Gospodarsko ministrstvo je sicer po sprostitvi cen goriv na bencinskih servisih ob avtocestah in hitrih cestah novembra lani napovedalo, da bo do sredine 2017 vzpostavilo spletni portal, na katerem bodo dostopni podatki o cenah vseh goriv na vseh bencinskih servisih v Sloveniji.
Zdaj pa so na ministrstvu ocenili, da bo priprava spletne strani (mobilna aplikacija za potrošnike) za spremljanje cen smiselna le ob popolni liberalizaciji cen naftnih derivatov. Zdaj sta namreč ceni 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva razen na bencinskih servisih ob avtocestah in hitrih cestah še vedno regulirani in se cena med posameznimi ponudniki oz. bencinskimi servisi ne razlikuje.
"Razvoj modela spremljanje cen torej v trenutku, ko še ni popolne liberalizacije cen naftnih derivatov, ni smiseln, povezan pa je tudi s precejšnjimi stroški," so povedali na ministrstvu.

Agencija za varstvo konkurence (AVK) je v raziskavi, objavljeni na spletni strani AVK, ugotovila, da so po sprostitvi cen 100-oktanskega bencina in kurilnega olja v aprilu lani predvsem največji distributerji (Petrol in OMV) prenehali javno objavljati cene na obcestnih zaslonih pri nekaterih bencinskih servisih, kar zmanjšuje zagotavljanje javnih informacij o cenah pogonskih goriv.
AVK sicer ugotavlja, da pri obstoječi politiki regulirane cene 95-oktanskega bencina in dizla zunaj avtocestnega križa ne prihaja do cenovne konkurence, saj zaradi izredno nizkih marž trgovci niti nimajo velikega manevrskega prostora za zniževanje cen. Iz istega razloga tudi v primeru popolne liberalizacije ni mogoče pričakovati bistvenega znižanja cen.
"Na trgu torej ni pričakovati cenovne konkurence, pač pa konkuriranje s ponudbo npr. kakovostnejšega goriva, raznih ugodnostih (popusti, bonitete) ter ponudbo drugega blaga in storitev," so poudarili. AVK v analizi motivacije za znižanje cen ni zaznala in pričakuje sledenje konkurence cenovni politiki največjih akterjev na trgu.
Kot kaže analiza, tako veleprodajni trg kot maloprodajnega obvladujeta dva ponudnika: Petrol (med 60 in 70 odstotki) in OMV (med 20 in 30 odstotki), le približno pet odstotkov veleprodajnega trga si razdelijo ostali trgovci.
Petrol medtem na maloprodajnem trgu obvladuje od 50 do 60 odstotkov trga, OMV od 20 do 30 odstotkov, sledita Mol in Shell, ki skupaj obvladujeta od pet do 10 odstotkov trga, ostali ponudniki pa skupaj prodajo manj kot pet odstotkov pogonskih goriv.
Na veleprodajnem trgu se je leta 2015 prodalo približno 17 odstotkov vseh pogonskih goriv, večjim posameznim kupcem pa devet odstotkov, medtem ko je prodaja na maloprodajnem trgu predstavljala 74 odstotkov.
Največ prodaje predstavlja prodaja dizla osebnemu prometu (okoli 47 odstotkov), sledi prodaja dizelskega goriva tovornemu prometu (28 odstotkov) in 95-oktanskega bencina osebnemu prometu (23 odstotkov), najmanj pa se proda 100-oktanskega bencina osebnemu prometu (dva odstotka).
Po ugotovitvah AVK je prodaja dizla za vse vrste vozil in 100-oktanskega bencina relativno konstantna od leta 2012 dalje, nekoliko pa upada prodaja 95-oktanskega bencina, kar bi lahko kazalo na uporabo varčnejših bencinskih motorjev pri osebnih vozilih.
Leta 2015 je bilo v Sloveniji prisotnih 24 trgovcev, ki so pogonska goriva ponujali na 547 bencinskih servisih. Še leta 2002 je bilo v državi le pet ponudnikov.
Trgovci, ki so sodelovali v raziskavi, so enotni, da je največja ovira za vstop na trg pogonskih goriv v Sloveniji povezana z nizko pričakovano dobičkonosnostjo - ključen dejavnik za to je višina marže pri vseh pogonskih gorivih, ki so med najnižjimi v EU oz. regulirane cene, kar bistveno zmanjšuje motivacijo za nov vstop na trg.
AVK ugotavlja, da postopki umeščanja v prostor in podeljevanja koncesij za bencinski servis predstavljajo visoke vstopne ovire za vstop novih ponudnikov in tudi širitev obstoječih.
Na avtocestnem križu je mreža bencinskih servisov vzpostavljena in so najemi oz. pravice uporabe urejeni za dolgoročna obdobja (30 let) oz. v 13 primerih za nedoločen čas; možnost širitve je izključno v okviru predvidene izgradnje 3. razvojne osi.
Najemniki bencinskih servisov na avtocestnem križu so le trije: Petrol ima 37, OMV 21 in Mol dva bencinska servisa. Septembra 2015 je Dars objavil zadnji javni razpis oddaje površin za izgradnjo bencinskega servisa in restavracije na oskrbni postaji Grm ter restavracije na oskrbni postaji Dul (oboje na dolenjski avtocesti), a ni prejel nobene ponudbe.
AVK sicer ugotavlja, da podelitev 30-letnih koncesij na avtocestnem križu predstavlja resno omejitev za vzdrževanje in razvoj konkurence pri ponudbi pogonskih goriv na tem trgu.
Da bi trg pogonskih goriv v Sloveniji dosegel višjo stopnjo konkurenčnosti, bi bilo treba zmanjšati vstopne ovire in spodbuditi nove oz. diskontne trgovce, da vstopijo na trg, pri čemer so najprimernejše lokacije na parkiriščih večjih trgovskih centrov, še ugotavlja AVK.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV