Cekin.si
Skupinsko učenje
Vseživljenjsko učenje

Strah hromi, učenje krepi: obžalujemo le, če ne poskusimo

Špela Zupan
24. 09. 2025 03.42
0

Celo življenje se učimo, a marsikoga hromi strah pred neuspehom. Notranji dvomi, trema pred izpiti in občutek, da nismo dovolj sposobni, se pojavljajo ne glede na starost. Mladi pogosto trpijo zaradi občutka, da morajo biti popolni, medtem ko odrasle ovirajo predsodki, da so prestari za izobraževanje ali da nimajo dovolj časa. Strokovnjaki pa poudarjajo, da je prav soočanje s strahovi ključ do napredka in rasti ter da neuspeh ni konec poti, temveč le njen del.

Vsak pozna strah pred neuspehom, notranje dvome in tremo pred izpiti – naj gre za mlade, ki se redno šolajo, ali za starejše, ki se po letih znova odločajo za dodatno izobraževanje. Pomembno je vedeti, da podobne občutke doživlja veliko ljudi in da so načini za njihovo premagovanje podobni pri vseh generacijah.

Prof. dr. Tanja Kajtna: Samozavest pride, ko poskusimo in nekaj dosežemo

Dejstvo je, da nikoli ni prepozno za učenje. "Če ima posameznik cilje, ki jih bo lažje dosegel z dodatnim znanjem, potem je nadaljnje izobraževanje smiselna pot," meni univ. dipl. psihologinja s Fakultete za šport Univerze v Ljubljani, prof. dr. Tanja Kajtna

 "Morda ne bo vedno uspelo. A največkrat najbolj obžalujemo stvari, ki jih nikoli nismo storili," je prepričana prof. dr. Tanja Kajtna.
"Morda ne bo vedno uspelo. A največkrat najbolj obžalujemo stvari, ki jih nikoli nismo storili," je prepričana prof. dr. Tanja Kajtna.FOTO: osebni arhiv

Mnogi se za študij odločijo pozneje, ker so se morali prej zaposliti, skrbeti za družino ali ker takrat ni bilo priložnosti, in po njenem mnenju ni omejitve za vnovično učenje. "Če čutimo željo in imamo voljo, lahko vedno najdemo obliko izobraževanja, ki nam ustreza, naj bo izredni ali redni študij," je prepričana. Pri tem je zelo pomembna tudi podpora okolice in domačih ter so lahko v pomoč zgledi ljudi, ki so se odločili za nadaljnjo izobraževalno pot v podobni situaciji, in posvet na Kariernih centrih Univerze v Ljubljani.

Strah pred neuspehom se prav tako pogosto zmanjša, ko so cilji realni in dosegljivi. "Dobro je, da si zastavimo konkretne in oprijemljive cilje ter naredimo načrt, kako jih bomo dosegli. Velikih korakov se lotevamo postopno; najprej preverimo, kakšni so pogoji vpisa, nato naredimo prvi korak. Ko vidimo, da zmoremo en korak, postane tudi naslednji lažji," je poudarila sogovornica.

Koraki k obvladovanju treme pa so po njenih besedah pogosto podobni pripravam športnikov na tekmovanja. "Trema pred izpitom je zelo podobna tremi pred športnimi tekmovanji. Ključno je, da se dobro pripravimo. Če imamo dovolj znanja, smo tudi bolj samozavestni in sproščeni," je dejala. Poleg dobre vsebinske in učne priprave priporoča tudi tehnike sproščanja za obvladovanje stresa – od dihalnih vaj in avtogenega treninga do postopne mišične relaksacije. Vaje sproščanja je treba vaditi vnaprej, da jih znamo uporabiti ob stresni situaciji.

Kako okrepiti samozavest?

"Predvsem z izkušnjami. Nič ne pomaga, če si desetkrat rečemo "uspelo mi bo", če nikoli ne poskusimo. Resnična samozavest pride, ko nekaj dejansko dosežemo," je izpostavila prof. dr. Tanja Kajtna. "Zato je pomembno, da se posameznik opogumi in sooči z izzivi, četudi obstaja možnost neuspeha. Iz neuspeha se lahko učimo, največje obžalovanje pa je pogosto tisto, da nismo poskusili," je poudarila.

Uporabne tehnike za zmanjšanje strahu pred izpitom:

- dobra organizacija časa in učnih obveznosti,

- realni, manjši koraki oziroma cilji, ki vodijo do večjih,

- iskanje podpore pri bližnjih in zgledov v okolici,

- dihalne vaje in avtogeni trening ter

- postopna mišična relaksacija.

Pomembno je torej, da vsaj poskusimo. Da bi študentom zagotovili še več pomoči in podpore, bodo v prihodnjih mesecih na Univerzi v Ljubljani objavili uporabne video vsebine o organizaciji časa, pripravah na izpite in učinkovitem učenju. Gradiva bodo prosto dostopna, njihov namen pa je olajšati vsakodnevne študijske obveznosti. "Gradiva bodo namenjena temu, da se študenti naučijo, kako se učinkovito učiti, kako se pripraviti na ocenjevanja in kako se spoprijeti s stresom," je razložila prof. dr. Tanja Kajtna, ki je tudi sodelovala pri pripravi.

Psihoterapevtka Martina Judež: "Učenje naj ne bo zato, ker moram, ampak ker hočem"

Pri soočanju z izzivi je lažje, če si veliko nalogo razdelimo na manjše korake, če se namesto na "celo goro" v težkem trenutku osredotočimo le na "en kamen" pred seboj, poudarja psihoterapevtka Martina Judež.
Pri soočanju z izzivi je lažje, če si veliko nalogo razdelimo na manjše korake, če se namesto na "celo goro" v težkem trenutku osredotočimo le na "en kamen" pred seboj, poudarja psihoterapevtka Martina Judež.FOTO: osebni arhiv

Prvi korak, da premagamo notranje strahove in kritike, je soočenje s strahom, je poudarila psihoterapevtka Martina Judež iz Mojpsihoterapevt.si. Razmislimo, kaj bi se želeli naučiti, če bi bili prepričani, da smo dovolj pametni in sposobni. Nato naredimo eksperiment – vpišimo se v izobraževanje, tečaj ali šolo in poskusimo, svetuje sogovornica. Velikokrat ugotovimo, da nam dejansko gre, da zmoremo več, kot si mislimo, in potem lahko tudi nadaljujemo, vztrajamo, se vpišemo v nadalnje šolanje ... Pozitivne izkušnje pomagajo graditi samozavest in utišajo notranjo negotovost iz preteklosti.

Sogovornica opaža, da se veliko ljudi nekako boji razmišljati negativno in se preveč trudi razmišljati samo pozitivno. A strah ne izgine; negativne misli se ne izbrišejo, samo potisnemo jih pod površje, kjer rastejo in nas zavirajo. Zato je bolje, da si strahove in skrbi priznamo ter se z njimi soočimo, poziva Martina Judež. Kot eno izmed praktičnih tehnik je priporočila zapisovanje vseh svojih preteklih uspehov, dosežkov in tudi majhnih zmag. Seznam nas bo opomnil, da smo že marsikaj zmogli in da bomo zmogli tudi premagati nove izzive.

Ko me prežema strah pred izpitom, se vprašam, kaj je najhuje, kar se mi lahko zgodi, če ne opravim tega izpita? Ali lahko poskusim znova? Če tega izpita zdaj ne naredim, kaj vseeno še lahko počnem v svojem življenju? Morda pa je padec le del procesa, del moje poti, na kateri se učim in rastem? —Psihoterapevtka Martina Judež

Strahovi in omejitve se kažejo različno pri različnih starostnih skupinah

Pri mladih pogosto prevlada perfekcionizem, saj so prepričani, da morajo biti popolni in odlični pri vseh predmetih. Starejše medtem hromijo predsodki, da so prestari za učenje ali da nimajo časa. Marsikdo prav tako še danes verjame kritiki iz otroštva, da ni za matematiko ali da slabo bere, in se zato ne loti določenega področja. Pretirano kritiko ali omejujoče prepričanje, ki nam ga skuša vsiliti okolica ali naš notranji kritik, pa lahko spremenimo v svojo moč. Prav soočenje s strahovi in dvomi nas lahko opolnomoči, okrepi in osvobodi omejujočih prepričanj, nam da dodaten zagon za dosego ciljev, je prepričana psihoterapevtka.

Kako si še lahko pomagamo pri oblikovanju notranje zavesti, ki spodbuja k učenju, izobraževanju, usvajanju znanja?

Strah pred neuspehom je ena najpogostejših ovir pri učenju. Pogosto izvira iz notranjih kritik in prepričanj, da nismo dovolj pametni ali sposobni.
Strah pred neuspehom je ena najpogostejših ovir pri učenju. Pogosto izvira iz notranjih kritik in prepričanj, da nismo dovolj pametni ali sposobni. FOTO: Profimedia

Prebujajmo pristno, otroško radovednost, uživajmo v procesu učenja in odkrivanju novih znanj, velike izzive razdelimo na manjše korake ter sprejmimo, da so padci del procesa, iz katerih se učimo in rastemo, svetuje Martina Judež. 

Najbolj pomembne pa so delovne navade. Inteligenca in nadarjenost sta sicer lahko predpogoj zlasti na določenih področjih, a uspeh pride šele z delom, trudom in vztrajnostjo, je razložila. Največ pa dosežemo, če se učimo z veseljem in sproščeno. "Učenje naj ne bo zato, ker moram, ampak ker hočem," priporoča.

PREBERITE NASLEDNJI TEDEN: Naslednjo sredo bomo v članku predstavili, kako na Zavodu Ypsilon mlade učijo, da je neuspeh del učenja.

Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s prijatelji!

Najbolj brane novice:

Vseživljenjsko učenje
Vseživljenjsko učenjeFOTO: POP TV
Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1254