Cekin.si
Googlov samovozeči avto

Koristno

Bi morali biti samovozeči avtomobili pripravljeni tudi ubijati?

STA
21. 12. 2015 09.37
0

Avtomobili brez voznika brez izjem upoštevajo pravila. Sliši se idealno, na kaotičnih in nabito polnih cestah pa se očitno ne obnese. Dilema je tudi, ali bi morala biti samovozeča vozila pripravljena tudi ubijati.

Avtomobili brez voznika, ki naj bi vodili v svet brez nesreč, trenutno dosegajo prav nasprotno. Dvakrat pogosteje so vpleteni v nesreče kot vozila z vozniki. Razlog je v njihovem popolnem upoštevanju pravil, kar v svoje obnašanje na cesti pozabijo všteti objestni vozniki.

Googlov samovozeči avto
Googlov samovozeči avtoFOTO: Reuters
Avtonomna vozila v Kaliforniji že testira Google, na podobnih projektih pa delajo tudi znamke, kot so Audi, Mercedes, Lexus, Tesla in BMW.

Pri nesrečah je šlo doslej za zvito pločevino. Vseeno pa se število incidentov hitro povečuje, zato se programerji vse pogosteje sprašujejo, ali bi morali samovozeče avtomobile naučiti kršenja zakonov. "To je stalna razprava v naši skupini," je povedal vodja laboratorija za avtomobile brez voznika naveze General Motors-Carnegie Mellon v Pittsburghu, Raj Rajkumar. "Odločili smo se držati omejitev hitrosti. A ko greš na avtocesto in se držiš omejitev, praktično vsi drvijo mimo tebe. Tudi jaz bi bil eden od teh ljudi."

Rajkumar je lani ameriškim kongresnikom ponudil testne vožnje s samovozečim cadillacom SRX. Avtomobil se je odrezal odlično, edino težavo je imel pri vključevanju na avtocesto in menjavi treh pasov na dolžini 137 metrov, da bi se lahko usmeril proti Pentagonu. Čeprav ima avtomobil kamere in senzorje, ki pokrivajo vso okolico, ni zaupal drugim voznikom, da mu bodo omogočili potreben prehod. Kontrolo je tako moral prevzeti človek.

Samovozeča vozila se v prometnih nesrečah znajdejo dvakrat tako pogosto kot običajni avtomobili, kaže raziskava inštituta za raziskovanje prometa na univerzi v Michiganu. Vendar pa nikoli ni bila njihova krivda: največkrat se vanje od zadaj zaletijo nepozorni ali agresivni človeški vozniki. "Vozila se ustavijo ali upočasnijo, ko človek morda ne bi," je pojasnil eden od avtorjev študije Brandon Schoettle. Tako na primer avtomobil brez voznika ustavi, ko na robu pločnika zazna pešca, ki bi morda lahko stopil na cesto. "Nekoliko hitreje se odzovejo, s čimer presenetijo voznika za sabo," je dodal.

Samostojne avtomobile bi bilo treba po mnenju nekaterih tudi naučiti, da je dovoljeno kršiti določena pravila, na primer o prečkanju dvojne črte, če morajo obvoziti kolesarja ali delo na cesti. Etične dileme pri razvoju avtomobilov brez voznika pa so še globlje. Nekateri se tako sprašujejo, ali bi morala vozila brez voznika sprejemati odločitve o življenju in smrti. Ali naj bi na primer takšno vozilo žrtvovalo življenje svojega potnika, če bi se izognilo zagotovo smrtonosnemu trčenju s šolskim avtobusom?

Ameriška zvezna država Kalifornija je objavila predlog pravil, ki zahtevajo, da mora biti človek v vsakem trenutku pripravljen prevzeti nadzor nad vozilom in poprijeti za volan. Razočaranje je že izrazil Google, ki razvija avtomobil brez volana in pedal. Google sicer namerava svoj oddelek za avtonomne avtomobile prihodnje leto povišati v samostojno poslovno enoto. Nato bi lahko svoje avtomobile brez voznika ponudil v najem, so razkrili viri.

Tudi Ford naj bi v prihajajočem letu na kalifornijskih cestah začel preizkušati avtomobile brez voznikov, saj so avtomobilskemu velikanu oblasti zvezne države z največ prebivalci v ZDA prižgale zeleno luč. Najprej naj bi testirali avtonomne hibridne limuzine Ford Fusion. Ford naj bi imel v svojem raziskovalnem centru v Silicijevi dolini zaposlenih več kot 100 raziskovalcev, inženirjev in znanstvenikov, ki sodelujejo tudi z univerzami.

"Naša ekipa v Palo Altu je v tem letu precej zrasla, raziskave in inovacije pa usmerjajo v raziskovanje in razvijanje rešitev za mobilnost prihodnosti," je napoved pospremil prvi mož Forda Mark Fields.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 795