Cekin.si
Jadranje

Koristno

Jadranje so kot obliko "varnega dopusta" prepoznali tudi nekdanji nejadralci

Špela Zupan
28. 05. 2021 05.00
0

Navtični turizem je ena izmed izjemno redkih turističnih panog, ki jih epidemija covida-19 ni tako hudo prizadela. Mnogi so ga namreč prepoznali za eno od možnosti za varni dopust, saj je na plovilu "sredi morja in v mehurčku zdravih" enostavno vzdrževati varnostno razdaljo in je resnično izjemno malo možnosti za okužbo.

Epidemija covida-19 je negativno vplivala na celoten turistični sektor, a ne na vse panoge enako. Ena od manj prizadetih je denimo navtični turizem, ki so ga mnogi spoznali in se zanj odločili ravno ob epidemiji covida-19. Plovba "sredi morja" je namreč lahko zelo izolirana, stiki so omejeni, na plovilu je "mehurček zdravih" in preprosto je vzdrževati varnostno razdaljo do drugih. Seveda je treba kdaj pa kdaj na obalo, na privez, v marino, ampak tudi tedaj so stiki omejeni in ob upoštevanju vseh ukrepov je možnost za prenos virusa izjemno majhna, skoraj nična. Zato navtični turizem na splošno velja za "pandemično varno" obliko turizma.

Pa tudi sicer je jadranje zadnja leta vse bolj priljubljeno tudi med Slovenci, cenovno pa je čedalje dostopnejše – cene tedenskega najema barke lahko primerjamo z najemom boljšega apartmaja. Stroški so resda različni in odvisni od več dejavnikov, med drugim od velikosti in starosti jadrnice, števila članov posadke, destinacije in časa najema, a dejstvo je, da jadranje ni več tako cenovno oddaljeno, kot je bilo denimo pred 20 ali 10 leti, in si ga lažje privoščijo tudi oddiha željni, ki nimajo tako zelo visokih prihodkov. Stroški najema so sicer nekaj tisoč evrov, kar se razdeli na člane posadke, se pa stroški – kot že omenjeno – razlikujejo zaradi različnih dejavnikov. K njim pa je treba med drugim prišteti tudi strošek za morebitni najem skiperja, privez, transit log, varščino ali zavarovanje varščine in gorivo.

– Za morebitni najem skiperja je treba odšteti od 120 do 150 evrov na dan, najemnik pa mora skiperju zagotoviti tudi lastno kabino, praviloma tudi hrano in pijačo.
– Za privez je treba na Hrvaškem in v Italiji v povprečju odšteti okoli 100 evrov, medtem ko je v Grčiji praviloma brezplačen.
– Plačilo transit loga, torej končnega čiščenja, menjave posteljnine in pregleda plovila ob zaključku termina, stane od 200 do 300 evrov.
– Varščina se giblje med 1000 (za manjša) in nekaj tisoč evrov (za prestižnejša plovila). Ob vrnitvi se povrne, če sta plovilo in oprema vrnjena v brezhibnem stanju, sicer se povrne ustrezno znižan znesek.
- Namesto pologa varščine se lahko najemnik odloči za zavarovanje. Znesek zavarovanja varščine znaša okoli 10 odstotkov višine varščine in je v vsakem primeru nepovraten.
- Gorivo pri jadrnici ne predstavlja velikega stroška, saj gre za okolju prijazno plovilo, ki ob razpetih jadrih, pa tudi ob umirjeni vožnji na motor ne porabi veliko.

Večji del stroškov predstavlja privez, katerega cena se razlikuje glede na sezono, lokacijo, ponudbo marine ter tip in velikost jadrnice, zato je težko govoriti o približnih stroških. Podatki o stroških priveza in preostale ponudbe so v večini primerov objavljeni na spletni strani posamične marine, pa najsi gre za marino v Sloveniji, na Hrvaškem, v Italiji ali drugje. Jadralci potovanje vedno prilagodijo svojim željam in vremenskim razmeram, zato privezi na kopnem niti niso nujni. So pa cene jadranja med glavno sezono, ki traja od sredine junija do sredine septembra, v primerjavi s pred- in posezonskimi lahko tudi do trikrat višje.

Med dražjimi so privezi na Hrvaškem, kjer je tudi zelo dobra infrastrukrura. Cene priveza se razlikujejo glede na lokacijo (najdražji je privez v ACI-marinah in na prestižnejših lokacijah), določajo pa se po dolžini barke in znašajo v povprečju med šest in sedem evrov na dolžinski meter. Za običajno jadrnico dolžine med 10 in 15 metrov znaša tako privez od 50 do dobrih 100 evrov na noč. V Grčiji so cene tudi do petkrat nižje, vendar so tudi marine bistveno slabše urejene, s slabšo infrastrukturo in pogosto celo brez muringov, tako da se je treba v njih sidrati in krmo vezati na obalo. Z jadrnico pa je mogoče nočiti tudi v sidriščih, ki so tako kot marine označena v navtičnih kartah in kjer so cene za okoli polovico nižje. Plačljiva so zgolj sidrišča s podeljeno koncesijo, je pojasnil Jernej Kuhar iz agencije TheSailmaster.

Zanimanje za jadranje je že nekaj let veliko in v času epidemije se je še povečalo. Pri spletni platformi največjega slovenskega ponudnika plovil SailNomad, najemjadrnice.si, opažajo, da se je že lani povečalo povpraševanje ljudi, ki prej niso jadrali, in družin, saj so ocenili, da gre za varnejšo obliko dopusta, predvsem zaradi možnosti oblikovanja "mehurčkov". Upada cen ne zaznavajo in letos bodo plovila glede na rezervacije med glavno poletno sezono predvidoma polno zasedena. Pri Alfa Charterju so v času epidemije opazili, da se je povpraševanje povečalo, čeprav so zaradi ukrepov za zajezitev širjenja okužb in posledičnega zaprtja državnih mej poslovali zgolj tri mesece, in sicer od julija do septembra. V letu 2021 povpraševanje ostaja, "a zaradi previdnosti ne moremo predvideti, kaj nam bo prineslo tako letošnje kot naslednje leto. Cene najema jadrnice, skiperja in priveza ostajajo konkurenčne in skorajda nespremenjene. Morda lahko govorimo, da so se spremenili pogoji poslovanja, saj se zavedamo, da je najem jadrnice pogojen z aktualnimi vladnimi ukrepi in da so mogoče nenadne odpovedi". Ravno zato – podobno kot tudi drugi ponudniki čarterjev –  letos nudijo možnost, da ob nenadni odpovedi (zaradi pandemije) najemnik svojo rezervacijo prenese na drug termin. 

Tudi pri agenciji TheSailmaster opažajo, da je zanimanje za najem jadrnic v zadnjih letih v močnem porastu. "Lani in tudi letos je v času zaprtja tovrstno povpraševanje sicer nekoliko upadlo, kar velja tako za Slovenijo kot tudi za tuje države, je pa zatem takoj po sprostitvi omejitev močno poskočilo. Trenutno je najem jadrnic in drugih polovil v polnem razmahu," so sporočili. Izpostavili so, da sta jadranje in bivanje na barki v epidemiji med najvarnejšimi načini preživljanja počitnic, tako da se je za to ob hkratnem najemu skiperja odločilo tudi veliko ljudi, ki so bili doslej brez vsakršnih jadralskih izkušenj. Tudi cene ostajajo na nivoju lanskih let in epidemija k njihovemu dvigu po njihovih podatkih za zdaj ni bistveno prispevala. V hrvaškem podjetju Nautilus Yachting, ki ima največ gostov iz Slovenije in Hrvaške, pa so v epidemiji zaznali tudi velik porast povpraševanja po krajših najemih jadrnic, torej od petka do nedelje in ne od sobote do sobote, kot je običajno, veliko pa je tudi povpraševanje po starejših in cenejših plovilih. Pri hrvaškem Sailing360.com opažajo predvsem upad tujih gostov, z izjemo Slovencev, in posledično so cene nekoliko nižje in nudijo večje popuste.

Na krovu "sredi morja" je veliko lažje ohranjati varnostno razdaljo in možnost okužbe je skorajda nična, pravijo ljubitelji jadranja.
Na krovu "sredi morja" je veliko lažje ohranjati varnostno razdaljo in možnost okužbe je skorajda nična, pravijo ljubitelji jadranja.FOTO: Dreamstime

Za samostojen najem jadrnice je treba imeti izpit za voditelja čolna in potrdilo o usposobljenosti za upravljanje radijske postaje. Če omenjenega nimate, je možno najeti tudi skiperja, da vas bo varno vodil po morju, medtem ko boste vi pomagali in uživali na barki kot člani posadke. V času pandemije je najem jadrnice obenem prilagojen ukrepom in omejitvam za zajezitev širjenja novega koronavirusa. Trenutno lahko jadrnice v zasebne namene najamejo usposobljene osebe s potrebnimi izpiti, ki ob najemu poleg ustreznih potrdil predložijo še negativni test ali potrdilo o cepljenju oziroma drugo aktualno dokazilo, kot je denimo potrdilo o prebolelosti, za vse člane posadke. Pred odhodom na morje je treba obenem preveriti tudi pogoje prečkanja državnih mej in veljavne ukrepe ter si pravočasno priskrbeti vso potrebno dokumentacijo.

Ponudniki čarterjev se prilagajajo epidemiji in skušajo gostom nuditi karseda prijetno izkušnjo; ob morebitnih odpovedih praviloma ne vračajo vplačanega denarja, temveč ponudijo dobropis v obliki vavčerja ali drug termin. Po njihovih ocenah navtični turizem v epidemičnih razmerah ni ogrožen. Ravno nasprotno, pričakujejo, da se bo v prihodnosti prav zaradi varnosti še dodatno razširil in ga bodo lahko izkusili tudi posamezniki, ki ga do sedaj niso. Vse lepo vabijo k njim na krov in jim izražajo dobrodošlico z besedami: "Pridite na morje, ki nudi najboljšo psihično in fizično izolacijo ter duševno obnovo po vseh napornih obdobjih, ki so za nami."

Si želite aktualne novice prejemati tudi na elektronski naslov? Potem se prijavite na Cekinove e-novice!

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 795