Brandon Smith, strokovnjak za odnose na delovnem mestu, je razložil značilnosti kolektivov, v katerih vlada nizka stopnja zaupanja. Te značilnosti so: visoka tekmovalnost med zaposlenimi, šefi, ki se obkrožajo z izbranci, opravljanje, pomanjkanje sodelovanja ... Gre za toksično delovno okolje, iz katerega se je treba umakniti ali pa, če imate možnost, moč in željo, ga aktivno spremeniti. A dejstvo je, da je ključen akter, ki bo moral spremeniti vzdušje v kolektivu, šef.
Dokler do tega ne pride, pa vam ponujamo nekaj nasvetov, kako ravnati preventivno in kako prepoznati sodelavce, ki bi lahko ogrozili vašo kariero.
1. So ljubosumni
Nekaj najhujšega, kar se lahko zgodi kolektivu – ljubosumen sodelavec. Če pa je še šefov "izbranec", je katastrofa neizbežna. Zakaj? Zato, ker bo (lahko) vplival na vodjo kolektiva.
Na primer: zaposleni je ljubosumen na sodelavca, ki svoje delo opravlja profesionalno in dobro. Ljubosumen je, ker je ta sodelavec morda privlačen, priljubljen v podjetju, ima urejeno osebno življenje, na delovnem mestu ima morda določene privilegije ... Ljubosumnež bo s svojo toksično naravo spodjedal ugled sodelavca in ga bo na vsakem koraku želel očrniti. Čez čas, če bo dovolj dolgo vztrajen in če bo na svojo stran pridobil tudi šefa, lahko doseže zastoj ali pa popolno uničenje kariere sodelavca. Ko s to žrtvijo konča, si ponavadi zelo hitro najde novo. Dobro je, da ste na tovrstne sodelavce pozorni.
Vsak vodja kolektiva bi moral prepoznati tovrstne posameznike. Vodja si mora sliko o članih kolektiva ustvariti sam, prepoznati pa mora tudi poskuse, ko ljubosumni zaposleni želijo vplivati na njegove odločitve.

2. Niso iskreni
Če sodelavca ujamete na laži, če si lasti zasluge za delo, ki ga je opravil nekdo drug, če krade ideje ipd., potem bežite stran. Danes je žrtev vaš sodelavec, jutri ste lahko že vi.
3. Opravljajo
In ne le to. Širijo tudi laži.
Raziskave so pokazale, da je "opravljanje", ki ni žaljivo, ne posega v zasebnost posameznika in mu s tem ne povzroča škode, prisotno v vsakem kolektivu (Na primer: Si videl, kakšen avto si je kupil? Dobra mašina, ampak bolje bi bilo, da bi vzel bencinarja, ker ...).
Če pa gre za opravljanje, ki žali, širi laži, ponižuje in posega v zasebnost posameznika, potem ima kolektiv težavo (Na primer: Si videl, kakšen avto si je kupil? Kaj misliš, od kod mu denar? Ti povem: pošteno ga ni zaslužil. Si opazil, kako se s šefico spogledujeta? Zagotovo dobi več denarja, ker ji je na uslugo. Saj veš, kaj mislim ...).
Danes je žrtev vaš sodelavec, jutri boste žrtev morda že vi.
4. Ovirajo
Ste sodelavcu razkrili odlično idejo, ki jo boste predstavili na naslednjem sestanku, a vas je prehitel in nadrejenemu vašo zamisel predstavil kot svojo? Vam sodelavec ni poslal obvestila, da je sklican pomemben sestanek?
Razmislite, kako bi se lahko zavarovali pred takimi dejanji sodelavca.
5. Prilizujejo se šefu
Dober odnos z nadrejenim je zelo pomemben. A prilizovanje je zelo neokusno. To pomeni, da jim je bolj pomembno, kako očarati šefa, kot pa dobro opraviti delovne obveznosti. Prav tako velikokrat gredo čez meje profesionalnosti in šefu razkrivajo vse, kar se dogaja v kolektivu in tudi v zasebnem življenju zaposlenih. Ponavadi so to osebe, ki bi storile vse za napredovanje ali povišico. Prav zato se ponavadi v kolektivu ustvari vzdušje razdora, nezadovoljstva in nezaupanja.
6. Dramatizirajo
Tisti, ki največ dramatizirajo, ponavadi sami ustvarjajo največ težav. To je najbolj očitno, če nekoga, ki ves čas opravlja in vas zasipa z neprimernimi opazkami, na prijazen in profesionalen način opozorite, da je njegovo ravnanje nesprejemljivo. Se je nenadoma prelevil v napadeno žrtev? Ste vi postali negativec, ki napada nedolžnega? Vsem pripoveduje, kako ste ga napadli, kako ste grozni, kako ste kričali nanj?
Da, tudi taki sodelavci obstajajo.
7. Etiketirajo
Zazrite se v kolektiv: kdo je ponavadi tarča opravljanja? Ali ste opazili, da je morda tarča opravljanja skupina, katerim je skupna vsaj ena stvar? Ali so morda tarča le ženske in so vse matere? Ali pa moški, ki so starejši od 45 let? So to mlajši in vsem je to prva zaposlitev?
Velikokrat se nekaj oseb v kolektivu "spravi" nad osebe, ki jim je nekaj skupnega. Ponavadi gre za popolnoma osebne zadeve, ki jih opravljivci predstavijo kot težavo (Na primer: Ker je mati, ni osredotočena na delo. Ker je starejši, ne zmore tempa. Ker je mlad, nima pojma o ničemer.).
8. Ne spoštujejo vas
Ste opazili, da vas sodelavec ne spoštuje? In to odprto pokaže tako vam kot celotnem kolektivu. To so lahko telesni znaki, kot so na primer zavijanje z očmi, obrazne grimase ipd. Lahko pa je tudi jasno verbalno sporočilo, s katerim da vsem in vam jasno vedeti, da vas ne spoštuje.
Če ste zaznali kaj podobnega, ste morda v skušnjavi, da vrnete z enakim. Nikar. Vemo, da je težko, a bodite dostojanstveni in kulturni. Boste videli, se izplača.
9. Gredo čez trupla
Grozno, a resnično: skoraj v vsakem podjetju so tudi takšni, ki so za lastno kariero pripravljeni storiti vse. Čim prej ocenite, ali se takšna oseba nahaja tudi v vašem kolektivu, in bodite skrajno previdni.
Če pa ste vodja kolektiva, potem morate takšne osebe imeti pod drobnogledom in paziti, da s svojimi dejanji ne vnese nemir med sodelavce.
10. Lažejo
Kar nekaj znakov je, da oseba laže: umikanje pogleda, hitro mežikanje, sprememba barve glasu, vihanje kotičkov ustnic, živčno pogledovanje v eno smer ...
Če kaj podobnega zaznate, bodite previdni.
11. Cvetijo v toksičnem delovnem okolju
Če zaznate, da toksični sodelavci kar cvetijo in so zelo zadovoljni, potem razmislite, ali morda tovrstno okolje podpira celo vodstvo podjetja.
Za konec: na delovnih mestih so ljudje, ki so si popolnoma različni. Bodite pošteni in prijazni do svojih sodelavcev. Bodite profesionalni tudi takrat, ko oz. če drugi niso.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV