Ljudje smo vse bolj naklonjeni nakupovanju prek spleta, za kar obstaja več razlogov. Poleg vsesplošne globalne situacije zadnjih dveh let, ki je močno omejila naše družabno življenje, je spletno nakupovanje večinoma tudi manj stresno, ni se treba obremenjevati z iskanjem parkirnega mesta, drenjanjem v nabito polnih nakupovalnih središčih in nošenjem težkih vrečk. Celoten nakup lahko opravimo kar iz zavetja domače postelje ali udobja fotelja in ravno to je tisto, kar nam daje občutek domačnosti ter posledično tudi varnosti.
A ta je lahko zelo varljiva, kar dokazuje število incidentov, ki jih v povezavi s tem vsako leto obravnavajo pristojne službe. Teh je namreč skozi leta vse več. Za primerjavo: leta 2010 so na SI-CERT obravnavali 478 incidentov, povezanih s spletnim nakupovanjem. Deset let pozneje, torej lani, je bilo teh primerov že 2775, torej skoraj šestkrat več. Če je v vseh teh letih glavni motiv napadalcev ostal enak – prepričati uporabnike v nakazilo denarja, pa se močno spreminjajo komunikacijske poti, kako pridejo do svojih žrtev. Nove spletne storitve, nove oblike plačevanja na spletu, predvsem pa nove platforme na družbenih omrežjih so prinesle številne priložnosti za spletne goljufe, ki jih s pridom izkoriščajo.

Kako prepoznati goljufe na spletu?
Prav zaradi tega je izjemnega pomena, da veste, kako lahko pri spletnem nakupovanju kar najbolje zavarujete sebe in svoj nakup. Načinov je več, najpomembneje pa je, da ste pri naročanju izdelkov iz domačega naslonjača previdni. To pomeni, da še pravočasno postanete sumničavi, ko nakup ne poteka po ustaljeni praksi ali pa ima spletna stran, na kateri nakupujete, preveč dobre ponudbe, da bi bile lahko zares verjetne. Nasvetov, kako prepoznati spletno goljufijo, je malo morje, za začetek pa velja preveriti naslednjih 5 elementov, ki zelo jasno nakazujejo na morebitno namero zlorabe:
- Podatki o domeni: pred zaključkom nakupa velja domeno spletne prodajalne preveriti v katerem od spletnih orodij, ki nudijo informacije o tem, kje in kdaj je bila ta registrirana in kateri kontaktni podatki so navedeni. Če se denimo spletna stran hvali z bogato tradicijo, domena pa je bila registrirana šele pred nekaj meseci, je to zagotovo razlog za dodatno pazljivost pri nakupu.
- 'Predobro, da bi bilo res': ponujanje izdelkov in storitev po bistveno nižjih cenah, kot so običajne na trgu, je pogosto prvi znak, ki kaže na goljufijo. V preteklosti so naši organi pregona že obravnavali več primerov prodaje izjemno ugodnih modnih dodatkov prestižnih blagovnih znamk, ravno oblačila, obutev in dodatki pa so največkrat na seznamu tovrstnih goljufov.
- Slabe izkušnje drugih kupcev: svetovni splet ima kopico prednosti, med njimi je tudi ta, da lahko hitro in enostavno preverite izkušnje uporabnikov posameznih spletnih prodajaln. Pred nakupom zato velja v spletni iskalnik vtipkati ime prodajalne in če ugotovite, da je med ljudmi na slabem glasu, bo najbrž bolje, da želene izdelke kupite drugje.
- Preverite kontakt prodajalca: stopite v kontakt s podajalcem po telefonu ali si izmenjajte nekaj elektronskih sporočil. In pozor! Če se njegov elektronski naslov ne ujema z naslovom spletne trgovine ali pa uporablja brezplačni poštni predal, bo za dodatno previdnost pametno upoštevati še nasvete iz zgornjih alinej.
- Neobičajen način plačila: pri spletnih nakupih imamo običajno več možnosti plačila: bodisi predhodno nakazilo na TRR, plačilo po povzetju, uporabo kakšnega spletnega vmesnika ali plačilo s kreditno kartico. Če spletna prodajalna od vas zahteva nakazilo prek sistema WesterUnion ali MoneyGram, pa je to izjemno jasen znak, da gre za spletno goljufijo! Takšni plačilni mehanizmi so namreč namenjeni hitremu prenosu denarja fizičnim osebam, ki jim ni mogoče slediti, zato so med goljufi izjemno priljubljeni.
Zavarujte svoje spletne nakupe
Večji, kot je razmah spletnih trgovin, več je načinov, kako pretentati kupce in jih opehariti. Vsi vemo, da priložnost dela tatu, zato previdnost nikoli ni odveč. Še posebej pozorni morajo biti imetniki kreditnih kartic z nekoliko višjim limitom, ki veliko in radi potujejo, saj so lahko v takih primerih ukradeni zneski resnično enormni. A naj še tako pazimo pri kartičnem nakupovanju, lahko vse bolj iznajdljivi goljufi naš račun spraznijo, še preden sploh ugotovimo, da se dogaja kaj nenavadnega. Tovrstne scenarije lahko preprečimo z zavarovanjem spletnih nakupov, ki ga lahko uporabniki kartic Mastercard World ter Mastercard World Elite aktivirate povsem brezplačno in tako poskrbite za popolno zaščito pri nakupovanju ter v primeru kraje ali nastale škode, prav tako pa uveljavljajo podaljšano garancijo in garancijo najugodnejše cene za spletne nakupe.

”V podjetju Mastercard skrb za potrošnika postavljamo na prvo mesto. V skladu s tem smo zasnovali svojo misijo in odgovornost, da redno spremljamo njegovo zadovoljstvo, želje in pričakovanja ter na podlagi tega razvijamo rešitve, ki nudijo praktično in varno uporabniško izkušnjo. Ugodnosti za imetnike kartic Mastercard World so tako rezultat nenehnih inovacij, ki jih podjetje skrbno prepleta z željami svojih uporabnikov”, pojasnjuje Luka Gabrovšek, poslovni direktor Mastercard Slovenija, globalnega tehnološkega velikana, ki postavlja trende na področju digitalnih plačil.
Uporabnikom kartic Mastercard World in Mastercard World Elite so na voljo tri različna zavarovanja, in sicer: podaljšana garancija za gospodinjske aparate in elektroniko (za nakupe do 2.000 EUR), garancija najugodnejše cene za spletne nakupe (do 500 EUR) ter zaščita pri spletnem nakupu (do 2.000 EUR). Poleg tega so imetnikom omenjenih kartic na voljo tudi ugodnosti, ki bogatijo njihovo potovalno izkušnjo in prihranijo čas: storitev hitrega prehoda (preskok vrste do varnostne kontrole na letališčih) ter uporaba ekskluzivnega letališkega poslovnega salona na mednarodnem letališču Jože Pučnik v Ljubljani. S tem je uporabnikom zagotovljeno plačilno sredstvo ekskluzivnih brezplačnih ugodnosti, ki ustrezajo še tako zahtevnemu življenjskemu stilu.
Sponzorirana vsebina