupini ali dostop do skrivnih sistemov, ne pa trdo delo, znanje in razumevanje trga. Na tak način se ustvarja občutek ekskluzivnosti in preprostosti hkrati.
Poleg klasičnih taktik se pojavljajo tudi hibridne oblike, ki združujejo finančne sheme z novodobnimi (New Age) koncepti samopomoči in duhovnosti. Ti tako imenovani New Age finančni mentorji ne učijo o tržnih strategijah ali finančni pismenosti, temveč govorijo o frekvenci obilja, usklajenosti z energijo denarja in manifestiranju bogastva. Čeprav duhovnost in osebnostna rast nista inherentno problematični, postane problematično, ko se tovrstni diskurz uporabi za prikrivanje finančno sumljivih ali celo manipulativnih prodajnih strategij, poudarja Novosel.
Psevdoznanstvene trditve, poenostavljena kvantna fizika ali zgolj citati, ki zvenijo globoko, a so brez dejanske vsebine, služijo kot megla, ki zakrije pravo naravo ponudbe, je dejala. Namesto resnega finančnega izobraževanja se prodaja ideja, da je finančni uspeh zgolj stvar prave miselnosti ali visokih vibracij. Krivda za morebitno pomanjkanje uspeha se na pretkan način prenese na posameznika (če ne zaslužiš, to pomeni, da si sam blokiraš energijo obilja), kar ustvarja dodaten pritisk in potiska ljudi k nakupu še več tečajev ali storitev v upanju na boljše vibracije.
Klasični prevari: Razlika med piramidno in Ponzi shemo

Za na videz privlačnimi sistemi za hiter zaslužek se pogosto skrivata klasični finančni prevari: piramidna in Ponzi shema. Kljub številnim sodobnim preoblekam in prefinjenemu marketingu se temeljni princip delovanja ni spremenil in sloni na matematični nevzdržnosti.
Piramidna shema je zasnovana tako, da udeleženci primarno zaslužijo ne s prodajo dejanskih izdelkov ali storitev končnim uporabnikom, temveč z rekrutiranjem novih članov. Vsak nov udeleženec vloži določeno vsoto denarja, del katerega je namenjen izplačilu tistim, ki so ga pripeljali v shemo. Takšen model zahteva eksponentno rast števila sodelujočih; če mora vsak nov član pripeljati tri nove, število potrebnih udeležencev skokovito naraste: v 10. krogu že potrebujejo več kot 59.000 ljudi, v 15. krogu pa preko 14 milijonov. Takšna rast v končni fazi nujno trči ob omejenost realne populacije (bodisi na lokalni ali globalni ravni) in sistem se s kolapsom ustavi. Večina tistih, ki vstopijo v shemo pozneje, ostane brez vloženega denarja.
Ponzi shema je nekoliko bolj prefinjena, saj vzbudi vtis, da je zaslužek ustvarjen z nekim inteligentnim investicijskim procesom. Vlagateljem se obljubljajo visoki in stabilni donosi, ki se ne financirajo iz dejanskih naložbenih dobičkov, temveč iz kapitala novih vlagateljev. Prvi udeleženci so resnično izplačani, kar krepi zaupanje v sistem in pritegne nove vlagatelje, ki prinašajo nov denar. Dokler se dotok novega kapitala nadaljuje, se shema lahko vzdržuje, izplačila prejšnjim udeležencem pa gradijo lažno prepričanje o uspešnosti. Ključni problem pa nastopi, ko se rekrutiranje novih vlagateljev upočasni ali ustavi. Brez novega kapitala sistem nima več iz česa izplačevati dobičkov prejšnjim udeležencem. Shema se sesuje, tisti, ki so zadnji vstopili, pa izgubijo ves denar. V obeh primerih je ključni matematični faktor vzroka kolapsa: nenehno naraščajoča potreba po novih ljudeh in novem denarju, kar je na dolgi rok preprosto nemogoče zagotoviti.
Ko vam rečejo, da morate samo "prav vibrirati" za denar
V digitalni dobi se finančna pričakovanja in obljube pogosto mešajo s koncepti samopomoči in duhovnosti. Priče smo vse pogostejšemu združevanju finančnih nasvetov z New Age filozofijami, kjer se ključni finančni principi zanemarjajo na račun idej, kot so manifestiranje obilja ali skladnost z energijo denarja.
Tako imenovani finančni mentorji in guruji prodajajo spletne tečaje, sisteme za pasivni prihodek, mentorstva in transformacijske programe, pri čemer pa pogosto ni jasno, kaj točno se prodaja ali na kakšen način ti sistemi dejansko ustvarjajo legitimen dohodek. Ponudbe so pogosto ovite v skrivnostnost in vzbujajo občutek, da gre za ekskluzivno znanje, ki ga preostali navadni smrtniki nimajo. Čeprav ni nič narobe z delom na osebni rasti, to postane problematično, ko se tovrstne koncepte uporablja kot prikrito orodje za finančno manipulacijo, opozarja Novosel. Slogan "Če lahko jaz, lahko tudi ti" se pogosto zlorablja, da bi ustvaril občutek dosegljivosti, pri tem pa spregleda, da tisti, ki so uspeli, to morda dolgujejo dejstvu, da so bili zgodaj v shemi.

Mnoga od teh novodobnih ponudb so hibridi: prodaja manifestiranja, spletne trgovine, digitalnih produktov, in celo mastermind skupin, ki bolj spominjajo na sekto. Pogost dejavnik je ustvarjanje pritiska s frazami, kot so priložnost, ki se ne bo ponovila, hkrati pa ostajajo izredno nejasni glede osnovnega poslovnega modela.
Pomemben vidik teh pristopov je, da prenašajo krivdo za neuspeh na posameznika, trdeč, da ta ni bil dovolj pozitiven, ni dovolj močno želel ali ni imel pravilnih vibracij. Ta narativa posameznika oddalji od iskanja racionalnih, na znanju temelječih rešitev za finančne izzive, ter ga usmeri k nakupu dodatnih, pogosto dragih, vsebin, ki naj bi izboljšale njegovo energetsko stanje. Temelj trajnostnega finančnega uspeha je v resnici veliko bolj prozaičen: zahteva znanje, razumevanje tržnih zakonitosti, sposobnost realistične ocene tveganj, finančno pismenost in nenazadnje – matematiko, pove strokovnjakinja.
Želite zares uspeti z denarjem? Pozabite na čudeže, gradite na znanju.
V nasprotju s svetom hitrih obljub in nerealnih pričakovanj, antična modrost stoicizma ponuja notranji kompas za soočanje z negotovostjo življenja, vključno s finančnimi izzivi, dodaja. Stoiki niso iskali bližnjic ali čudežnih formul za zunanje bogastvo; osredotočali so se na gradnjo notranje moči, karakternih lastnosti in sposobnosti razlikovanja med tistim, na kar imamo vpliv (naše odločitve, misli, dejanja), in tistim, na kar nimamo (dogodki v svetu, odzivi drugih, gibanje trga).

Ta filozofija je diametralno nasprotna pristopom, ki vas prepričujejo, da z manifestiranjem lahko obvladujete vesolje ali finančne trge. Stoicizem poudarja sprejemanje zunanjih okoliščin in usmerjanje energije na izboljšanje sebe, svoje etike in svojih veščin. Ne spodbuja iskanja potrditve od zunanjih faktorjev ali energije obilja, ampak krepi notranjo trdnost, ki omogoča premagovanje neizogibnih ovir in neuspehov, meni omenjena strokovnjakinja.
Finančna neodvisnost, gledano s tovrstnega vidika, ni rezultat hitrega kvantnega skoka ali čudežnega zaslužka, temveč sad dolgotrajnih, doslednih in pogosto neopaznih dejanj.
Temeljni kamni so samodisciplina (sposobnost odložiti kratkoročne užitke v korist dolgoročnih ciljev), konstantno učenje in pridobivanje relevantnega znanja, ter potrpežljivost in vztrajnost pri sledenju izbranemu cilju ali strategiji.
Razumevanje finančne pismenosti v tem širšem smislu zajema ne samo poznavanje finančnih instrumentov in trga, ampak tudi prepoznavanje lastnih čustvenih odzivov in motivov, ki vplivajo na finančne odločitve. Mindfulness, ali zavedanje lastnih misli in čustev v danem trenutku, nam pomaga, da ne nasedemo impulzivnim nakupom priložnosti, ki se ponujajo na vsakem koraku. Finančna varnost je prav toliko psihološka kot matematična kategorija, saj na naše finančne odločitve pogosto bolj vpliva strah pred izgubo, pohlep po hitrem zaslužku ali zgolj družbeni pritisk, kot pa racionalna analiza, je razložila.
Past hitrega zaslužka, skrbno zapakirana v digitalni dobi, predstavlja resnično grožnjo za tiste, ki iščejo finančno izboljšanje. Takšne sheme so vizualno privlačne, čustveno manipulativne in na prvi pogled prepričljive. Temelj za obrambo pred tovrstnimi pastmi leži v finančni pismenosti, kritičnem razmišljanju in čustvenem zavedanju. Če vas privlačijo obljube, ki zvenijo predobro, da bi bile resnične, verjetno tudi niso. Vedno, ko se srečate s ponudbo, ki obljublja hiter, pasiven in velik zaslužek z minimalnim vložkom ali brez znanja, se za trenutek ustavite. Globoko vdihnite in razmislite: kakšen je resničen poslovni model? Zakaj bi nekdo, ki je že dosegel tak lahek uspeh, posvetil svoj čas prodajanju te skrivnosti neznancem, namesto da bi enostavno užival v plodovih svojega dela?
Nenehna gradnja finančne pismenosti, sprejemanje odgovornosti za lastne odločitve in razvoj zdrave skepse so ključni. Tako kot nas življenje uči o fizikalnih zakonitostih (npr. gravitacija), nas tudi svet financ uči o določenih neizprosnih resničnostih – med katerimi je ta, da vesolje ne plačuje obresti samo na podlagi vaših vibracij, naivnost in slepo zaupanje pa imata vedno svojo ceno, pogosto precej visoko, je zaključila Dr.sc. Branka Novosel.
Vir: Moj novac
Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s svojimi prijatelji!
Najbolj brane novice:
Novi biser Jadrana vabi s cenami pod 25 evrov
Zapustil Nemčijo zaradi stresa: 'Se da doma zaslužiti več?'
Zakaj znani vlagatelji svarijo pred padcem borz?
Danijel: Brez 400 evrov sem ostal na zelo neumen način
Veliko opozorilo za zaposlene v tem sektorju: 'Kmalu boste ostali brez službe'
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV