Cekin.si
Delo doma je lahko prijetno, lahko pa je tudi zelo stresno.

Kariera

Med sestankom v živo: "Mami, potrebujem zlat flomaster!"

Špela Zupan, STA
30. 10. 2020 05.30
1

"Ne vem, kako bom. Verjetno bom vstajala ob 4. uri, naredila stvari za službo, nato dopoldne šolala tri otroke, pa še kuhala, pospravljala ..." je potožila mamica treh otrok. "Nimam samodiscipline. Danes sem bila pred računalnikom od 8.00 do 22.30," pa je dejala vodja pisarne. Delo od doma je za nekoga prijetno, za drugega prekletstvo. Kakor koli že, vse kaže, da bo del naše realnosti še kar nekaj časa, zato se je pametno dobro pripraviti in organizirati.

Glede na nedavno raziskavo napovedujejo slovenska podjetja dolgoročno ohranitev nekaterih sprememb, uvedenih zaradi epidemije covida-19. Študija, ki jo je v sodelovanju z Amchamom Slovenija izvedlo svetovalno podjetje Kearney, je pokazala, da se kar 96 odstotkov anketiranih podjetij v celoti ali delno strinja, da bo tudi na dolgi rok ohranilo pogostejše delo od doma. Za več kot tretjino delodajalcev se je sicer delo na domu izkazalo kot pozitivni ukrep: 37 odstotkov jih poroča o povečanju delovne učinkovitosti, 54 odstotkov pa o povečanju zadovoljstva in zavzetosti zaposlenih.

Tudi rezultati raziskave inštituta za raziskovanje trga in medijev Mediane kažejo, da vse več Slovencev raje dela doma – delo od doma dojemajo kot prijetno in se v resnici ne veselijo vrnitve na delovno mesto. A vseeno je lahko delo od doma med pandemijo tudi zelo stresno, še posebej, če so obenem doma tudi vaši otroci, ki se morajo po možnosti še šolati na daljavo, ali kdo drug, ki vas moti med delovnikom. Poleg vsega so tu še negotovost, omejitve, pomanjkanje družabnega življenja in – pa če priznate ali ne – pogosto tudi strah, kaj nas čaka.

Veliko Slovencev vse od sredine marca dela doma. Na inšpektoratu za delo so bili zgolj v tednu ob koncu oktobra obveščeni o delu na domu za več kot 1000 delodajalcev. Nekateri delavci so vmes hodili v službo, zdaj pa so znova doma zaradi slabšanja epidemiološke situacije. Eni to jemljejo kot privilegij, drugi kot prekletstvo, verjetno pa je njihovo dojemanje dela od doma odvisno od več dejavnikov, in sicer od tega, ali je njihovo delo fleksibilno, ali so računalniško dobro pismeni, ali imajo med delom mir, ali se morajo javljati v živo itd.

Delo doma je lahko prijetno, lahko pa je tudi zelo stresno.
Delo doma je lahko prijetno, lahko pa je tudi zelo stresno.FOTO: Dreamstime

Organizirajte se in si prilagodite delovnik glede na svoje potrebe

Dejstvo je, da ima delo na domu tako prednosti kot tudi slabosti. Z delom doma prihranimo na vožnji in se izognemo jutranji gneči, posledično pa tudi izgubljenim uram, a hkrati prinesemo službo domov, čemur smo se po vseh priporočilih prej izogibali v velikem loku. Toda po razmisleku smo lahko v resnici hvaležni za tovrstno možnost, saj mnogi ne morejo delati doma in morajo kljub vsemu na delovno mesto, mnogi pa so po razglasitvi pandemije celo ostali brez službe.

Situacija ni niti rožnata niti čisto črna. Doma nas lahko hitro zajame lenoba, težje se motiviramo, kakšen dan je vse drugo bolj zanimivo kot služba. Pozabimo lahko, kateri dan je, in pogosteje izgubimo rdečo nit.

Po moji izkušnji je ključno, da si natančno razporedimo delovni in prosti čas, naredimo urnik službenih in šolskih obveznosti in družinskega prostega časa ter se ga držimo, kolikor je le mogoče. Morda bi bila dobra rešitev, da zjutraj vstanete pred otroci in v miru opravite nujne službene zadolžitve, pri katerih morate biti bolj osredotočeni in zbrani. Za dober izkoristek časa se skušajte kolikor toliko držati prejšnje običajne rutine – stuširajte se, če ste to vedno počeli pred službo, in se uredite. Seveda ne nujno v službeni kostum ali obleko, ampak se vsaj preoblecite iz pižame. Skuhajte si kavo ali čaj in si pred začetkom dela privoščite zajtrk. Tako boste v dan vstopili zadovoljni in pripravljeni na nove izzive. Če niste jutranji tip, pa lahko marsikaj postorite zvečer.

Prostor za delo skušajte ohranjati čist, urejen in pospravljen. Vemo, da je z otroci pri hiši včasih težko, a vseeno se vsaj potrudite. "Za kvalitetno delo od doma je treba ustrezno urediti delovno okolje, priskrbeti ustrezno delovno opremo, varovati duševno zdravje zaposlenega in promovirati telesno-gibalne aktivnosti," je poudarila specializantka medicine dela, prometa in športa, dr. Ajda Erzar s Kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa ljubljanskega kliničnega centra.

Pokličite sodelavce, če se morate pogovoriti z njimi ali če jih pogrešate. Bolj pristen stik je po telefonu kot po elektronski pošti, še bolje pa je, če se vidite po videoklicu. Z aplikacijami, ki omogočajo vizualni stik, skušajte vzdrževati tudi stike s strankami in po potrebi urediti posel ali plačilo, saj je za pogajanja ključno, da vidimo nehotene odzive na drugi strani. V prejšnjih časih bi se dobili in kakšno rekli na štiri oči, a v trenutni situaciji so Zoom, Google Meet in druge tovrstne aplikacije najboljši približek sestankov v živo. Seveda je treba poskrbeti, da videosestanka ne motijo morebitni družinski člani, saj je lahko odziv na drugi strani vse prej kot pozitiven. Po drugi strani s temi sestanki ni treba pretiravati, saj so lahko zamudnejši in bolj utrujajoči kot komunikacija po e-pošti ali po telefonu.

 

Nasveti dr. Ajde Erzar s Kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa

Delovno okolje naj vključuje:

1. Samostojno sobo ali vsaj prostor, kjer lahko delavec dela. To je pomembno iz različnih razlogov:
– omogoča zvočno in vizualno izolacijo delavca, kar olajša njegovo koncentracijo in zmanjša motnje iz okolja ter
– prispeva k ohranjanju meje med poklicnim in zasebnim življenjem, predstavlja simboličen način, kako vzpostaviti ločnico med tema dvema sferama  (izstopiti iz sobe lahko na primer pomeni zapustiti delo).

2. Primerno temperaturo, vlago in prezračevanje.

3. Ustrezno razsvetljavo (vključno z dnevno svetlobo) za učinkovito, natančno in zdravo izvajanje nalog.

4. Ustrezno internetno povezavo in telefonske linije, če je to potrebno.

Delovna oprema

Večina delavcev delo na domu opravlja preko informacijsko-komunikacijske tehnologije (npr. delo z računalnikom). Nujno je, da je njihovo delovno mesto ergonomsko pravilno urejeno in da so vešči varne uporabe slikovnih zaslonov.

Duševno zdravje

Za ohranjanje dobrega duševnega zdravja se delavcem svetuje, da:

– začnejo in zaključijo delovni dan z ritualom, ki označuje pričetek in konec delovnika (npr. telesno-gibalna aktivnost, meditacija, drugačna oblačila itd.),
– vsak dan poskusijo z delom pričeti in končati ob točno določeni uri,
– določijo ure, ko bodo dosegljivi za sodelavce oziroma nadrejene,
– načrtujejo delovnik in se držijo tega načrta,
– pokončanem delovniku prenehajo z uporabo službenega telefona, računalnika, ne prebirajo več elektronskih sporočil,
– načrtujejo redne in kratke odmore ter odmor za malico,
– če je mogoče, delajo v prostoru, namenjenem posebej za delo, in
– vzpostavijo dogovor glede svojega delovnika z družino/sostanovalci.

Telesno-gibalne aktivnosti

Delavce je treba poučiti o pomenu izvajanja telesno-gibalnih aktivnosti. Te naj izvajajo v prostem času in tudi med odmori med delovnikom. Svetuje se, da:

– imajo aktiven počitek,
– telefonske pogovore opravljajo stoje,
– malicajo izven prostora za delo,
– vsakih 30 minut stopijo proč od računalnika in
– namesto običajnih pisarniških miz (če je le mogoče) uporabljajo dvižne delovne mize.

Zgoraj našteti ukrepi veljajo za fleksibilen ali nefleksibilen delovnik. Razlika je samo v tem, da mora delavec, ki ima fleksibilen delovnik, še več pozornosti nameniti kvalitetnemu načrtovanju delovnika.

Kako ohraniti ravnovesje med poklicnim in zasebnim?

Nihče ne ve, koliko časa bo trajalo sedanje stanje, a verjetno je pred nami še vsaj nekaj tednov, če ne mesecev dela od doma. Rutino lahko presekate z vsakodnevnim sprehodom po gozdu, lahko pa se končno lotite redne telovadbe, za katero prej morda niste imeli časa. Odločite se lahko, da boste bolj zdravo jedli ali da se boste naučili peči slaščice. ;ed delom ne pozabite na redne odmore, med katerimi stopite proč od računalnika, si skuhajte kavo, zložite perilo iz sušilnega stroja ipd.

Svetujemo, da se delavec in delodajalec vnaprej točno dogovorita, morebiti tudi pisno zapišeta, kako si bo delavec organiziral delovni dan in kdaj točno bo dosegljiv za delodajalca. Dogovora se morata obe strani držati. —Dr. Ajda Erzar

Predvsem se skušajte čim bolj držati urnika – če je vaš delovnik osemurni, naj to drži tudi doma. Lahko je tudi krajši, če vam uspe zadolžitve narediti hitreje, a pazite, da ne bo daljši. Tako sem denimo svetovala prijateljici, ki je na vprašanje, kako ji gre delo doma, odgovorila: "Nimam samodiscipline. Danes sem bila pred računalnikom od 8.00 do 22.30." Absolutno predolgo in nezdravo, če je tako dan za dnem.

"Pri delu od doma se pogosto soočamo s težavo, da opravljanje delovnih obveznosti razpotegnemo čez ves dan, ki nima ustrezne strukture. Osemurni delavnik se tako hitro prevesi v deset- ali večurni. Naša dosegljivost za delodajalca, bodisi po telefonu ali elektronski pošti, kmalu postane neomejena," je opozorila dr. Ajda Erzar. Po njenih izkušnjah se omenjeno hitro zgodi, če zaposleni ne posveča dovolj pozornosti načrtovanju urnika dela, poleg tega pa ne določi ure začetka in konca izvajanja delovnih obveznosti ter ne načrtuje odmorov. "To posledično pomeni, da dela dlje, kar ne pomeni nujno tudi kvalitetneje. Tako delavec večino svojega dneva posveti delu, druge aktivnosti v življenju pa postavi na stranski tir. Vse to vodi do slabega ravnovesja med službenim in zasebnim življenjem," je poudarila.

Ne pozabimo, da trenutne razmere od nas včasih zahtevajo več, kot zmoremo. Zato bodimo še nekoliko bolj potrpežljivi in empatični do sebe, svojih otrok in drugih soljudi. —Dr. Ajda Erzar

Po drugi strani mi je mamica treh otrok potožila: "Ne vem, kako bom zmogla. Verjetno bom vstajala ob 4. uri, naredila stvari za službo, nato dopoldne šolala tri otroke, pa še kuhala, pospravljala ... Ampak bomo že nekako." Situacije zaposlenih, ki delajo od doma, se razlikujejo in zato se razlikuje tudi stopnja stresa. Eni imajo fleksibilen delovnik, drugi morajo biti za računalnikom v kosu vsaj osem ur. Eni imajo družino, enega, dva, tri ali več otrok, med njimi mlajše, starejše, šolarja, več šolarjev, morda prvošolčke, ki še ne znajo brati. Dr. Ajda Erzar je izpostavila, da so se v času pandemije znašli v stiski starši, ki jim je bilo odrejeno delo na domu in ki imajo šolajoče se otroke. Ti se vsakodnevno soočajo z izzivi, kako uspešno opraviti službene obveznosti in obenem zagotoviti ustrezno pomoč otrokom pri šolanju na daljavo. "Rešitev za dobro ravnovesje med poklicnim in zasebnim življenjem najdemo v oblikovanju družinskega dogovora, pri katerem naj sodelujejo vsi člani," svetuje v pomoč.

Družinski dogovor med delom in šolanjem na domu naj po nasvetu dr. Ajde Erzar med drugim vključuje:

1. Dogovor o dnevnem in tedenskem urniku: natančno definirajte dnevne naloge posameznega člana v družini in časovni okvir izvedbe, pri čemer nikoli ne pozabite na prosti čas. Pomembno je, da pri sestavi urnika sodelujejo vsi člani družine in da so z njim seznanjeni. Njegov namen je, da izoblikujete novo rutino, ki je nujna za kvalitetno sobivanje.

2. Dogovor o medsebojni pomoči: pogovorite se, kako boste drug drugemu pomagali pri nalogah. Partnerja se lahko denimo dogovorita, kako si bosta porazdelila obveznosti, na primer pomoč otrokom pri šolanju na daljavo. Otroci naj pomagajo pri domačih opravilih.

3. Dogovor o prostočasnih dejavnostih: v času, ko se večina našega življenja odvija doma, je še toliko pomembnejše, da čas namenimo tudi prostočasnim dejavnostim, ki jih radi počnemo. K tem spodbujamo tudi otroke. Če zaradi ukrepov ne moremo obiskovati najljubšega fitnesa, telovadnice ali morebiti kulturne ustanove, si najdimo nove hobije ali preoblikujmo stare.

 

Vse bo v redu, mora biti

Tudi sama delam od doma in po razglasitvi epidemije so bili vsi trije otroci kar pol leta doma – s krajšim vmesnim obdobjem, ko je najstarejši hodil v šolo. Kakšen dan je bilo težko, naporno in stresno, saj so vsi trije še razmeroma majhni in se je treba veliko ukvarjati z njimi, starejši pa se je tudi šolal na daljavo. Spominjam se pomembnega videosestanka, ko so mi vsi trije otroci vskočili v kader in ko je najmlajša na ves glas zavpila: "Mami, potrebujem zlat flomaster!" Kakšen dan pa se mi je zdelo, da imam vse pod nadzorom in da mi vse teče kot po maslu.

Če potegnem črto: delo doma ni lahko, a tudi ni najtežje. Samo pravilno si je treba razporediti čas, se organizirati in se sprijazniti, da včasih pač ne gre vse po načrtih in da je zvečer še čas ali da je jutri nov dan. Ampak v resnici je bilo podobno že prej, samo okolje in "sodelavci" so po novem drugačni.

Si želite aktualne novice prejemati tudi na elektronski naslov? Potem se prijavite na Cekinove e-novice!

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (1)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 795