Cekin.si
Učenje
Vseživljenjsko učenje

Neuspeh ni konec poti: mlade (in stare) učijo, da je del učenja

Špela Zupan
01. 10. 2025 03.21
0

Strah pred neuspehom je najpogostejša notranja ovira pri učenju tako pri mladih kot tudi starejših, ki se podajajo na novo pot. Kako preseči to oviro?

Strah pred neuspehom - mladi se pogosto bojijo, da ne bodo kos zahtevam, da ne bodo izbrali prave poti študija ali poklica, da česa ne bodo znali dovolj dobro ali dovolj hitro, ali da bodo ostali zadaj za vrstniki. Občutek, da je uspeh edina možnost, jih lahko povsem ohromi, zaznava mentorica in koordinatorka prostovoljstva na Zavodu Ypsilon, Manca Ivanjko

Pritisk dodatno povečujejo družbena omrežja, saj na Instagramu, TikToku, LinkedInu ... prevladujejo zgodbe o uspehu in zmagah na učnem, kariernem in zasebnem področju. Medtem se redko govori o neuspehih, napakah in vnovičnih začetkih, čeprav so prav ti neločljiv del vsake poti. "Mladi to hitro razumejo kot pritisk - če so oni zmogli, moram tudi jaz in to takoj. Ta tiha tekma z drugimi pogosto zavre ravno tisto radovednost, ki je potrebna za učenje, rast ali začetek lastne karierne poti," je opozorila.

Pogosta zmotna prepričanja, ki jih opažajo na Zavodu Ypsilon, so:

- "Samo jaz se borim s tem, vsi ostali imajo vse stvari pošlihtane."

- "Če nisem najboljši takoj, pomeni, da nisem dovolj dober."

- "Res bo "bad", če mi tole ne bo uspelo."

Med mladimi so razširjena prepričanja, da so edini s težavami, da morajo biti popolni in takoj odlični, da se samo oni soočajo z neuspehom in da jih ta trajno zaznamuje. A realnost je drugačna, kar iz prve roke ugotovijo, ko se povežejo v skupnosti in delijo svoje izkušnje. Takrat namreč spoznajo, da niso sami, kar je velik korak k večji samozavesti, zaznava Manca Ivanjko. Dodaja, kako je pomembno vedenje mladih, da ima vsak svoj tempo in svojo pot, ki je polna tako uspešnih kot tudi manj uspešnih dni, ter da je ključno vztrajati in kot pravi Leopold I. - včasih "plesati po svoje".

Kako si mladi in mladi po srcu pomagajo pri učenju, da bo manj strahu? Svetuje Manca Ivanjko z Zavoda Ypsilon:

1. digitalna podpora: YouTube posnetki, podkasti, interaktivne aplikacije, spletne skupine, spletne kartice na telefonu in zapiski na tablicah ali računalnikih.

2. skupinsko učenje: posamezniki se sami učijo, snov pa ponavljajo skupaj bodisi fizično bodisi na daljavo prek videoklica.

3. razdelitev snovi: ko snov razdelimo na manjše dele in na različne načine, postane bolj obvladljiva in manj strašljiva. Opažamo, da se pogosto prestrašimo ravno količine snovi, ki se jo je treba naučiti. Uspešno predelan del snovi pa spodbuja voljo za nadaljevanje.

4. uporaba različnih tehnik: kombiniranje različnih načinov naredi učenje bolj zabavno.

Mentorstvo in medgeneracijsko sodelovanje prinašata obojestranske koristi

Vseživljenjsko učenje
Vseživljenjsko učenjeFOTO: POP TV

Mentor mlademu ne ponuja praznih fraz, temveč razumevanje, usmeritve in podporo, ki temeljijo na lastnih izkušnjah. Ne rešuje težav namesto njega, ampak ga spodbuja z vprašanji in nasveti. Mladi pridobijo širino in podporo, mentorji svež pogled in energijo, oboji pa si izmenjujejo ideje in znanje. Različne generacije si tako zelo pomagajo – mladi od mentorjev dobijo konkretna znanja, usmeritve in izkušnje, mentorji pa od mladih nov pogled, inovativno razmišljanje, motivacijo in stik z aktualnimi potrebami mladih. Proces učenja je dvosmeren in bogati obe strani.

Uspeh ne pride kar tako, prej je praviloma vedno treba premagati padce, izzive, težave ...

Prav zato na Zavodu Ypsilon že več kot desetletje razbijajo mit, da je neuspeh sramota, in mladim pomagajo spoznati, da so tudi porazi in ovire le vmesne postaje na poti učenja. Na Y.success dogodkih uspešni posamezniki odkrito govorijo o svojih neuspehih, padcih, preobratih, napakah in dvomih. Tako mladi iz prve roke spoznajo, da pot do cilja ni nikoli ravna in da tudi najboljši vmes večkrat zaidejo, obupajo in se nato znova poberejo. Poleg resničnih zgodb pa mlade opremljajo tudi s praktičnimi veščinami o komunikaciji, finančni pismenosti, zanosu, postavljanju ciljev. Želijo jih čim bolje opremiti z znanji različnih področij ter tako spodbuditi občutke kompetentnosti, zaupanja vase in samozavesti. Za tiste, ki potrebujejo bolj oseben pristop, pa so na voljo tudi brezplačna karierna svetovanja.

Pri premagovanju strahu pred neuspehom ni ene čudežne rešitve, saj je vsak mlad človek drugačen in se drugače sooča z izzivi, vprašanji, težavami. Nekateri iščejo navdih na delavnicah in dogodkih, drugi imajo raje individualni pristop, kot sta karierno svetovanje in mentorstvo. Mnogim največ pomeni skupnost in mreženje z vrstniki, spet drugim so bližje digitalne vsebine, opaža mentorica pri Zavodu Ypsilon. "Zato gradimo celovit sistem, ki vključuje različne možnosti," je dodala Manca Ivanjko. Največ učinka opaža pri mladih, ki kombinirajo več pristopov, najdlje pa se kot zelo učinkoviti tehniki kažejo prav delavnice in mentorstvo, saj prinašata dolgoročne rezultate.

Priložnost za nova znanja o učenju, karieri, zaposlitvi in povezovanju bo na prihajajočem dogodku "Made with Z", ki bo v soboto, 18. oktobra 2025 v Ljubljani. Namenjen je generaciji Z in vsem mladim, ki iščejo svojo pot na trgu dela in v življenju. Obiskovalci se bodo lahko srečali s podjetji in organizacijami na karierni tržnici, se udeležili praktičnih delavnic o fokusu in flowu, učinkovitem LinkedIn profilu ter samozavestni komunikaciji, prisluhnili iskrenim zgodbam strokovnjakov in se vključili v karierna svetovanja ena na ena. Udeležba je brezplačna, število mest pa je omejeno, zato vabijo k pravočasni prijavi.

Ko zmoremo prvi korak, zmoremo tudi naslednje

Učenje starejših
Učenje starejšihFOTO: Adobe Stock

Da bi študenti lažje premagali notranje dvome, so dodatne nasvete podali tudi v Kariernih centrih in v Pisarni za enakost in vključevanje Univerze v Ljubljani (UL). Po besedah Klemna Marinčiča in Sabine Mikuletič Zalaznik je pomembno, da posameznik najprej prepozna in ozavesti svoje pomisleke, ki so pogosto povezani s starostjo, strahom pred neuspehom in vključevanjem v skupino, pomanjkanjem časa ali denarja. Ko jih ozavesti, je lažje poiskati načine, kako jih premagati.

Načini za premagovanje pomislekov, ki jih predlagata sogovornika iz Kariernih centrov in Pisarne za enakost in vključevanje UL:

1. pogovor s prijatelji, družino ali svetovalcem,

2. postavljanje manjših, dosegljivih ciljev (denimo zaključimo prvi semester),

3. iskanje navdiha pri ljudeh, ki jim je že uspelo,

4. sprejemanje, da ni vse popolno in da so izzivi del poti,

5. zamenjava negativnih misli s spodbudnimi ("poskusil bom in sproti našel rešitve"),

6. osredotočanje na koristi izobraževanja (boljše zaposlitvene možnosti, osebna rast, nova poznanstva).

Sogovornika se strinjata, da je najpomembnejši prvi korak, torej odločitev, da sploh poskusimo. In ko prestopimo prvo stopničko, pogosto ugotovimo, da zmoremo več, kot smo si predstavljali. Študenti imajo nato na voljo številne oblike podpore: individualna karierna svetovanja, delavnice in dogodke Kariernih centrov UL, predmetno tutorstvo na fakultetah, Zbirko aktivnosti in nalog za razvijanje samozagovorništva in brezplačno pomoč v sili Psihosocialne svetovalnice UL.

ACS: Nasveti za mlade in starejše

Strah pred neuspehom pri učenju ni značilen le za mlade, temveč pogosto spremlja tudi odrasle, ki se odločijo za dodatno izobraževanje, prekvalifikacijo ali študij ob delu. Odrasli po izkušnjah izobraževalcev največkrat dvomijo vase z vprašanji, kako bom nadaljeval z izobraževanjem po toliko časa, kako se bom učil in podobno, je opisala mag. Andreja Dobrovoljc iz Andragoškega centra Slovenije (ACS).

Ovire, ki odraslim otežujejo vrnitev v izobraževalni sistem, strokovnjaki delijo na štiri skupine:

1. situacijske ovire: pomanjkanje časa zaradi delovnih in družinskih obveznosti, varstvo otrok, prevoz, stroški, nepodpora družine in prijateljev.

2. institucionalne ovire: neustrezni urniki, lokacije, vstopni pogoji ali programi.

3. dispozicijske ovire: občutek, da je posameznik prestar za izobraževanje, strah pred neuspehom, pomanjkanje motivacije.

4. ovire zaradi premalo spretnosti: pomanjkanje bralnih, pisalnih, slušnih, govornih, matematičnih ali digitalnih znanj, težave s koncentracijo in pomnjenjem.

Odrasli v Sloveniji kot glavne razloge, zakaj se ne odločijo za izobraževanje, najpogosteje navajajo stroške, neustrezne urnike, družinske obveznosti, zdravje in starost.

Kako premagati strah, se soočiti z dvomi, se opogumiti?

Odrasli naj prepoznajo svoje interese in izberejo pot učenja, ki jim najbolj ustreza, poziva mag. Andreja Dobrovoljc iz Andragoškega centra Slovenije.
Odrasli naj prepoznajo svoje interese in izberejo pot učenja, ki jim najbolj ustreza, poziva mag. Andreja Dobrovoljc iz Andragoškega centra Slovenije. FOTO: osebni arhiv

Pomagata dobra informiranost in ustrezna izbira izobraževanja, je pojasnila sogovornica. Odrasle je usmerila na brezplačne svetovalne dejavnosti na ljudskih univerzah, kjer jim svetovalci pomagajo pri izbiri ustreznega programa, načrtovanju učnih obveznosti ter premagovanju ovir in učnih težav. Pomembno pa je, kot je poudarila, da odrasli odkrijejo svoje interese, analizirajo dosedanje poti in se odločijo za izobraževanje, ki jim najbolj ustreza – bodisi formalno bodisi neformalno.

Tudi med učenjem je ključna svetovalna podpora in svetovalci nudijo pomoč pri učenju strategij in tehnik, organizaciji časa, premagovanju učnih težav. Odraslim pa so na voljo tudi središča za samostojno učenje, kjer imajo mir, opremo in strokovno pomoč. Veliko odraslih dodatno motivira tudi družba sošolcev in izjemno je pomemben občutek, da nisi sam, da se tudi drugi soočajo s podobnimi izzivi. V skupini si tudi izmenjujejo informacije, izkušnje, zapiske, pogosto se skupaj učijo in se podpirajo, je opisala sogovornica.

Izobraževanje poleg premagovanja osebnih strahov in ovir odraslim prinese številne koristi: boljše zaposlitvene in karierne možnosti, večjo konkurenčnost na trgu dela, višji dohodek, pa tudi večjo samozavest, zadovoljstvo in skrb za lastno zdravje.

Odraslim je v Sloveniji na voljo široka mreža brezplačnih in sofinanciranih izobraževanj, ki so sofinancirana tudi iz evropskih sredstev. Na portalu Lahko.si je zbranih več kot 4.000 programov več kot 350 izvajalcev. Obenem se po vsej državi izvajajo dogodki, kot so Tedni vseživljenjskega učenja in Dnevi svetovanja za znanje, kjer lahko odrasli pridobijo informacije in navdih za nove začetke. "Učenje v odrasli dobi je drugačno – prilagojeno je osebnemu ritmu, poteka brez prisile, uporabljajo se drugačne, bolj sproščene oblike dela, manjše skupine, kjer se stkejo pristne vezi ..." je izpostavila mag. Andreja Dobrovoljc.

Strah, da nam bo spodletelo pri učenju, se lahko močno zmanjša, če imamo ustrezno podporo in priložnosti. Soočenje z dvomi pa zahteva pogum, voljo, zaupanje vase in podporo okolice. Vedno je odločilen prvi korak – naj bo učenje povezano s kariernim napredkom, osebno rastjo ali radovednostjo. Čeprav se neuspehi zdijo strašni, nas učijo vztrajnosti in pripravljajo na večje uspehe. Najpomembneje je, da se opogumimo, poskusimo in si dovolimo rasti.

Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s prijatelji!

Najbolj brane novice:

 

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1254