
Kako poteka prevara?
Neznana oseba (prevarant) pokliče stranko in se ji predstavi, da dela npr. na oddelku za varnost pri Visi ali MasterCardu, kar seveda ni res. Ta neznana oseba (prevarant), ki kliče stranko, že ima podatke stranke (ime in priimek stranke, naslov ter del številke in podatkov s plačilne kartice). Stranki pove, da je bila njena kartica uporabljena za nakup in da kličejo, ker želijo preveriti to informacijo. Stranko nato vpraša, ali je s kartico kupila nekaj v višini X evrov v X trgovini, na kar stranka običajno odgovori z NE. Prevarant stranki ''pojasni'', da mora potrditi, da je pravi imetnik kartice, zato od stranke zahteva, da mu pove zadnje 3 številke na plačilni kartici, ki jih stranka uporablja ob morebitnih nakupih s kartico preko interneta.
Stranki razloži, da potrebuje te podatke, da se prepriča, da kartica ni bila izgubljena ali ukradena. Namen prevare je izvedeti zadnje 3 številke na kreditni kartici (cryptogram).
Če ne želite postati žrtev take prevare s posledično zlorabo vaše plačilne oz. kreditne kartice, na osnovi telefonskega klica NIKOLI ne povejte kakršnih koli podatkov o svoji plačilni ali kreditni kartici.
Na policiji so nam povedali, da preiskovanje tovrstnih kaznivih dejanj poteka v sodelovanju z bankami, njihovimi procesnimi centri in strokovnjaki s področja računalniške kriminalitete, če gre za zlorabe preko interneta. Velikokrat preverjajo konkretne podatke tudi s pomočjo Europola in Interpola. Preiskovanje zahteva dodatna znanja s področja bančnega poslovanja, računalniške tehnologije in novih oblik izvrševanja goljufij.

Kako se lahko preventivno zaščitite pred zlorabo kartice?
Nekatere banke v Sloveniji so komitentom že omogočile storitev, ki uporabnikom omogoča še višjo stopnjo varnosti poslovanja s plačilno kartico in še hitrejše ukrepanje v primeru zlorabe oziroma v primeru poskusa zlorabe kartice. S storitvijo, ki se imenuje varnostno SMS-sporočilo, imajo imetniki plačilnih kartic dodatno možnost, da se prepričajo, ali so transakcijo s kartico res opravili sami, kar je še posebej priporočljivo pri nakupih prek spleta, telefona in v tujini.
Sporočilo lahko prejmejo po vsakem nakupu s kartico ali dvigu gotovine na bankomatu doma in v tujini, glede na način obveščanja, ki si ga komitent izbere izmed štirih različnih skupin kriterijev. Cena omenjene storitve je npr. pri NLB, d. d. , ki je tovrstno storitev svojim komitentom omogočila prva, le en evro na mesec za posamezno plačilno kartico, ne glede na to, koliko sporočil uporabnik prejme.
Kdo nosi posledice kartične zlorabe?
Na naše vprašanje, ali za zlorabo kartice odgovarja stranka in koliko stroškov v zvezi s tem je dolžna kriti, tudi če se ugotovi, da je šlo za zlorabo, so nam pri UniCredit Banki Slovenije odgovorili, da vsako zlorabo obravnavajo individualno. Če ugotovijo, da je stranka s kartico ravnala v skladu s splošnimi pogoji kartičnega poslovanja, potem morebitne odtujene zneske pokrije banka.
Ali je možno zavarovanje kartice za primer zlorabe?

Zavarovanje za primere zlorabe stranke lahko zaenkrat sklenejo ob odločitvi za kreditno kartico Visa, za Mastercard še ne. Cena zavarovanja je vključena v letno članarino za kartico. Strankam je na voljo več paketov, nekateri poleg zavarovanja zlorabe kartic vključujejo tudi druge vrste zavarovanj, nam je še pojasnil Milan Ogrin, vodja oddelka Kartično poslovanje pri UniCredit Banki.
Priporočljivo pa je upoštevati tudi druge nasvete za poslovanje s plačilnimi karticami, s katerimi lahko preventivno preprečite morebitno zlorabo vaših plačilnih kartic.
Kako ukrepati ob morebitni zlorabi kartice?
Zapišite si telefonsko številko, ki ste jo prejeli od izdajatelja kartice in na katero lahko 24 ur na dan, 365 dni na leto pokličete in prijavite izgubo ali krajo kartice. In seveda prijavo tudi takoj opravite, da bo kartica za vašo varnost blokirana. Priporočljivo je, da telefonsko številko hranite ločeno od kartice. Če sumite, da so vam kartico ukradli, prijavite to najbližji policijski postaji.
Ne verjemite elektronskim, telefonskim ali drugim sporočilom, ki vas obveščajo o zlorabi vaše kartice in vas pozivajo, da poveste svoje podatke o kartici ali da se prek hipertekstne povezave ali bližnjice povežete na "varnostni obrazec" in tam vpišete nekatere osebne podatke, vključno z osebnimi identifikacijskimi številkami kartice, ker banke takih sporočil ne pošiljajo. Tako sporočilo lahko pošljete v vednost svoji matični banki, da prepreči tako nadaljnje razpošiljanje, ali ga preprosto izbrišite. Če niste prepričani, ali gre za pravo sporočilo ali ne, pokličite na telefonsko številko za prijavo izgube ali kraje kartice.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV