Trgovci, čeprav nujno potrebni, so namreč zviti ljudje, ki imajo psihologijo potrošnika v malem prstu. Zmotno je misliti, da so trgovske police razporejene po naključju. V trgovini naključij ni!
Že mogoče, da ste šli samo po mleko. A verjetnost, da boste, če niste dovolj disciplinirani, kupili le to, je skorajda enaka nič. Ponavadi se v vozičku znajde še kakšen priboljšek (pa saj je bil na razprodaji), vrečka čipsa (se tako prileže ob gledanju televizije), kakšna vrečka juhe za hitro pripravo ali pa kilogram riža ali sladkorja (ko smo že ravno v trgovini) in kakšna revija (s kom hodi Jennifer?!). In po začetni nakupovalni nirvani se človek zbudi na blagajni, ko dobi račun.
Tukaj je 15 trikov, s katerimi vas trgovci prisilijo, da kupite in zapravite več.
Začnemo lahko že pri nakupovalnem vozičku. Koliko bi kupili, če bi morali izbrane artikle po trgovini prenašati le v rokah? Zelo malo! Izum iz leta 1938 pa omogoča, da lahko kupite vse več. Kar spomnite se dimenzij nakupovalnega vozička iz npr. leta 1985.
Razpored polic in oddelkov v supermarketu pač ni naključje. Večina jih sveže pečene dobrote in rože postavi na mesto tik ob vhodu. Takrat je vaš nakupovalni voziček še prazen, nakupovalni entuziazem pa velik. Drug razlog pa je, da imajo tako rože kot pečene dobrote čudovit vonj, ki zbudi 'lačne' dele možganov, ki tako kar naenkrat postanejo zaslepljeno navdušeni nad nakupovanjem. Ko ste prave volje, pa se lahko nakupovalni izlet šele prav začne.
Drugi trik pa je razporejanje mlečnih izdelkov v bolj skrite kotičke trgovine. Iz te skupine produktov skorajda vsak dan kupimo kakšnega. Da bi se dokopali do njega, pa trgovcem najbolj ustreza, če pot do tja vodi mimo čim več ostalih polic. Kolikokrat ste torej šli 'le' po jogurt za malico ali liter mleka, končali pa s polnim vozičkom?
Čim več dolgih 'hodnikov' med policami. Psihologi pravijo, da več takšnih poti, kot opravimo, bolj programirani so naši možgani, da bomo preprosto pač prehodili celotno trgovino. In vmes seveda večkrat segli na prodajne police.
Dražji izdelki na desno! Ker je večina ljudi desničarjev, ker vozimo po desni, očitno tako tudi kupujemo. Izdelke, ki jih trgovci zares želijo prodati, tako dajo na desno stran prodajnih polic. Poleg tega tisto, kar zares želijo, da kupite, postavijo v višino vaših oči. Vzemimo za primer regal s kosmiči. Velike, cenejše embalaže so spodaj, tiste, ki naj bi bile najbolj zdrave, na vrhu, drage znamke pa v višini vaših oči. Ali pa celo na koncu prodajnih pultov, da še bolj vzbudijo pozornost.
In potem je tukaj še višina za otroške oči. Tam so pisane embalaže z dodanimi igračkami, ki se jim bo malček le stežka uprl.
Degustacije novih izdelkov so dober način, da vas med nakupovanjem še malo zamotijo, vam predstavijo nekaj novega, obstaja tudi velika verjetnost, da boste nato kupili vsaj en predstavljen artikel, poleg tega pa bodo vaši možgani morda že pozabili, koliko ste zapravili doslej.
Velikost je pomembna! V trgovinah, kjer vlada velika gneča, ljudje kupijo manj. Zato trgovci gradijo velike centre, kjer se obiskovalci porazgubijo, kupec pa ima občutek, da je kralj v svojem kraljestvu. Najbolj tolerantni na gnečo med nakupovanjem so sicer Azijci, najmanj pa Britanci.
Tople barve ljudi privabijo v trgovino, hladne barve jih spodbudijo k nakupovanju. Zmagovalna kombinacija: tople barve za zunanjost, hladne za notranjost trgovine.
Med nakupovanjem slišite pridušeno glasbo? Tudi ta ni tam zgolj po naključju. Raziskave so pokazale, da ob glasni glasbi ljudje nakupujejo hitreje, a ne manj. Tišja in klasična glasba pa spodbujata kupovanje dražjih artiklov.
Med najbolj dobičkonosnimi deli trgovine je tisti pred blagajno. Revije, sladkarije, cigarete … O vsem tem lahko premišljujete, ko čakate, da pri blagajni pridete na vrsto. In ko le pridete, je čas, da pokažete svojo kartico zvestobe. Ta vam menda ponuja številne ugodnosti, čeprav se ne da natančno izračunati, koliko naj bi človek na leto prihranil s takšno zvestobo, trgovcem pa do zadnjega razkriva vaše nakupovalne navade.
Če so trgovci zviti, pa to seveda ne pomeni, da morate nasesti vsaki njihovi pasti. Tukaj je nekaj nasvetov, kako v supermarketih na dolgi rok privarčevati na stotine evrov.