Finančna uprava (Furs) je lani izvedla 11.982 nadzorov na področju nadzora dela in zaposlovanja na črno. V 22,3 odstotka primerih je odkrila kršitve in izrekla za 5,8 milijona evrov glob. Največ prijav s področja zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno sicer prejema prav Furs. Lani jih je naštel 2826 zoper 3504 zavezance.
Vladna komisija za preprečevanje dela in zaposlovanja na črno ugotavlja, da Furs uspe odkriti velik delež nepravilnosti, kar je "posledica dobro načrtovanih in izvedenih ciljno usmerjenih nadzorov".
Furs je v okviru 2427 prekrškovnih postopkov obravnaval 2826 prekrškov in skupno izrekel za 5,8 milijona evrov glob. Ob tem je podala tudi 11 kazenskih ovadb za kaznivo dejanje zaposlovanja na črno po kazenskem zakoniku. Posledično je prišlo do dveh obsodilnih sodb s pogojno kaznijo za storilca.

Kaj pa tržni inšpektorat?
Tudi Tržni inšpektorat RS za delo na področju dela na črno opravi precejšnje število nadzorov, a "gre v večini primerov za preverjanje ustreznosti registracije in dovoljenja registriranih subjektov, v posamičnih primerih pa tudi za nedovoljeno reklamiranje ali omogočanje dela na črno s strani registriranih subjektov".
Četudi ne gre za delo na črno v dobesednem pomenu, pa takšen nadzor po navedbah komisije pripomore k urejenosti trga, predvsem pri preverjanju listin o izpolnjevanju pogojev, ki je "ključen pogoj za zakonito in strokovno opravljanje dejavnosti".
Tudi drugi inšpektorati so zelo aktivni na tem področju
Inšpektorat RS za infrastrukturo na področju nadzorov še naprej kot problematičen izpostavlja segment nadzora nad prevozi potnikov z osebnimi vozili, kjer je dokazovanje dela na črno posebej težavno.
Inšpektorat RS za šolstvo na drugi strani navaja, da zakonodaja omogoča ustanavljanje zasebnih vrtcev ali opravljanje dejavnosti predšolske vzgoje, a se še vedno pojavljajo številni ponudniki varstva otrok, ki se izogibajo registrskim postopkom, v katerih bi morali izkazati izpolnjevanje predpisanih kadrovskih pogojev ter pogojev za prostor in opremo. "S tem se vzpostavljajo tvegane situacije za otroke, ki so nedopustne, zato je treba za preprečitev tovrstnih ravnanj področni zakon dopolniti z ustreznimi ukrepi," je mogoče brati v poročilu.
V praksi je težko dokazati, da nekdo prejema plačilo na roke
Na področju, ki je v domeni Inšpektorata RS za notranje zadeve, naj bi bile težave v zasebnem varovanju, kjer naj bi prihajalo do dela na črno in plačevanja na roko, a je v praksi to težko dokazati.
Kaj ugotavljajo policisti? Kje je največ dela na črno?
Policija medtem v primerih kaznivih dejanj zaposlovanja na črno ne ugotavlja bistvenih razlik s preteklimi leti. "Največkrat gre za opravljanje dela brez prijave v ustrezno zdravstveno zavarovanje in brez ustreznih dovoljenj za delo," navaja komisija.
Policisti še vedno ugotavljajo tudi, da se tovrstna kazniva dejanja najpogosteje pojavljajo v gradbeništvu, gostinstvu in avtoprevozništvu, zaznavajo pa jih tudi v drugih storitvenih dejavnostih.
Najštevilčnejše kaznivo dejanje je kršitev temeljnih pravic delavcev
V sklopu kaznivih dejanj zoper delovno razmerje in socialno varnost pa je v zadnjih letih najštevilčnejše kaznivo dejanje kršitev temeljnih pravic delavcev. Gre predvsem za neizplačevanje plač oz. davkov in prispevkov zaposlenim, ko ti ne prejmejo plačila za opravljeno delo ali ga prejmejo v gotovini, v manjši meri pa za kršitve glede sklenitve oz. nezakonitega prenehanja delovnega razmerja.
Komisija se je dotaknila tudi osebnega dopolnilnega dela, pri čemer je navedla, da so njegovi izvajalci lani skupaj zabeležili 2,7 milijona evrov prihodkov. Za to delo je bilo sicer pridobljenih 20.733 vrednotnic.
Med njenimi priporočili za naprej so pogostejši sestanki oz. dobro sodelovanje nadzornikov s pristojnimi ministrstvi, sodobna informacijska podpora, ustanovitev skupine za postopke s tujci, ki bi nadzirala zakonitost prebivanja tujcev, obveščanje javnosti o posebej problematičnih ugotovitvah s terena, kadrovska popolnitev inšpekcij in skupno usposabljanje inšpektorjev.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV