Če ste se na potovanje pripravili v lastni režiji, potem niste zaščiteni s pravili, ki veljajo v primeru turističnih paketov, o katerih bomo pisali v nadaljevanju članka. Na Zvezi potrošnikov Slovenije pravijo, da je odpoved letalske karte v tem primeru mogoča le skladno s pogoji letalskega prevoznika. Nekatere omogočajo odpoved, spet druge ne. Lahko se odločite, da potovanje premaknete na kasnejše obdobje, a le v primeru, če ste kupili karto, ki to fleksibilnost omogoča. Slednje so namreč dražje, a kot vidimo, imajo svoje prednosti.
Lahko se tudi zgodi, da sam letalski prevoznik odpove polet. V tem primeru mora stranki povrniti denar in v določenih primerih izplačati tudi odškodnino. Lahko pa vam ponudi nadomestno karto.
Kako pa je s povračilom denarja pri zasebnih ponudnikih nastanitve? Ti ponudniki sami določajo pogoje za odpoved rezervacije, pravijo v ZPS. Torej gre za zelo različne pogoje: nekateri v nobenem primeru ne vračajo denarja, drugi sprejmejo odpoved le do določenega časa pred datumom rezervacije, pri čemer včasih vrnejo le del denarja, so pa tudi takšni, ki povračilo stroškov omogočijo kadarkoli.
Potrošniki se lahko v teh primerih obrnejo po pomoč na posrednike, ki skušajo v takih primerih pomagati.
Kaj pa, če potujete s turistično agencijo?
Obstaja razlika: ali je potrošnika strah potovati in se odloči za odpoved ali pa je potovanje načrtovano na območje, kjer so izredne razmere.
V ZPS pravijo, da se pri turističnih potovanjih uporabljajo določbe Zakona o varstvu potrošnikov, ki v zvezi s pravico odpovedi določa: ''Kadar se pred začetkom potovanja v kraju potovanja ali v neposredni bližini pojavijo neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na izvedbo turističnega paketa, ali neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na prevoz potrošnika v kraj potovanja, potrošnik lahko od pogodbe o paketnem potovanju odstopi in je upravičen do povračila vseh plačil brez plačila kakršne koli odstopnine. V tem primeru potrošnik nima pravice zahtevati povrnitve škode.'' Torej gre za "neizogibne in izredne okoliščine". Te so na primer dokazljive že s tem, če ministrstvo za zunanje zadeve odsvetuje potovanje v določene države, dele držav ali posamezne kraje.
"V ostalih primerih naj se obrnejo po pojasnila na turistično agencijo in se poskušajo dogovoriti o odstopu ali spremembi datuma potovanja. Vsekakor tudi agencijam ne more biti v interesu, da bi potrošnike pošiljale na potencialno ogrožena območja in se igrale z njihovo varnostjo," pravijo v ZPS.

Če pa se sami odločimo, da bomo zaradi strahu (sedaj na primer zaradi pojava novega koronavirusa) odpovedali potovanje, ki smo ga vplačali preko agencije, je postopek drugačen. V tem primeru lahko stranka potovanje odpove skladno s splošnimi pogoji organizatorja. Plača odstopnino, ki je v naprej določena s strani organizatorja in je odvisna od časa do začetka potovanja. "Ker pa so odstopnine v praksi lahko zelo visoke, predlagamo, naj potrošniki zahtevajo obrazložitev višine odstopnine – organizator mora namreč poleg časa do začetka potovanja upoštevati tudi pričakovane prihranke stroškov in prihodke iz nadomestne uporabe potovalnih storitev. Torej, ali bo potovalne storitve lahko prodal drugim potrošnikom," razložijo v ZPS.
Tudi če imate sklenjeno zavarovanje za riziko odpovedi, to velja na okoliščine zavarovanca. V praksi bi to pomenilo, da stranka potovanje odpove zaradi bolezni, poškodbe ... lastne ali sozavarovanca. Osnovna kritja teh zavarovanj običajno ne vključujejo zunanjih dejavnikov ali izrednih razmer.
Obstajajo pa tudi razširjena zavarovalna kritja, ki zajemajo nekoliko več situacij. "Zato naj potrošniki, ki imajo sklenjeno zavarovanje za odpoved potovanja, podrobno preberejo zavarovalne pogoje oziroma se po pojasnila obrnejo neposredno na zavarovalnico. V primeru epidemije bi sicer potrošnik lahko brez stroškov odstopil od turistične pogodbe tudi brez sklenjenega zavarovanja za odpoved potovanja. To pa ne velja v primeru ločene rezervacije posameznih storitev (nočitve, letalske karte,…), kjer lahko takšno zavarovanje pride precej bolj prav," poudarjajo v omenjeni zvezi.
Kako sploh načrtovati letošnje počitnice?
V ZPS pravijo, da je težko napovedati, kaj se bo v prihodnje dogajalo s širjenjem novega koronavirusa.
Pri načrtovanju potovanja bodite pozorni na naslednje stvari:
► Pri potovanjih s turističnimi agencijami se uporabljajo določbe Zakona o varstvu potrošnikov, ki v primeru izrednih in neizogibnih okoliščin dajejo pravico odstopa od pogodbe tako vam kot turistični agenciji, pri čemer ste upravičeni do povračila vseh vplačanih zneskov za potovanje.
► Določene letalske karte so bolj prilagodljive od drugih, zato lahko, sicer za višjo ceno, kupite letalske karte, ki omogočajo odpoved ali spremembo datuma potovanja.
► Enako velja za rezervacijo nastanitve, kjer lahko rezervirate takšne nastanitve, ki omogočajo odstop ali spremembo rezervacije.
Vir podatkov: Zveza potrošnikov Slovenije
Komentarji (1)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV