Torej upravičenec lahko zaprosi za pomoč, v kolikor je zabeležil upad prihodkov zaradi vplivov in posledic epidemije.
V zbornici so se osredotočili na ukrep mesečnega temeljnega dohodka, do katerega so med drugim upravičeni tudi kmečki zavarovanci. "Pri tem za njih, enako kot za preostale kategorije upravičencev, velja, da v izjavi, s katero zaprosijo za pomoč, navedejo lastno oceno, da so utrpeli upad prihodkov, ki je posledica nezmožnosti opravljanja dejavnosti oziroma opravljanja dejavnosti v bistveno zmanjšanem obsegu (v spomladanskem valu epidemije je upad moral znašati vsaj 10 odstotkov napram lanskemu letu, s PKP5 pa so ta cenzus nekoliko povišali, zaradi česar mora upad prihodkov znašati vsaj 20 odstotkov)," razloži Urška Ahlin Ganziti, ki sicer dela v pravnem sektorju Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije.
Upravičenec poda izjavo na podlagi lastne ocene poslovanja
Zakon vsebuje določbo, po kateri se prihodki za upravičence, ki ugotavljajo prihodke po pravilih o računovodenju, štejejo čisti prihodki od prodaje, ugotovljeni po pravilih o računovodenju, ter nadomestila iz zavarovanja za starševsko varstvo. Vsak subjekt, ki je uveljavil pomoč, pa jo je dolžan vrniti, če kasneje ugotovi, da ne zadosti pogoju upada prihodkov (da pri njem ni prišlo do 10-odstotnega oziroma 20-odstotnega upada). Nadzor nad tem je v pristojnosti finančne uprave, še razloži.
Pri tem pa poudarja, da zakon sicer jasno določa, kdo je upravičenec, a po njenem mnenju ni povsem jasen v delu, ki se nanaša na način ugotavljanja upada prihodkov za posamezne kategorije upravičencev. "Še posebej navedeno pride do izraza v kontekstu kmečkih zavarovancev, saj ravno na področju kmetijstva obstajajo določene specifike pri načinu ugotavljanja dohodka, s tem pa tudi prihodkov," pravi Ahlin Ganzitijeva.
Kmečki zavarovanci, ki sicer vodijo knjigovodstvo (za celotno kmetijo ali so nosilci druge ali dopolnilne dejavnosti), ne bodo imeli težav z dokazovanjem upada prihodkov. Povsem drugače pa je s tistimi, ki so obdavčeni po dohodku iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti, ter kmečkimi zavarovanci, ki niti ne izkazujejo dohodka, saj je na primer vse pisano na nosilca kmetije, razloži, kje je zagata.
Zato so se v zbornici odločili, da na finančno ministrstvo in finančno upravo naslovijo vprašanja o upadu prihodkov kmečkim zavarovancem.
Kaj je zbornici odgovorilo finančno ministrstvo: "Kmetje, ki za dejavnost svoje kmetije ne vodijo knjigovodstva in njen dohodek izkazujejo na podlagi pavšalno določene davčne osnove, bodo lahko upravičenost do ukrepa po potrebi (v primeru dvoma s strani upravnega organa ali v primeru dvoma upravičenca samega) dokazovali na podlagi drugih razpoložljivih podatkov, kot so na primer knjigovodske evidence FADN knjigovodstva, podatki iz obračuna DDV oziroma uveljavljanja pavšalnega nadomestila DDV, za sektorje, za katere pristojno ministrstvo ugotovi izpolnjevanje pogojev za razpis finančnega nadomestila, pa tudi na podlagi samega dejstva, da pretežni del dejavnosti posameznega upravičenca predstavlja prav dejavnost sektorja v težavah po določbah 74. člena ZIUZEOP, še posebej, če to podporo kmetija tudi dejansko uveljavi."

In kaj pravijo na finančni upravi za tiste kmečke zavezance, ki ne razpolagajo s katerim od prej navedenih dokazil: "V primerih, kadar upravičenec ne bo predložil izjave o vračilu mesečnega temeljnega dohodka, z vidika FURS pomeni, da je upravičenec z gotovostjo uspel ugotoviti, da je pogoj, ki se nanaša na upad prihodkov, izpolnjen. V nasprotnem je namreč v skladu z navedenimi določbami pomoč dolžan vrniti. Predvidevamo, da bodo kmetje svoje ugotovitve utemeljili na preverljivih dejstvih in jih podprli z ustreznimi dokazili.
V kolikor kmet ne razpolaga z nikakršnim dokazilom, pomeni, da tudi sam ne more pravilno oceniti upada prihodkov, kar pa glede na zgoraj navedene določbe pomeni, da je treba pomoč vrniti. Primeroma menimo, da je mogoče upad prihodkov dokazati tudi na podlagi morebitnih preklicanih pogodb med kmetom kot dobaviteljem in prevzemnikom blaga in druga komunikacija s stalnimi ali občasnimi prevzemniki blaga, iz katere izhaja upad poslovanja glede na leto 2019.
Poleg navedenega menimo, da vsak subjekt, ki posluje na trgu, tudi tisti, ki ni zavezan k vodenju poslovnih evidenc, vodi določene podatke o svojem poslovanju, vsaj za svoje lastne, zasebne namene. Tudi te evidence lahko predstavljajo ustrezno dokazilo, vendar samo če so takšne, da jih davčni organ lahko verodostojno presoja. Navedeno pa se lahko ugotavlja samo v konkretnem postopku."
Iz vsega navedenega je Ahlin Ganzitijeva kmečkim zavarovancem svetovala sledeče: "Vsak kmečki zavarovanec, ki je oziroma še bo uveljavil mesečni temeljni dohodek, bo torej svojo odločitev moral podpreti z dokazili, iz katerih izhaja, da je pri njem prišlo do upada prihodkov. V nasprotnem primeru je dolžan mesečni temeljni dohodek vrniti."
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV