Cekin.si
Na letališču

Koristno

Letalske vozovnice se bodo predvidoma dražile

Špela Zupan
04. 02. 2022 04.45
0

Letalske družbe so ob pandemiji v letu 2020 drastično znižale cene, da bi pritegnile potnike v času, ko so potovanja praktično obstala. Danes se cene letalskih vozovnic višajo, povpraševanje se povečuje, sledi mu ponudba z več povezavami. Kakšne pa so napovedi za naprej?

Pandemija covida-19 je prinesla hud udarec letalski industriji. V letu 2020 je zračni promet za nekaj časa obstal, letala so bila na tleh, potovanja so bila onemogočena. Cene letalskih vozovnic so v celotnem letu drastično padle, po vnovičnem zagonu in odprtju meja je bilo mogoče na drug konec sveta leteti že za 200 ali 300 evrov, občutno cenejši so bili tudi leti v bližnji okolici.

V letu 2021 so se začele razmere postopoma vse bolj približevati normali in tudi cene poletov so počasi naraščale (čeprav so bili še vedno ugodnejši in so še dandanes). Danes splošno stanje kaže, da si ljudje po zaprtju želijo potovati, a so še previdni. Število potnikov in poletov še ni na ravni pred pojavom novega koronavirusa, dodatno skrb vzbujajo novi sevi, nazadnje hitro širjenje omikrona.

Izjemno nalezljivi sev je vnovič povzročil zastoj v letalski industriji, število potnikov je začelo upadati, vrednost delnic letalskih družb tudi. Po več kot dveh letih pandemične negotovosti torej še ni videti konca in številni se upravičeno sprašujejo, kakšna je prihodnost letalske industrije, kako bo s poleti, številom potnikov, vnovično vzpostavitvijo letalskih povezav in seveda s cenami letalskih vozovnic.

Kaj vpliva na cene letalskih vozovnic?

V Sloveniji je bila velika pocenitev v letu 2020, ko smo na letni ravni zabeležili negativno rast cen kar za minus 26,1 odstotka, kažejo podatki Statističnega urada. Nato je lani sledila 20,6-odstotna rast in od začetka razglasitve epidemije covida-19 (od marca 2020) do konca leta 2021 so se cene letalskih vozovnic pri nas v povprečju zvišale za 21,1 odstotka. In pričakovanja so, da se bodo cene letalskega prevoza zvišale tudi v prihodnje, so sporočili iz družbe Fraport Slovenija, ki upravlja z letališčem Jožeta Pučnika. "Razlogov je več: manj zmogljivosti (letal, sedežev), zahtevnejši postopki in dodatni ukrepi ter okoljske dajatve," so našteli.

Na cene letalskih poletov torej vpliva več dejavnikov. Med prvimi je omembe vreden seveda zakon trga, ki deluje na principu povpraševanja in ponudbe. V prvem pandemičnem letu je bilo povpraševanje blizu ničli, letalski prevozniki so prizemljili letala, zmanjšali število poletov tudi za več kot 80 odstotkov in skušali z izjemno nizkimi cenami pritegniti k sebi, kolikor potnikov je še preostalo. Poleti se je stanje rahlo izboljšalo, nekaj več je bilo turističnih poletov in čarterjev, kar je za par mesecev popestrilo dogajanje na letališčih. Medtem praktično še vedno stoji pomemben delež potniškega prometa – poslovna potovanja – in realna bojazen je, da se število poslovnih potnikov še dolgo (ali celo nikoli več) ne bo povrnilo na predpandemične številke.

Pandemija je močno prizadela letalski promet. Letališča so samevala in leti so bili izjemno redki.
Pandemija je močno prizadela letalski promet. Letališča so samevala in leti so bili izjemno redki.FOTO: Dreamstime

Velik vpliv na cene imajo energenti, ki v zadnjem obdobju dosegajo visoke vrednosti. Popolnoma drugače je bilo med pandemijo, ko so nizke cene goriva letalskim družbam omogočale več manevrskega prostora za ponujanje poceni poletov. Gorivo namreč predstavlja ogromen del izdatkov in zadnje rekordne in hitre podražitve že višajo stroške poletov (in bi jih lahko v prihodnje še podražile). Svoje doprinašajo podnebne spremembe in z njimi povezane okoljske dajatve ter dejstvo, da letala verjetno še kar nekaj časa ne bodo smela biti polno zasedena tudi zaradi omejitev za zajezitev širjenja virusa.

V letalski industriji optimistično zrejo v prihodnost

Trenutno marsikaj še "visi v zraku", a večinska so pričakovanja, da bo letalski promet okreval še nekaj let in da bo do leta 2026 prišel na raven pred pandemijo. A napovedi so v današnjih negotovih časih nehvaležne in jih nihče noče dajati samozavestno in z gotovostjo. Letalski promet je namreč še vedno v veliki meri odvisen od omejitev pri prehodih meja in drugih omejitvenih ukrepov v posameznih državah, pa tudi od okrevanja povpraševanja.

"Zaradi strogih omejitev pri prehajanju meja in drugih omejevalnih ukrepih za zajezitev pandemije covida-19 je bil promet v prvi polovici leta 2021 zelo nizek. Kljub počasnemu odpravljanju omejitev potovanj po svetu pa se je predvsem v drugi polovici leta povečevalo povpraševanje in število letov. V najbolj obremenjenih mesecih (julij in avgust) je bilo naše letališče s 17 rednimi letalskimi prevozniki, pomemben delež so predstavljali čarterski poleti. Čeprav so se razmere s covidom od oktobra naprej znova poslabšale, je letalsko poslovanje v zadnjih mesecih leta ostalo relativno stabilno, brez večjih sprememb," so opisali Fraportu Slovenija.

Na letališču Jožeta Pučnika so lani zaznali povečano povpraševanje in leto so zaključili s 430.943 potniki, kar je 47,6 odstotka več kot leta 2020. A vseeno je zadnja številka še vedno občutno nižja kot v letu 2019, ko je po podatkih Statističnega urada prek Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana potovalo 1,72 milijona potnikov. V letu 2022 upajo na večjo gnečo na letališču in pričakujejo podvojitev prometa glede na leto 2021. Lani so odprli nov potniški terminal, povečuje se število letalskih povezav in letalskih družb. Mednarodne lete v Slovenijo trenutno opravlja 12 letalskih prevoznikov, ki letijo na 13 različnih destinacij, in želijo jih pritegniti več.

Poznavalci napovedujejo, da bodo nekatere letalske vozovnice vsaj za nekaj časa obdržale sedanjo nizko ceno, medtem ko na drugi strani pričakujejo podražitev drugih. Natančnejše napovedi si trenutno ne upa podati nihče.
Poznavalci napovedujejo, da bodo nekatere letalske vozovnice vsaj za nekaj časa obdržale sedanjo nizko ceno, medtem ko na drugi strani pričakujejo podražitev drugih. Natančnejše napovedi si trenutno ne upa podati nihče.FOTO: Dreamstime

Povpraševanje narekuje ponudbo in večje kot bo, višje bodo cene. Znova se vzpostavljajo vmes prekinjene povezave, omejitve so vse milejše, dostopnost do letališč je enostavnejša. Konkurenca in tekmovalnost med letalskimi družbami ostaja močna kljub krizi. Nekateri so sicer propadli, a prihajajo novi, preoblikovani, drugačni, z novimi ponudbami in ugodnostmi. Med pandemijo so se resda spremenili igralci, a vsem je skupno eno – želja po čim več potnikih, ki jim bodo zato omogočili tudi poceni lete. Pri končni izbiri namreč pri ljudeh praviloma prevlada cena, šele naslednji ključni dejavnik je zanesljivost, ki ji sledita udobje in ponudba za določen denar.

V letalski industriji z optimizmom zrejo v prihodnost. Načrtujejo se nove povezave, številčnejše polete, več potovanj, vnovično prebujenje in vstajenje turizma, postopno vračanje vsaj delčka poslovnih potovanj. Cene letalskih vozovnic se bodo v osnovi po napovedih letos povišale, a vseeno bo možno leteti poceni. Ugodnosti in akcije bodo ostali, prav tako poceni leti na določene destinacije. Prej kot slej bodo izdatki za letalska potovanja znova odvisni predvsem od dejavnika, kam in kdaj boste leteli.

Ob negotovosti ostaja ključno vprašanje, kam vse sploh boste lahko leteli. Novi koronavirus je nepredvidljiv, omejitve potovanj se spreminjajo iz dneva v dan. A vendarle je po drugi strani situacija vseeno boljša kot na začetku pandemije – cepivo odpravlja omejitve in znova počasi odpira meje. Svetovna turistična organizacija (UNWTO) pozdravlja apel Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) k odpravi ali omilitvi omejitev potovanj, saj naj z njimi dejansko ne bi preprečevali širjenje omikrona, a vendar hkrati nastaja velika gospodarska škoda in so socialne posledice. V Fraportu pozdravljajo odzive držav, ki pozivajo oziroma že uvajajo odpravo s covidom povezanih omejitev, kot so Francija, Danska in tudi druge. "Hkrati se nam zdi pomembno, da se "pravila igre" čim prej poenotijo, vsaj na evropskem nivoju, kar bo nedvomno spodbudilo hitrejše okrevanje," so prepričani.

Če potegnemo črto: v trenutnih razmerah je nehvaležno opravilo napovedovanje o prihodnjem gibanju cen letalskih vozovnic. Po pričakovanjih bodo poleti dražji, a vseeno bo mogoče še leteti ugodno. Potniki so že v preteklosti in bodo tudi v prihodnje vselej iskali dobre kupčije in poceni lete.

Si želite aktualne novice prejemati tudi na elektronski naslov? Potem se prijavite na Cekinove e-novice!

 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 795