Do novega leta 2020 odštevamo že ure. Novo leto marsikomu predstavlja nov začetek, morda tudi v kariernem smislu. Toda, delovna mesta se ves čas spreminjajo ali pa se spreminja samo delo na istem delovnem mestu. Te spremembe – kot vsake spremembe v življenju – pogosto pomenijo stres in negotovost. Če se ozremo nazaj, lahko zagotovo naštejemo kar nekaj sprememb, ki so se zgodile v zadnjih petih letih pri delu, ki ga opravljamo. Kaj vse bomo morali obvladati, se naučiti v naslednjih petih letih, da bomo lahko dohajali tempo sprememb?
"Nepismeni 21. stoletja ne bodo tisti, ki ne bodo znali brati in pisati, pač pa tisti, ki se ne bodo znali učiti, preučiti in na novo učiti," je nekoč dejal Alvin Toffler, ameriški pisatelj, futurist in poslovnež. Česa se torej moramo naučiti, da bomo obdržali zaposlitev oziroma napredovali na kariernem področju?
16 top veščin za zaposlene v 2020
1. Reševanje kompleksnih problemov
Ena najbolj zaželenih veščin v 2020 bo sposobnost reševanja kompleksnih problemov, predvidevajo v Svetovnem ekonomskem forumu. Gre za sposobnost, da v nenehno spreminjajočem se svetu lahko stvari pogledamo iz različnih zornih kotov in najdemo ustrezno rešitev za težave, ki se zdijo skorajda nerešljive (denimo podnebne spremembe, revščina, varnost). Čeprav več kot tretjina delodajalcev kot eno glavnih sposobnosti kadrov, ki jih bodo potrebovali v 2020, izpostavljajo prav sposobnost reševanja kompleksnih problemov, pa to ne pomeni, da od nas pričakujejo, da bomo reševali svetovne težave. Gre za to, da smo sposobni videti širše, opaziti tudi najmanjše podrobnosti in stvari in procese preoblikovati tako, da bodo bolje funkcionirali. Sposobnost reševanja težav ni prirojena sposobnost, pač pa se je lahko naučimo ter jo razvijemo.

2. Kritično mišljenje
Sposobnost kritičnega mišljenja je ena od veščin, ki bi jo morali razvijati vsi. Gre za logično razmišljanje in sposobnost sklepanja, ki sta potrebni lastnosti, če želimo rešiti neko težavo, raziskati neko zadevo ter pretehtati dobre in slabe strani določenega pristopa.
3. Ustvarjalnost
Če se boste osredotočili na to, da počnete kaj ustvarjalnega, potem boste skoraj gotovo še dolgo ostali zaposljivi. Vendar, to ne pomeni, da se morate umetniško izražati, umetnost je lahko tudi kuhanje dobre kave ali pisanje poročil. Vsak zaposleni je lahko ustvarjalen pri tem, kar počne. "Pomembno je, da se nenehno učimo. Drugi ne morejo podvojiti ali kopirati vašega izvirnega dela. Če želite biti izvirni, morate postati inovatorji in zgraditi temelje strukture vaše inovacije iz nič," pravi Marty Neumeier iz Univerze v Torontu.
Glede na to, da živimo v času, ko se pojavljajo novi izdelki, nove tehnologije in novi načini dela, je ključno, da znamo biti ustvarjalni. Vsak človek je lahko ustvarjalen, če je sposoben povezati stare ideje in dodati svoje.

4. Upravljanje ljudi
Ne glede na to, kako napredni bodo postali roboti in umetna inteligenca, zagotovo bodo ljudje še vedno bolj ustvarjalni in boljši pri prepoznavanju potreb drugih ljudi in pri nadgrajevanju idej. Vendar pa ljudje zbolevajo, izgubijo motivacijo, zagon ali pa se zamotijo. Zato ene izmed ključnih spretnosti vse bolj postajajo vodstvene sposobnosti – torej, kako motivirati zaposlene, da povečamo njihovo produktivnost in prisluhnemo njihovim potrebam. Dobri vodje morajo imeti razvito čustveno inteligenco, znati delegirati in imeti razvit slog vodenja.
5. Sposobnost sodelovanja
Sposobnost sodelovanja z drugimi ljudmi je prav tako ena izmed spretnosti, ki ji delodajalci dajejo velik poudarek. V vse bolj povezanem svetu morajo biti tudi zaposleni sposobni sodelovanja in usklajevanja z drugimi. Če ste družaben človek, vam to ne bo predstavljalo velikih težav, vendar pa so tudi tukaj vedno mogoče izboljšave. Dobra novica je ta, da lahko začnemo delati na tem še ta hip – pomagamo in svetujemo sodelavcem, skrbimo za dobre medsebojne odnose, podpiramo drug drugega in se dopolnjujemo. Za to potrebujemo močne komunikacijske sposobnosti, sposobnost prepoznavanja prednosti in slabosti pri posameznikih ter zmožnost sodelovanja z različnimi osebnostmi.
6. Čustvena inteligenca
Zmožnost, da se vživimo v drugo osebo, prepoznamo njihova čustva in razloge, zakaj je nekdo nerazpoložen, je ena izmed sposobnosti, ki postaja zelo pomembna na delovnih mestih. Nenazadnje pa je pomembno tudi, da znamo razumeti in obvladati tudi svoja čustva. Čustvena inteligenca vpliva na to, kako spretno se spopadamo z različnimi družbenimi situacijami, in nam pomaga doseči pozitivne rezultate. Ta sposobnost je predvsem zelo iskana pri vodstvenem kadru.

7. Presojanje in odločanje
Odločnost in dobra presoja sta veščini, ki sta pogosto potrebni za uspešno poslovanje. V svetu, ki je preplavljen s podatki, lahko hitro izgubimo kompas ali pa enostavno ne vidimo bistva. Zato bodo posamezniki, ki se znajo prebiti skozi podatkovne baze, številke in različne informacije in ločiti zrno od pleveli, zlata vredni, saj bodo lahko na podlagi presoje informacij svetovali najboljše poslovne odločitve.
8. Storitvena usmerjenost
Če ves čas iščete načine, kako bi pomagali ljudem, potem imate dobro predispozicijo za storitveno usmerjenost. Potrošnik ostaja v središču številnih podjetij in zato se ta trudijo, da razumejo njihove potrebe in jim skušajo ustreči. Podjetja morajo ves čas spremljati vrednote ljudi, kaj jih zanima in za kaj so pripravljeni odšteti več denarja. Dober primer je denimo porast okolju prijaznih izdelkov in storitev, ki sledi svetovnim trendom in vrednotam ljudi. Dobra storitvena usmerjenost je torej tista, ki zna prisluhniti ljudem, se postaviti v njihove čevlje in skuša zadovoljiti potrebe.
9. Pogajanje
Ena izmed veščin, ki jih ljudje (za zdaj) obvladamo bolje od robotov, je pogajanje. Sposobnost pogajanja s sodelavci, nadrejenimi in strankami postaja vse bolj dobrodošla pri zaposlenih.
10. Prilagodljivost oziroma nenehno učenje in izpopolnjevanje
Ponovno učenje pogosto pomeni le, da znanje, ki ga že imamo, apliciramo na nove okoliščine. Za primer vzemimo mobilne telefone. Ko smo jih začeli uporabljati, so bili sprva le naprave za komunikacijo. Nato so se okoliščine spremenile, mobilni telefoni so postali pametni in mi smo se morali na novo naučiti, kako jih uporabljati.
Znanja in veščine, ki jih potrebujemo, da bi dobili novo službo ali obdržali trenutno, se ves čas spreminjajo in nadgrajujejo. Zato se tudi mi moramo ves čas učiti, ker pa za to nimamo na razpolago neomejeno časa, se moramo naučiti tudi, kako se čim bolj učinkovito učiti. Koncept "učiti se učenja" je postal že tako pomemben, da obstajajo številni tečaji, ki posameznike učijo veščin učenja.
11. Hitrostno branje in pametno branje
Branje je del učenja. Z branjem si širimo obzorja in poglabljamo svoje znanje. Ker je snovi, ki jo moramo poznati, vse več, hkrati pa se okoliščine ter znanje ves čas spreminjajo, pa bo vse bolj pomembno, da obvladamo hitrostno branje in da znamo brati pametno. To pomeni, da že med prebiranjem nekega teksta izluščimo najpomembnejše stvari, balast pa izločimo.
12. Delanje zapiskov
Še en način učenja je delanje zapiskov. A tudi to je lahko umetnost. Dobri zapiski so informativni, vendar brez nepotrebnega balasta, s katerimi si hitro osvežimo spomin.
13. Analiziranje podatkov
Ta veščina je povezana s prejšnjo – delanjem zapiskov. Če imamo dobre zapiske, jih lahko analiziramo, iz njih izluščimo velike ideje, povezave in informacije bolje razumemo.

14. Zaznavanje vzorcev in trendov
Ko beremo knjige, lahko povezujemo različne ideje, ki se v njih pojavljajo. S tem pa se nam bodo utrnile nove ideje ali pa bomo zaznali trende, ki se pojavljajo na nekem področju. To pa vam lahko pripomore pri poslovanju.
15. Pisna in ustna komunikacija
Ideja je samo ideja, če ne ukrepamo oziroma je ne spravimo v realnost. Če želimo biti uspešni, cenjeni in prepoznani kot ustvarjalni del kolektiva, je pomembno, da znamo svoje ideje na ustrezen način predstaviti pravim osebam, ki nam lahko pomagajo pri njihovem uresničevanju.
16. Razumevanje in izkoriščanje tehnologije
Tehnologija se spreminja izjemno hitro, a to ne sme biti razlog, da razvoju ne sledimo. Za uspešne zaposlene je nujno, da imajo osnovno razumevanje tehnologije in da se na tem področju čim bolje dodatno izobražujejo in usposabljajo. To je pomembno tudi za to, da si olajšajo in skrajšajo delo – kar pa lahko dosežejo le, če znajo tehnologijo izkoristiti za določene namene. Za tiste poklice, ki delajo s samo tehnologijo, pa je nujno, da sledijo vsem novostim in poskrbijo, da svoje znanje temu primerno nadgrajujejo.

Spletne učilnice kot pokazatelj, katera znanja so najbolj iskana
Platforma za učenje prek spleta Udemy, ki jo uporablja več kot 40 milijonov ljudi, je analizirala, kateri so najbolj priljubljeni tečaji med njihovimi uporabniki s področja računalništva, marketinga, prodaje in financ. Ugotavljajo, da je vse več povpraševanja po tehničnih veščinah in da bo potreba po tehnološko dobro podkovanih zaposlenih le še naraščala. Katera so torej znanja in veščine, ki vam bodo še kako prišla prav, če delate na katerem izmed omenjenih področjih?
Finance: obvladanje Excela, programskega jezika SQL, finančne analize, orodja za analizo podatkov Tableau ter vodstvene sposobnosti.
Marketing: poznavanje digitalnega marketinga, programskega jezika Python, izdelava spletnih strani, programski jezik SQL in obvladanje spletne platforme Google Ads.
Računalništvo: obvladanje programskega jezika Python, JavaScript knjižnice React, odprtokodne platforme Docker, programskega jezika Java in JavaScript.
Prodaja: obvladanje Excela, prodajnih veščin, med drugim pogajanje in pripovedovanje zgodb, vodstvene sposobnosti, spletni razvoj in javno nastopanje.
Organizacije postajajo vse bolj osredotočene na podatke, ugotavlja Jennifer Juo, vodja marketinga pri Udemy. "Delno zato, ker vse bolj izkoriščajo moč umetne inteligence, prav tako pa sta analiziranje in procesiranje podatkov vse bolj pomembni za različna delovna mesta," je pojasnila za CNBC Make It. Še vedno pa so zelo visoko na lestvici veščin, ki jih delodajalci pričakujejo pri zaposlenih, tako imenovane mehke veščine, kot so fleksibilnost, organizacija časa, sposobnost timskega dela.
Komentarji (1)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV