Cekin.si
Vožnja

Koristno

Gorivo se draži, potni stroški ostajajo enaki. Je čas za dvig povračila?

Špela Zupan
28. 03. 2022 05.00
0

Sindikati menijo, da je čas za povišanje povračila stroškov prevoza na in z dela. Prizadevajo si, da se izplačilo prevoza na delo usklajuje z inflacijo in rastjo cen, zato da bi zaposleni prejeli realno povračilo. Na finančnem ministrstvu poudarjajo na vpliv obveznosti delodajalcev do delavcev, v Združenju delodajalcev pa vlado in sindikate pozivajo k skupni mizi.

Reprezentativne sindikalne centrale so po zadnjih občutnih podražitvah goriva znova pozvale k ukrepanju. Že več let si namreč prizadevajo za spremembo Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja. Prepričani so, da bi bilo potrebno pri obračunavanju stroškov prevoza, malice in drugih s službo povezanih izdatkov upoštevati inflacijo, gibanje cen goriv in tudi druge dejavnike, zato da bi zaposleni dobili merodajno in primerno povrnjeno kilometrino za prevoz v in iz službe. 

V obdobju od avgusta 2008, torej od začetka veljave Uredbe, do februarja 2022 je letna inflacija po podatkih Statističnega urada znašala 19,2 odstotka. Pregled podatkov o cenah 95-oktanskega bencina pokaže, da je liter v avgustu 2008 stal 1,146 evra, danes pa je veliko dražji in je zanj treba odšteti 1,503 evra na liter. Torej se je v opazovanem obdobju podražil za več kot 30 centov oziroma 31,15 odstotka. Z Uredbo določen neobdavčen znesek v višini 0,18 evra na kilometer pa je v ceni bencina v letu 2008 predstavljal 15,7 odstotka, v letu 2022 pa le še 12 odstotkov, opozarjajo v sindikatih. 

Po trenutno veljavni Uredbi iz leta 2008 je pri povračilu stroškov prevoza neobdavčenih 0,18 evra na kilometer razdalje med običajnim prebivališčem in krajem opravljanja dela za vsak dan prisotnosti na delu, če je služba oddaljena vsaj kilometer. Po oceni sindikatov je trenutno v Uredbi določeno povračilo prenizko, zato z dopisom pozivajo k povišanju povračil. 

Sindikalisti glede na vse navedeno in upoštevajoč navedene podatke predlagajo usklajevanje zneska povračila stroškov prevoza na delo in z dela ter kilometrine s podražitvami, in sicer v višini rasti cen bencina oziroma najmanj v višini odstotkov podražitve. Glede na njihov predlog povišanja bi tako usklajen neobdavčen znesek kilometrine za povračilo stroškov prevoza na delo in z dela, kar bi trenutno zneslo skoraj 24 centov na kilometer. 

Sindikati si prizadevajo za zvišanje neobdavčenega zneska povračila stroškov prevoza na in z dela za 24,5 odstotka. Ob upoštevanju inflacije in podražitev je trenutno povračilo v višini 12,6 odstotka.
Sindikati si prizadevajo za zvišanje neobdavčenega zneska povračila stroškov prevoza na in z dela za 24,5 odstotka. Ob upoštevanju inflacije in podražitev je trenutno povračilo v višini 12,6 odstotka. FOTO: Profimedia

Pristojni pozivajo k skupnim pogovorom vseh deležnikov 

V sindikatih so prepričani, da je sprememba višine denarnih zneskov v uredbi nujno potrebna, in pristojne pozivajo k ukrepanju v najkrajšem možnem času. Kot rešitev predlagajo spremembe vrednotenja, kar bi po njihovem predlogu dosegli z rednim spremljanjem cen vsake nadaljnje tri mesece in ustreznim usklajevanjem v skladu z rastjo, predvsem v primeru znatnih podražitev. 

Vlada je v sredini marca po znatnih podražitvah posegla v liberalizacijo trga in znova določila najvišjo možno ceno pogonskih goriv. Tako cena neosvinčenega 95-oktanskega bencina na bencinskih servisih ne sme preseči 1,503 evra za liter, cena dizla pa je določena pri 1,541 evra na liter. 

Na finančnem ministrstvu menijo, da je treba o predlaganih spremembah pridobiti mnenje delodajalcev, kajti "kakršne koli spremembe povračila stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja lahko vplivajo na potencialne obveznosti delodajalcev do delavcev. Menimo tudi, da bo treba morebitne spremembe uredbe pripraviti, ko bo prišlo do spremembe posameznih pravic delojemalcev, ki so določene z zakoni in s kolektivnimi pogodbami na ravni države." 

Na Združenju delodajalcev Slovenije ocenjujejo, da je treba vprašanje spremembe zneskov v tako imenovani davčni uredbi reševati v okviru tripartitnega dialoga za mizo Ekonomsko socialnega sveta, saj ne posega zgolj v višino neobdavčljivih zneskov povračil, temveč lahko tudi v višino pravic, določenih s kolektivnimi pogodbami. "Zato si prizadevamo za obravnavo teme v okviru dialoga med vsemi tremi deležniki: vlado, sindikati in delodajalci," je sporočil njihov generalni sekretar Jože Smole

Zaposleni večinoma dobijo povračilo za vožnjo z vlakom ali avtobusom

Delodajalci imajo sicer različno ovrednoteno povračilo stroškov. Pogosto je urejeno v kolektivnih pogodbah, s katerimi se poleg višine stroška prevoza urejajo tudi potrebna razdalja in rešuje povračilo, če zaposleni ne more uporabljati javnega prevoza. 

Delavci večinoma dobijo povračilo stroškov za javni prevoz, če ni na voljo, je v obliki kilometrine v odstotkih cene neosvinčenega 95-oktanskega bencina. Ponekod tako zaposlenim vračajo stroške v kilometrini, drugje za prevoz v javnem železniškem ali avtobusnem prometu, če ni drugače organizirano. Včasih imajo lahko zaposleni službeno vozilo in so stroški goriva delodajalčevi ali je organiziran skupni prevoz na in z dela. 

Konkreten primer zaposlenega, ki se dnevno vozi v Ljubljano 

In za konec še konkreten primer zaposlenega, ki se dnevno vozi v službo iz Trebnjega v Ljubljano in nazaj, torej približno na dan naredi 100 kilometrov v obe smeri. Delodajalec mu lahko izplačuje povračilo mesečne vozovnice za vlak ali avtobus, kar denimo znaša 180 evrov. Ob morebitnem povračilu kilometrine je povračilo 360 evrov, kar se izračuna 100 kilometrov krat 0,18 evra krat 20 delovnih dni. Če bi se znesek povračila povišal s predlogom sindikatov, bi za prevoz dobil povrnjenih 480 evrov, kar je 120 evrov več. 

Če ima povprečno porabo osem litrov dizla na 100 kilometrov, je strošek v enem dnevu 12,3 evra, mesečno pa 246,5 evra, ob povprečni porabi osem litrov bencina na 100 kilometrov pa je njegov dnevni strošek 12 evrov oziroma mesečni 240 evrov. Zaposleni ima poleg stroška za gorivo še stroške obrabe, popravil, vzdrževanja, zavarovanja vozila, obenem je smiselno upoštevati tudi med uro in pol oziroma dve uri, ki jih dnevno izgubi na poti. 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 795