Vsi si želimo biti uspešni in biti sprejeti na delovnem mestu. Zanimivo pa je, kako pomembno vlogo ima pri tem čustvena inteligenca posameznika. O tem je spregovoril tudi dr. Travis Bradberry, sicer strokovnjak, ki je svojo kariero posvetil preučevanju čustvene inteligence.
Na njegovi spletni strani TalentSmart smo zasledili zanimiv citat ameriške pesnice, pisateljice in aktivistke Maye Angelou, ki pravi, da bodo ljudje pozabili, kaj ste rekli ali naredili. Da pa nikoli ne bodo pozabili, kako so se zaradi vas počutili.
Čustvena inteligenca je pomembna v vseh spektrih življenja – v partnerskih in družinskih odnosih, prav tako prijateljskih in poslovnih. Prav čustvena inteligenca naj bi bila ključna pri tem, kdo je uspešen in kdo ne. Je tista, ki nas pelje skozi življenje in odloča, kako se bomo odzivali na stvari, s katerimi se srečujemo – novi ljudje, težave in podobno.
Bradberry je za spletno stran Business Insider sestavil seznam lastnosti, ki jih imajo osebe, z visoko čustveno inteligenco. 90 odstotkov ljudi, ki so na delovnih mestih visoko produktivni, so tudi čustveno inteligentni. Preverite, ali imate omenjene lastnosti tudi vi.
Imate bogat besednjak, s katerim lahko opišete čustva
Vsi doživljamo raznolika čustva, a le redki jih lahko uspešno in natančno opišejo. Bradberry ocenjuje, da je bilo pri identifikaciji in opisu čustev uspešnih le 36 odstotkov vprašanih. To je seveda nizka številka, ki predstavlja težavo. Zakaj? Zato ker lahko z nezmožnostjo opisa čustev in občutkov, ki se v danem trenutku porajajo v osebi, nastanejo manjši ali večji nesporazumi med ljudmi. Prav tako se lahko posameznik napačno odzove in deluje, ker enostavno ne prepozna svojih čustvenih stanj.
Ko nekdo reče, da se počuti slabo, je osnovna definicija danega čustvenega stanja. Tisti, ki ima dobro razvito čustveno inteligenco, pa bo znal svoje počutje natančneje definirati. Na primer, da se počuti tesnobno, ob tem pa bo razumel, kaj ga je privedlo v omenjeno stanje.
Kažete zanimanje za ljudi
Čustveno inteligentni ljudje kažejo zanimanje za vse, s katerimi se srečujejo, in sicer ne glede na to, ali so sami introvertirani ali ekstrovertirani. Njihovo zanimanje za ljudi je posledica empatije, ki jo imajo razvito. Niso radovedni, temveč resnično želijo vedeti in razumeti, kako se oseba počuti.
Razumete lastne slabosti in prednosti
Ne le, da poznate in razumete lastna čustva, poznate in razumete tudi svoje prednosti in slabosti. Razumete, kaj vas vrže iz tira, ob kom in kje se počutite nelagodno. Prednosti znate izkoristiti, slabosti pa primerno upravljati.
Znate oceniti ljudi
Ko srečate nekoga novega, ga zelo hitro "začutite" in znate prebrati. Hitro odkrijete, kdo je iskren in kdo ima kakšne skrite motive.
Težko vas je užaliti
Če veste, kdo ste in kaj želite, vas negativni ljudje ne morejo spraviti iz tira. Čustveno inteligentni ljudje so odprti in samozavestni, dobro se počutijo v svoji koži in se znajo tudi pošaliti na svoj račun. Dobro se odzivajo tudi, če se kdo drugi pošali na njihov račun, saj znajo ločiti med hudomušnimi izjavami ter resnično negativnimi in škodljivimi komentarji.
Naredite napako in ...
... se iz nje nekaj naučite. Napake ne doživljate kot tragedijo, temveč stopite en korak nazaj in si jo ogledate. Ne dojemate je kot del sebe, se je ne oklepate, temveč kot nekaj, kar se je zgodilo in iz česa se lahko veliko naučite.
Ne vlečete zamer
Nekateri posamezniki lahko zamere negujejo dolga leta. Seveda, če gre za hujše zlorabe, potem se mora posameznik umakniti na varno in zaščititi sebe pred napadi. A tudi v tem primeru čustveno inteligentni ljudje vedo, kje tiči težava. Če pa nekdo dolga leta neguje zamero do druge osebe in se ne zna ali noče osvoboditi, potem nastane težava, ki vpliva na kakovost življenja. Povzroča negativen stres, ki lahko vpliva na zdravje srca in visok krvni tlak.
Razorožite toksične ljudi
Če ste v stiku s toksičnimi ljudmi, potem veste, kako je lahko to naporno. Že po krajšem srečanju ste lahko popolnoma izčrpani. A čustveno inteligentni ljudje znajo obvladovati situacijo, ki nastane ob stiku s toksičnimi osebami. Razumejo svoja čustva in ne dovolijo, da jih druga stran potegne v kaos. Drugo osebo skušajo razumeti in ji morda celo ponudijo možno rešitev za nastalo situacijo. Pri tem pa tudi razumejo, da gre za osebo, ki se "hrani" z negativnimi občutki. Podobnih situacij je na delovnih mestih veliko.
Ne iščete popolnosti
Čustveno inteligentni ljudje vedo, da popolnost ne obstaja. Če jo na delovnem mestu želite doseči, potem se lahko hitro zgodi, da postanete razočarani in se ujamete v krog samoobtoževanj. Dolgo časa premlevate, zakaj niste uspeli, kljub temu da je vaša naloga dobro in uspešno opravljena. A tega ne vidite. Čustveno inteligentna oseba bo s svojim uspehom zadovoljna.
Odklopite se
Vsak bi se moral znati odklopiti. Vsi bi morali znati živeti v danem trenutku. To pomeni, da se zavedate sebe, okolice, v kateri se v danem trenutku nahajate, stvari, ki se v tistem trenutku dogajajo. Morate se zavedati, da ne morete biti dosegljivi 24 ur, in sicer sedem dni v tednu. Pregoreli boste.
Omejite vnos kofeina
Ne le kava, vse pijače, ki vsebujejo kofein, vas lahko privzdignejo in vam dajo dodatni zagon. A pomembno je, da znate biti prijazni do svojega telesa in počutja. Na dolgi rok vas kofein ne more rešiti. Zagon odkrijte v sebi.
Privoščite si dovolj spanca
Spanec vas bo poživil, bolje se boste počutili, lažje razmišljali in bolje nadzorovali stres. Saj veste, kako je, če pridete na delovno mesto po treh urah spanja? Razdražljivi ste, neosredotočeni, hitreje naredite napako ...
Ne oklepate se negativnih misli
Bolj se oklepate črnih misli, več moči imajo. Čustveno inteligentni ljudje ločijo svoje negativne misli od dejstev ter se zavedajo, da ni vse tako črno-belo.
Ne dovolite, da vam nekdo pokvari veselja
Če sta vaša sreča in zadovoljstvo odvisna od dejanj in besed drugih ljudi, potem imate težavo. Čustveno inteligentni ljudje imajo dobre temelje, ki jih ne morejo zamajati postopki in besede nekoga drugega.
Travis Bradberry je za spletno stran Business Insider dejal, da čustveno inteligenco lahko "treniramo". Najprej moramo prepoznati vzorce, ki nas motijo in katerih več ne želimo, nato pa jih nadomestimo z novimi. V začetku bomo delovali zelo premišljeno in zavestno, a s časoma nam bodo novi vzorci popolnoma naravni in jih bomo prakticirali nezavedno.