Hitro se spreminjajoč trg dela zahteva nenehno prilagajanje znanj in spretnosti. A prav starejši delavci – stari med 55 in 65 let – se v primerjavi z mlajšimi veliko redkeje vključujejo v usposabljanja. OECD opozarja, da je to resna ovira za produktivnost in konkurenčnost gospodarstva ter poziva, da nujno moramo izboljšati znanja in spretnosti starejših delavcev.
Kje se starejši ljudje največ učijo – in kje najmanj? Kaj priporočajo strokovnjaki in OECD?
Kdaj prenehamo z učenjem?
Glede na poročilo OECD Employment Outlook 2025 se udeležba v formalnem in neformalnem izobraževanju odraslih z leti zmanjšuje. Leta 2023 je le tretjina ljudi, starih 60–65 let, sodelovala v izobraževanju odraslih v 12 mesecih pred raziskavo, v primerjavi z več kot polovico ljudi, starih 25–44 let. Povprečja zajemajo 29 držav, od katerih je 22 v Evropi.
Delež prebivalstva, ki se udeležuje izobraževanja odraslih, je med 25- do 29-letniki več kot 60-odstoten, vendar se zniža na 39 % med 55- do 59-letniki in na 31 % med 60- do 65-letniki. Ta delež se po 45. letu starosti začne jasno zmanjševati.
Neformalno izobraževanje je bilo v vseh starostnih skupinah veliko pogostejše kot formalno izobraževanje (izobraževanje, ki vodi do pridobitve kvalifikacije). To je veljalo zlasti za starejše osebe, saj je le 1 % oseb v starosti 60–65 let sodelovalo v formalnem izobraževanju, poroča spletna stran Euronews.
Učenje z delom se s starostjo prav tako zmanjšuje.
Zakaj se starejši ljudje manj udeležujejo različnih izobraževanj?
Manjša udeležba starejših posameznikov v neformalnem izobraževanju je lahko posledica manjše pripravljenosti za usposabljanje ali drugih ovir, kot so stiska s časom ali stroški tečajev.
Glede na poročilo je manjša pripravljenost za usposabljanje verjetno ključni dejavnik. Delež ljudi, ki so se želeli udeležiti usposabljanja – ne glede na to, ali so se ga dejansko udeležili ali ne – se zmanjša s približno 60 % med 25- do 44-letniki na 37 % med 60- do 65-letniki.
Podoben vzorec se kaže v deležu ljudi, ki so se udeležili manj usposabljanj, kot so želeli, ki se zmanjša z 28 % med 25- do 34-letniki na 17 % med 55- do 65-letniki.
Poročilo kaže, da časovne omejitve za starejše ljudi predstavljajo manjšo oviro za usposabljanje kot za mlajše skupine. Med 55- do 65-letniki je 7 % zaradi časovnih omejitev sodelovalo v manj usposabljanjih, kot bi želeli – 5 % je navedlo razloge, povezane z delom, 2 % pa družinske razloge.
Nasprotno pa je 15 % oseb v starosti od 35 do 44 let kot oviro navedlo časovne omejitve, od tega 8 % zaradi dela in 7 % zaradi družinskih obveznosti.
Velike razlike med evropskimi državami

V vseh državah OECD, vključno z vsemi evropskimi državami na seznamu, starejši posamezniki (55–65 let) manj sodelujejo v neformalnem učenju kot skupina v najboljših letih (25–54 let). Vendar se njihova stopnja sodelovanja in velikost starostne vrzeli zelo razlikujeta.
Najvišja udeležba v neformalnem izobraževanju med 55–65-letniki je v nordijskih državah – Norveški, Finski in Danski – in znaša okoli 50 %. Švedska je s 43 % na petem mestu.
Evropsko povprečje (22 držav) je 31,7 %, v primerjavi z 34,9 % v državah OECD (29 držav).
Najnižja udeležba v neformalnem izobraževanju za to starostno skupino je bila na Poljskem, Slovaškem in Madžarskem, kjer je bila v vseh treh pod 18 %.
Zunaj nordijskih držav ima najvišjo udeležbo Anglija z 43,5 %, sledijo ji Nizozemska (41,7 %) in Irska (40,9 %).
Med petimi največjimi gospodarstvi Evrope ima Italija najnižjo udeležbo (18,5 %), sledita ji Francija (21,7 %) in Nemčija (34,9 %), ki je nekoliko nad povprečjem.
Razlika v udeležbi med 25- do 54-letniki in 55- do 65-letniki je največja na Portugalskem, in sicer 24,7 odstotne točke, najmanjša pa v Italiji, in sicer 8,9 odstotne točke. To pa ne pomeni, da starejši ljudje v Italiji dosegajo boljše rezultate, saj je njihova stopnja udeležbe četrta najnižja v Evropi, poroča Euronews.
Ne gre za presenečenje
Eden od razlogov, zakaj se starejši ljudje manj pogosto udeležujejo usposabljanj – in delodajalci jih manj pogosto financirajo – je nižji pričakovani donos takšne naložbe zaradi krajše preostale delovne dobe, navaja poročilo. To ni presenečenje.
Po podatkih ManpowerGroup 75 % delodajalcev v 21 evropskih državah v letu 2023 ni moglo najti delavcev z ustreznimi znanji in spretnostmi.
'Nenehno učenje je bistvenega pomena'
Pawel Adrjan, direktor za ekonomske raziskave pri podjetju Indeed, je za Euronews Business povedal, da je nenehno učenje bistvenega pomena na hitro se razvijajočem trgu. Kot pri prejšnjih tehnoloških inovacijah bodo strokovnjaki, ki se proaktivno učijo novih orodij, platform in metodologij, v boljšem položaju za učinkovito delo z nastajajočimi tehnologijami.
OECD je ugotovila, da lahko višja stopnja zaposlenosti starejših delavcev delodajalcem pomaga ohraniti dragoceno znanje in spretnosti ter hkrati povečati produktivnost.
"Nujno je treba izboljšati spretnosti starejših delavcev in spodbujati njihovo udeležbo v ciljno usmerjenih usposabljanjih," priporoča organizacija.
Kako lahko vlade odgovorijo na to?

OECD predlaga štiri glavne ukrepe, ki jih lahko sprejmejo vlade. Ti vključujejo:
- Osredotočanje na izboljšanje znanj in spretnosti starejših delavcev.
- Odpravljanje ovir za mobilnost med delovnimi mesti.
- Boj proti diskriminaciji na podlagi starosti in drugim oblikam diskriminacije.
- Oživitev rasti produktivnosti, med drugim z umetno inteligenco in avtomatizacijo.
V vsej EU ljudje živijo dlje kot v preteklih desetletjih. Mnoge države so se na to odzvale z dvigom upokojitvene starosti, tako da ljudje ostajajo vse dlje v službi.
Vir: Euronews
Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s prijatelji!
Najbolj brane novice:

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV