
Delodajalci so septembra zavodu za zaposlovanje sporočili 14.476 prostih delovnih mest. Največ za naslednje poklice:
Poklic | Število prostih delovnih mest |
vozniki težkih tovornjakov in vlačilcev | 808 |
delavci za preprosta dela v predelovalnih dejavnostih | 673 |
čistilci, strežniki, gospodinjski pomočniki v uradih, hotelih, ustanovah | 539 |
zidarji | 510 |
natakarji | 486 |
varilci | 403 |
visokošolski učitelji in sodelavci na visokošolskih zavodih | 452 |
prodajalci | 390 |
skladiščniki in uradniki za nabavo in prodajo | 384 |
strokovni sodelavci za zdravstveno nego | 305 |

Težko je razumeti, zakaj podjetniki s težavo najdejo potrebne kadre ob toliko brezposelnih na zavodu za zaposlovanje. A enostavno ni dovolj primerno usposobljenega kadra za zapolnitev vseh delovnih mest. Ali povedano drugače, za tako imenovane deficitarne poklice se je izšolalo manj ljudi, kot jih danes potrebujejo delodajalci. Tako je na slovenskem trgu delovne sile premalo varilcev, voznikov avtobusov in tovornjakov, kuharjev in drugih prepotrebnih in nadvse zaželenih kadrov.
Kaj je deficitaren poklic?
"Poklic je deficitaren, če povpraševanje delodajalcev po kadrih s tovrstnim poklicem znatno presega ponudbo iskalcev zaposlitve," so razložili na zavodu za zaposlovanje.
Z letošnjim javnim razpisom so deficitarni poklici: kamnosek, mehatronik operater, izdelovalec kovinskih konstrukcij, inštalater strojnih inštalacij, oblikovalec kovin, orodjar, elektrikar, avtokaroserist, pek, slaščičar, mesar, tapetnik, mizar, zidar, tesar, klepar-krovec, izvajalec suhomontažne gradnje, slikopleskar-črkoslikar, pečar-polagalec keramičnih oblog, gozdar, dimnikar, steklar. Dvojezični izobraževalni programi: ekonomski tehnik, ki se izvaja v italijanskem jeziku, mehatronik operater, ki se izvaja v madžarskem jeziku, strojni tehnik, ki se izvaja v madžarskem jeziku, kemijski tehnik, ki se izvaja v madžarskem jeziku. |
To dela država

Delodajalci si pomagajo s prerazporejanjem in izobraževanjem že zaposlenih, zaradi večjega povpraševanja, kot je razpoložljivega kadra, vse pogosteje zaposlujejo tuje delavce, največkrat iz držav bivše Jugoslavije. Včasih celo nagrajujejo zaposlene, če pripeljejo nove sodelavce.
Državi je seveda v interesu imeti čim manj brezposelnih, zato se aktivno vključuje v problematiko pomanjkanja kadrov v Sloveniji. Gospodarsko ministrstvo na primer vrsto let v sodelovanju z Gospodarsko zbornico in Obrtno-podjetniško zbornico sofinancira poklicno in strokovno izobraževanje. Dijaki lahko dejansko delajo v poklicnem okolju in pridobivajo konkretna znanja, delodajalci pa sooblikujejo in spoznavajo bodoče delavce.
Na zavodu za zaposlovanje izvajajo neformalno izobraževanje in usposabljanje za področja, ki jih delodajalci najbolj potrebujejo. Programi trajajo od tri do štiri mesece. Lani se je vanje vključilo 3107, letos v prvih šestih mesecih pa je bilo vanje vključenih 2438 brezposelnih. Lani se je največ brezposelnih izobraževalo oziroma usposabljalo za varnostnika, voznika viličarja, voznika tovornjaka, socialnega oskrbovalca na domu, operaterja CNC naprav, računovodjo manjših podjetij, voznika v cestnem prometu in pomočnika kuharja.
Dijaki poklicnega in strokovnega izobraževanja se v večjem delu usposabljajo za deficitarne poklice, saj želijo vsi skupaj zagotoviti ustrezno število kakovostnega kadra za potrebe gospodarstva. Pozitivno želijo vplivati tudi na povečevanje deleža vpisanih v poklicno in strokovno izobraževanje ter spodbuditi delodajalce, da verificirajo učna mesta in sklepajo individualne pogodbe z dijaki poklicnega in strokovnega izobraževanja. Letno za ukrep država nameni približno pol milijona evrov.
Z zakonom o vajeništvu želijo zagotoviti posredovanje znanja, spretnosti in poklicnih zmožnosti, potrebnih za opravljanje poklica. Po pojasnilih gospodarskega ministrstva se tako v največji meri upoštevajo potrebe trga dela in omogoča nadaljnje izobraževanje. Obenem se zagotavlja ustrezno usposobljene delavce in pospešuje zaposlovanje mladih. Gre za povezovanje izobraževanja v šoli in praktičnega usposabljanja na delovnem mestu. Zakon so pilotno izvajali prav na področju deficitarnih poklicev, na primer za oblikovalca kovin, orodjarja, mizarja, gastronoma, hotelirja.
Na gospodarskem ministrstvu se zavedajo, da bi lahko mlade motivirali z zanimivo predstavitvijo poklicev, z višjimi mesečnimi nagradami za opravljeno praktično delo pri delodajalcu, z možnostjo preizkusiti se pri delu že pred vpisom na srednjo šolo, s predstavitvijo dobrih praks in morda s seznanitvijo z življenjskim standardom uspešnega podjetnika oziroma obrtnika. Predlagajo, da bi socialne delavce na osnovnih šolah seznanili z vsemi novimi poklici, da bi otrokom lažje svetovali pri odločitvi o vpisu v srednje izobraževalne programe.
Država: - razpisuje štipendije za deficitarne poklice, |
Vloga učitelja se spreminja

Na ministrstvu za gospodarstvo obenem v sodelovanju z javno agencijo Spirit Slovenija spodbujajo razvoj ustvarjalnosti, podjetnosti in inovativnosti pri mladih. Na eni strani so njihove aktivnosti usmerjene v dvig usposobljenosti učiteljev prek različnih praviloma dvo- in večdnevnih delavnic, kjer je poudarek na uporabi novih sodobnih metod razvoja poklicnih znanj. Po drugi strani šolam zagotavljajo različne aktivnosti pri mladih, tako v osnovnih kot srednjih šolah, tako da zagotavljajo materiale za izvajanje krožkov ter denar za mentorje, gradiva in druge aktivnosti. Mladi se lahko nato predstavijo na izboru najperspektivnejših dijaških idej. Obenem pridobijo mentorsko podporo in finančno spodbudo za nadaljnje razvijanje poslovnih idej.
Vloga učitelja se torej spreminja. Namesto strokovnjaka, ki podaja znanje, je oziroma bi moral biti danes bolj mentor oziroma partner v učnem procesu. Predvsem mora za uspešen prenos znanja vzpostaviti pozitiven odnos z učenci, discipliniranje kot sredstvo za motivacijo je preživeto, poudarjajo na Centru za poklicno izobraževanje, kjer skrbijo za razvoj celotnega poklicnega izobraževanja. Mladih ne usmerjajo v določene poklice, temveč zagotavljajo pomembne informacije o vsebini izobraževalnih programov, značilnostih, dobrih in slabih lastnostih določenega poklica. Staršem svetujejo, naj zaupajo otrokom pri izbiri šole, četudi se ne strinjajo povsem z njihovimi odločitvami. "K dobrim odločitvam pa lahko bistveno pripomore tudi kakovostno informiranje, kar je zagotovo eden od naših ciljev," so poudarili na centru.
Promovirajo prednosti poklicnega izobraževanja, ki mu želijo zvišati ugled. Zavedajo pa se, da je še veliko možnosti za razvoj ob uvajanju v industrijo 4.0 oziroma četrto industrijsko stopnjo, ki prinaša digitalizacijo procesov. Ugotavljajo, da v slovenskih poklicnih in strokovnih šolah poteka učenje znanj, katerih pomen narašča: na primer projektni način dela, problemski pristop k reševanju problemov, timsko delo. Hkrati ugotavljajo, da je velik del učnega načrta namenjen krepitvi splošnih in e-kompetenc, zakonsko pa je med drugim določen tudi cilj spodbujati za načrtovanje in vodenje kariere. Prednost vidijo še v vključevanju delodajalcev v učni proces, predvsem zaradi ohranjanja povezave med izobraževanjem in najnovejšimi tehnologijami.
Po njihovih ugotovitvah imamo v Sloveniji kakovostno poklicno in strokovno izobraževanje, kar lahko potrdijo tudi z rezultati slovenskih dijakov, študentov in absolventov programov poklicnega in strokovnega izobraževanja v mednarodnem merilu.
Toliko štipendij vsako leto
Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad v sodelovanju z ministrstvi za delo in izobraževanje ter zavodom za zaposlovanje, razpisuje štipendije za deficitarne poklice. Denar iz slovenskega proračuna in evropskega socialnega sklada zadostuje za 1000 novih štipendij, ki znašajo 100 evrov mesečno za celotno obdobje trajanja izobraževalnega programa.
S štipendijami za deficitarne poklice želijo: - zagotavljati ustrezen kader na trgu dela glede na povpraševanje delodajalcev, |
Zapis ravnatelja, ki je postal viralen. Prebrati bi ga moral vsak - tako starši kot tudi mladi in njihovi učitelji

Ni treba, da so vsi doktorji znanosti. Če gojiš strast do ročnih del in ustvarjanja ter si spreten pri delu z rokami, razmisli o poklicni poti izobraževanja, če je to tisto, kar te veseli. Ponujajo se številne možnosti praktičnih vaj, tekmovanj in štipendij, kjer se lahko dokažeš in še naprej razvijaš svoja znanja. Več o vpisnih možnostih in priložnostih za obšolske dejavnosti si lahko prebereš na spletnem mestu Moja izbira, navdihujoče zgodbe mladih, ki so se odločili za poklicno pot, pa na portalu Poklici za jutri.
Že pred časom je postalo viralno pismo ameriškega ravnatelja. Naslovil ga je na starše, ki jim sporoča, da so v življenju pomembnejše stvari kot rezultati testov. Poudarja, da lahko vsak blesti v nečem, le najti mora svoj pravi poklic. "Kmalu se bo začelo izpitno obdobje. Vem, da si srčno želite, da bi se vaš otrok dobro odrezal. Vendar prosim pomnite: med dijaki, ki bodo pisali test, je umetnik, ki ne razume matematike. Je podjetnik, ki ga ne zanimata zgodovina ali literatura. Je glasbenik, ki mu znanje kemije v življenju ne bo pomagalo. Je športnik, ki mu fizična moč pomeni več kot fizika."
"Če bo vaš otrok dobil najboljše ocene, super. V nasprotnem primeru mu ne vzemite samozavesti in dostojanstva. Povejte mu, da je vse v redu, da je samo test, da ga čakajo pomembnejše stvari v življenju. Povejte mu, da ocena ni pomembna, da ga imate radi. Ne obsojajte ga. Prosim, naredite to. In nato opazujte, kako bo vaš otrok osvojil svet. En test ali slaba ocena mu ne bosta vzela sanj in talentov. In nikakor se ne slepite, da so zdravniki in inženirji edini srečni ljudje na svetu," je zapisal v pismu, objavljenem na Redditu.
Prebralo ga je več kot 13.000 oseb. Ker pa ni navedene šole ali imena ravnatelja, ki naj bi ga zapisal, nekateri dvomijo v njegovo istovetnost. Kakor koli že, ni toliko pomembno kdo, temveč kaj je zapisal. Ključno je sporočilo: pustite otroku, naj izbere. Sam bo moral živeti svoje življenje, sam bo opravljal poklic, hodil v službo. Če ga veseli delo z rokami, pustite mu. Če ima smisel za lepo, ga spodbujajte. Če rad pogleda v motor avtomobila, dovolite mu. V življenju mu bo lepše, če bo dober avtomehanik kot slab in nesrečen odvetnik.
Sponzorirana vsebina
Komentarji (10)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV