
Znašli smo se v kriznih časih. Zanima me, koliko več je spletnega nakupovanja?
Natančno oceno povečanja prodaje preko spleta je v celoti v sedanjih razmerah težko podati. To nam bodo naknadno razkrili podatki SURS-a v prihodnjih mesecih. Spletna prodaja raste iz leta v leto za več kot 30 odstotkov že zadnjih pet let, in to brez ekstremnih zunanjih vplivov, s kakršnimi se trenutno soočamo. Po podatkih SURS-a je bila v zadnjih dveh mesecih lanskega leta, torej novembra in decembra, rast na letni ravni več kot 40-odstotna.
Moja ocena je, da se je celotna prodaja preko spleta povečala vsaj dva- do trikrat z nastopom trenutne situacije. Nekateri trgovci poročajo povečanje prodaje tudi za 10- in večkrat. To so predvsem spletni trgovci v kategorijah, ki v preteklosti niso bile dovolj spletno razvite kot izdelki za vsakdanjo rabo in njihovi deleži v celotni prodaji pod 1 odstotkom. Kanal spletne prodaje v trenutni situaciji je postal rešilna bilka močnih tradicionalnih in prepoznavnih igralcev, ki so se v preteklosti vse preveč zanašali na tradicionalne kanale prodaje. Seveda so svojo prodajo preko spletnih kanalov povečali za nekajkrat, saj so to edini kanali, ki jih imajo v tem trenutku na voljo. Še vedno pa niso nadomestili celotne prodaje, ki so jo v preteklosti beležili v vseh kanalih, predvsem pa so zelo hitro dosegli omejitve v procesih spletnega naročanja, katerim so v preteklosti posvečali premalo pozornosti mnogokrat zaradi marginalizacije kanala.
Kaj ljudje v teh časih najpogosteje kupujejo?
V podjetju Ceneje smo analizirali spletne nakupe v času epidemije covid-19. Opaziti je bilo mogoče, da so se prioritete kupcev pri nakupovanju spremenile. Tako so nekatere kategorije močno zrasle, spet druge pa občutno padle. Povpraševanje v blagovnih skupinah, ki omogočajo samozadostnost gospodinjstva z izdelki, kot so recimo aparati za peko kruha, za striženje las, rastlinjaki, tople grede in pokrivala, kuhinjski roboti in multipraktiki, vrečke za sesalnike, artikli hitre potrošnje, hrana za male živali …, se je drastično povečalo.
Šolanje otrok na domu ter delo od doma sta bila povod tudi za povečan interes kupcev po spletnih kamerah, kartušah, vseh vrstah tiskalnikov, računalnikov, tipkovnic, mišk ter slušalk in mikrofonov. Zaznali smo tudi izjemno povpraševanje po izdelkih za preživljanje prostega časa doma, kot so sestavljanke, družabne igre in igralne konzole.
Opazno je, da mnogo ljudi vidi priložnost v vzpostavitvi rednega gibanja tudi v teh pogojih in kot posledica se je povpraševanje po utežeh, tekalnih stezah in vadbenih pripomočkih precej povečalo. Spletni kupci so tako pospešeno iskali tudi izdelke za zdravje in rekreacijo doma, npr. tekalne steze, vadbene pripomočke, blazine za vadbo, izdelke za nego telesa, termometre … Izjemno rast, kar 540-odstotno, je na primer dosegla prodaja uteži za rekreacijo.
Kaj vse lahko potrošniki dobijo pri vas?
Ceneje.si je platforma za primerjalno spletno nakupovanje v regiji Adriatic z več kot 3,5 milijona različnih kupcev mesečno. V resnici smo daleč največji nakupni center, ne samo v Sloveniji, ampak v celi regiji po številu kupcev in izdelkih. Smo edina platforma, ki kupce v realnem času opremi s transparentnimi informacijami o izdelkih in trgovcih za preudarne nakupe kjerkoli so, doma ali pa preko mobilnih naprav na poti in v času nakupovanja. Ti izbirajo med med skoraj 1000 specializiranimi ali splošnimi trgovci ter kasneje opravijo nakup na spletu ali pa v fizičnih trgovinah.
Kupci izbirajo v več kot 1400 blagovnih skupinah, med skoraj 4.000.000 izdelki. Na Ceneje.si lahko najdejo skorajda vse, kar je mogoče kupiti preko spleta, od izdelkov za dom in vrt, bele tehnike, telefonije, pnevmatike, športnih naprav, oblačil in obutve, otroških izdelkov, kozmetike, tudi nazadnje erotike … V zadnjem času smo razširili kategorijo Supermarket, ki bo zapolnila dosedanjo vrzel v ponudbi na naši platformi. V omenjeni kategoriji namreč lahko kupci najdejo in primerjajo produkte živil, po katerih je trenutno povečano povpraševanje.
Ali se skozi tedne izrednih razmer morda spreminjajo tudi nakupovalne navade potrošnikov? Če da, kako?
V času izrednih razmer v povezavi s širjenjem covid-19 smo v Ceneje zaznali močno povečanje iskanj na področju: računalništva, otroških kategorij in izdelkov kategorije lepota in zdravje. Potrošniki smo delovali zelo defenzivno in smo si takoj želeli zagotoviti samozadostnost gospodinjstva. V to ne spadajo samo izdelki vsakdanje rabe, temveč tudi gospodinjske naprave. Večina svoje delo zdaj opravlja od doma, a vsaj 80 odstotkov ljudi v preteklosti ni doseglo nujne digitalizacije doma, ki bi jim omogočala nemoten in enostaven potek dela. Tako je povsem logično in razumljivo 26-kratno povečanje povpraševanja po spletnih kamerah in v veliki meri njihova popolna razprodaja, saj je zagotavljanje video povezave s službo in s šolo v trenutni situaciji nujno, hkrati pa nemogoče za računalnike, ki nimajo integriranih kamer.
Med izdelki, pri katerih je bilo mogoče opaziti upad povpraševanja in so jih očitno potrošniki označili za manj nujne, so se znašla: oblačila, telefonija, foto oprema, erotični pripomočki in predvsem avtooprema ‒ povpraševanje po izdelkih iz te kategorije bi bilo sicer v tem času zaradi sezone menjave pnevmatik visoko.
Katere kategorijo rastejo?
Največjo rast povpraševanja so, kot že omenjeno, dosegli izdelki, ki omogočajo samozadostno in neodvisno gospodinjstvo. Zmagovalci na področju spletne prodaje so tako: aparati za peko kruha, kuhinjski roboti in multipraktiki, katerih povpraševanje se je povečalo tudi za desetkrat in več.
Zaznali smo tudi povečanje iskanj rastlinjakov in toplih gred ter vrečk za sesalnike. Slovenska gospodinjstva so tudi izjemno hitro pokupila aparate za striženje las, prepričan pa sem, da barve za lase sledijo v aprilu.
Med izdelki, ki jih potrebujemo za opravljanje službenih in šolskih obveznosti pa so se znašle na vrhu: spletne kamere, kartuše, laserski in INK-JET tiskalniki, tipkovnice, miške, slušalke in mikrofoni.
Tretja skupina produktov, ki so si jih potrošniki v največji meri želeli priskrbeti, so izdelki za prijetno in koristno preživljanje časa, ki ga zdaj preživljajo v zavetju doma. Tako je en del potrošnikov nakupoval družabne igre in sestavljanke, drugi povpraševal po igralnih konzolah, tretji pa si priskrbel uteži, tekalne steze in ostale vadbene pripomočke.
Kako želite k nakupovanju pritegniti starejše, ki v preteklosti niso nakupovali preko spleta, zdaj pa se zanimajo za to možnost, a jih še vedno skrbi varnost tovrstnega nakupovanja?
Kljub nepredvidljivi in izzivov polni situaciji, s katero se trenutno soočamo, je dejstvo, da se vsi udeleženi v novi realnosti novim pogojem delovanja izjemno hitro prilagajamo. Kot smo se prilagodili delu od doma in digitalni komunikaciji čez noč, je tudi trgovcem uspelo izjemno hitro prilagoditi svojo ponudbo in cene ter se dokazati svojim kupcem. Seveda so imeli prednost tisti, ki niso zanemarjali spletnega kanala prodaje pred tem.
Glede na raziskavo Ecommerce Report 2019, ki jo je Shopper’s Mind leta 2019 opravil z Valiconom, je delež oseb, ki so že nakupovale izdelke na spletu in so bile stare med 45 in 84 leti ‒ znašal kar 41 odstotkov. V dani situaciji, kjer postajajo starejši kupci tisti najbolj zainteresirani za spletno nakupovanje in jim samo delovanje spletnih trgovin ter dostava predstavljata optimalen in najvarnejši način preskrbe z želenimi izdelki ‒ ni več vprašanje participacije starejših. Ti se aktivno učijo osnovnih veščin varnega nakupovanja na spletu ter razločevanja različnih zaupanja vrednih trgovin. Pri tem jim pomagamo tudi z informiranjem o nakupovanju in predvsem s preverljivimi oznakami zaupanja, ki jih trgovci pridobijo samo v primeru doseganja najpomembnejših standardov dobre storitve, kot je na primer Certified Shop.
Morda imate podatke, v kateri starostni skupini je največji poskok novih kupcev?
Po podatkih Evropske komisije, ki redno spremlja različne vidike informacijske družbe že več kot desetletje, se je v zadnjih treh letih v Sloveniji povečal delež starejših od 64 let, ki nakupujejo izdelke in storitve tudi preko spleta, s 7 odstotkov v letu 2016 na 17,7 odstotka v letu 2019. V starostnem razredu med 55 in 64 leti pa je to povečanje bilo z 28 odstotkov na 49,4 odstotka. Če je dve tretjini slovenskih državljanov v letu 2019 nakupovalo izdelke in storitve preko spleta, praktično pomeni, da se hitro spreminjajo nakupne navade starejših, ki se aktivno vključujejo v nove prodajne kanale. Tudi na portalu Ceneje.si je petina vseh obiskovalcev starejših od 55 in več let.
Imate morda kakšne posebne nasvete, kako naj kupci prevzamejo paket od dostavljavca?
Zaradi nevarnosti prenosa okužb so standardni načini plačila in prevzema blaga postali kritični elementi v nakupnem procesu. Opažamo pa, da so se spletni trgovci ter ponudniki podpornih storitev že zgodaj začeli uspešno spopadati z novonastalimi okoliščinami in izzivi. Tako so mnogi trgovci, ki te možnosti še niso nudili, hitro poskrbeli za možnost spletnega plačila s kreditno ali plačilno kartico in k omenjenim možnostim plačil aktivno spodbujali tudi svoje kupce. Ponudniki dostavnih storitev pa so z različnimi ukrepi poskrbeli za varno predajo pošiljk končni stranki. Tako omogočajo predajo pošiljk brez neposrednih stikov s stranko, z upoštevanjem stroge varnostne razdalje, dogovor s stranko o alternativnih dostavnih lokacijah (dostavljavec in prejemnik se lahko recimo dogovorita za mesto pred vhodom v hišo ali stanovanjsko zgradbo, pred garažo, ob cesti) ali prevzem blaga na paketomatih, ki jih lahko najdemo na različnih lokacijah po Sloveniji in tako prevzem paketov ne vključuje fizičnega kontakta med izvajalcem dostavnih storitev in kupcem.
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV