Še pred kakšnim mesecem osebno nisem poznala nikogar, ki bi hrano in gospodinjske pripomočke kupoval prek spleta. Trgovci so nas sicer vljudno vabili, naj poskusimo s spletnimi naročili. Pred nekaj meseci se spomnim, da so po mojem naselju v Ljubljani hodili promotorji enega od trgovcev in delili letake za pet evrov popusta za naročilo v njihovi spletni trgovini. Največja trgovca, ki sta med prvimi uvedla spletno trgovino za živila, sta se na vse pretege trudila, da bi stranke opozorila tudi na ta vidik nakupovanja. Verjetno pa si takrat nihče niti predstavljal ni, da bo to tako kmalu postal eden najbolj priljubljenih (in varnih) načinov nakupovanja.

Da niso bili pripravljeni na tako veliko zanimanje za spletne nakupe, ki jih je povzročil izbruh epidemije novega koronavirusa, kaže tudi dejstvo, da od prvega primera koronavirusa pri nas spletne trgovine pokajo po šivih. "V košarico 10 izdelkov 30 minut in še to ob 01:30, ko želiš opraviti nakup, te pričakata nalaganje in opozorilo, da nekaj osvežujejo artikle, nato crash," je le eden od opisov težav s spletnimi nakupi živil te dni na Twitterju. Podobno izkušnjo imajo kupci v Mariboru: "Edini, ki živila dostavlja v Mariboru, je Mercator. Njihova spletna trgovina pa ni bila pripravljena na ta obisk in je praktično nemogoče dobiti termin dostave ... ali sploh brskati."
S kakšnimi težavami se srečujejo spletni trgovci in kako jih rešujejo?
Kot so nam priznali v Mercatorju, povpraševanje v njihovi spletni trgovini strmo narašča že vse od konca februarja in je zdaj skoraj preseglo tekoče zmogljivosti. V večjih mestih – Ljubljana, Maribor, Koper, Novo mesto, Kranj in Celje – so trenutno zapolnjeni vsi termini za dostavo do 27. marca. Pred tem navalom so blago skoraj vedno lahko dostavili že naslednji dan ali čez dva dni.
Zaradi koronavirusa pa je postala spletna trgovina eden njihovih večjih prodajnih kanalov. "Tako hitrih sprememb pa ni mogoče urediti v tako kratkem času, ko je v trgovski dejavnosti na splošno malo kadra. Zaposleni tako pri komisioniranju, torej pripravljanju naročenega za dostavo, kot tisti v podpori (IT) kot dostavljavci (zunanji izvajalci) delajo praktično ves čas in resnično predano in požrtvovalno, za kar jim gre vsa zahvala in pohvala," so poudarili v Mercatorju. Ob tem so kupce zaprosili, "naj nakupe v spletni trgovini omejijo le na nujno potrebno, torej na živila in običajne izdelke za gospodinjstvo, ne pa na ekstravagantne malenkosti, in da izberejo plačilo ob naročanju, ne ob dostavi".

Kot so še dodali v Mercatorju, skušajo pospešiti postopek spletnega naročanja. "Uvajamo nove sodelavke in sodelavce, tudi zunanji dostavljavci se trudijo, vendar žal še vedno ne uspemo dostavljati v nekaj dneh. Upamo, da nam bo to kmalu uspelo, zdaj pa Mercator spletna trgovina deluje, kolikor je v danih razmerah možno, zato prosimo kupce za strpnost in razumnost pri naročanju." Kljub temu, da so se kadrovsko okrepili, so vsi termini, ki se vsako noč na novo sprostijo, takoj tudi zasedeni.
S podobnimi težavami se srečujejo tudi v Sparu, kjer so prav tako podvojili svoje ekipe in kapacitete. A je to očitno še vedno premalo glede na neverjeten pritisk na spletne trgovine v času izolacije. Kot so zapisali, se tudi vsa njihova časovna okna za dostavo/prevzem zasedejo že v roku ene ure po odprtju. "Vsako noč sistem namreč generira nova okna za dostavo/prevzem za četrti delovni dan. Časovno okno za dostavo ali prevzem lahko torej izberete v nočnih oziroma zelo zgodnjih jutranjih urah. Kljub temu vam ne moremo zagotoviti, da boste naročilo lahko oddali, saj to vsako noč poizkuša zelo veliko uporabnikov," so pojasnili. Pred nastalo situacijo je tudi Sparova spletna trgovina ponujala dostavo ali prevzem naročenega blaga še isti ali naslednji dan.
Sprva navdušeni nad porastom naročil, nato pa so morali e-trgovino začasno zapreti
Prednosti spletne prodaje pa se zaveda tudi vse več drugih, tudi manjših trgovcev, ki so prav tako začeli s tovrstno ponudbo prav v tem času. Eno takšnih je podjetje KZ Metlika, ki je nedavno svojo spletno trgovino razširilo še na fizične stranke, dostavo pa trenutno omogočajo v Ljubljani in okolici, od petka pa bodo začeli dostavljati živila po celotni Sloveniji.
"Želeli smo v nastali situaciji olajšati nakupe tudi fizičnim kupcem," pravijo. Že v prvem tednu so zaznali povečano povpraševanje. "Prilagodili smo ekipe sodelavcev, tako da stvari nemoteno potekajo in se vsak dan organiziramo glede na povpraševanje. Trenutni dostavni roki so 2–4 dni po prejetem plačilu. Trenutno prevzem ni možen, se pa pripravljamo tudi na to," so pojasnili.
Kljub večjemo povpraševanju pa za zdaj njihova spletna trgovina deluje nemoteno. V podjetju pa se sproti prilagajajo razmeram, naredili so prerazporeditve, tako da delavci , ki so delali na oskrbi gostinstva, sedaj delajo na oskrbi fizičnih kupcev. Dostavo blaga zagotavljajo s svojimi prevozniki in po potrebi tudi z delavci znotraj podjetja.
Tudi v podjetju Gajbica, kjer svojim strankam že šesto leto ponujajo košarico z izborom svežega sadja in zelenjave, že dober teden opažajo veliko več povpraševanja osebnih naročil kot sicer. Njihov fokus doslej so bila namreč podjetja z različnih koncev Slovenije, zdaj pa je več fizičnih oseb. "Sprva smo bili nad porastom naročil veseli, ko pa so se glave ohladile, smo hitro naredili načrt, kako naprej in prva stvar, ki smo jo bili primorani storiti, čeprav s težkim srcem, je bilo začasno zaprtje e-trgovine. Zakaj smo se tako odločili? Ker lahko le tako nadzorujemo kvaliteto in se vsakemu naročilu posvetimo z enako mero skrbnosti in natančnosti. Poleg omenjenega smo razširili tudi ekipo in se povezali z zunanjimi partnerji za dostavo ter tistimi, ki zaradi trenutnih razmer ne morejo opravljati svojega dela," so pojasnili v podjetju.

Zaradi izvajanja ukrepov in povečanega dela od doma v posameznih podjetjih, s katerimi je Gajbica doslej najpogosteje sodelovala, jim je v zadnjem tednu število tovrstnih naročil upadlo za približno 80 odstotkov. Po drugi strani pa so se bistveno povečala osebna naročila. "Lahko rečemo, da smo v eni uri prejeli toliko naročil kot jih ponavadi v enem mesecu. Zato moramo spletno naročanje “vklapljati” in “izklapljati”," pravijo. Tudi njihov dostavni rok se je zato za kakšen dan ali dva podaljšal.
Zaradi velikega navala manjših naročil posameznikov so se soočili še z enim velikim izzivom – hitro dostavo. Podjetje, ki ima tri lastna dostavna vozila, je moralo prejšnji teden najeti še dve vozili, v prihajajočem tednu pa bodo po vsej verjetnosti morali dostavo še okrepiti. Čeprav so doslej v bolj oddaljene kraje dostavljali tudi s Pošto, so za zdaj ta način opustili. "Žal zaradi tega določeni ljudje ne bodo mogli izvesti naročila, a dostava s Pošto precej podaljša čas transporta in povzroči dodatne logistične obremenitve, tako za nas kot tudi za že preobremenjene kolege na poštah," so pojasnili. V podjetju zalog sadja in zelenjave ne delajo oziroma teh živil ne skladiščijo, pač pa jih sproti dobavljajo od partnerjev. "Zaenkrat nam partnerji zagotavljajo, da glede zalog ni skrbi in da je teh dovolj." Večinoma sodelujejo z lokalnimi kmetijami iz vse Slovenije. Pridelke, ki niso v sezoni, pa odkupujejo od različnih veleprodajalcev.
Tehničnih napak z delovanjem spletnega mesta zaradi povečanega obiska v e-trgovini doslej niso imeli. "Pri nas se trudimo, da se iz dneva v dan optimizira čas dobave izdelkov, priprave in same dostave gajbic. Trenutno delamo na sistemu, ki bi nam logistično pomagal avtomatsko splanirati pot dostav. S tem bi prihranili ogromno časa in prevoženih kilometrov," so še dodali.

V enem dnevu prodali več računalniške opreme kot v celem decembru
Niso pa le živilske spletne trgovine tiste, ki v teh dneh tako rekoč cvetijo. Ker je vlada sprejela odlok, s katerim so se morale zapreti vse fizične neživilske trgovine, so se kupci po tovrstne potrebščine obrnili na splet. Soseda mi je te dni potožila, da se ji je ravno v času izolacije pokvaril pralni stroj, zato je morala v nakup novega. Edini način, da to stori ta hip, pa je, da izdelek kupi v spletni trgovini.
Spletni trgovci s tehničnimi izdelki pa so od prejšnjega tedna zaznali veliko povpraševanje po pisarniški in računalniški opremi. "Samo v petek, 13. marca, smo je prodali več kot decembra lani," je pojasnil Aljoša Domijan, solastnik podjetja enaA. "Od ponedeljka prodajamo vse več parfumov, barv za lase, šamponov, pralnih praškov, mehčalcev, plenic, termometrov, erotičnih pripomočkov, skratka vsega, česar ni več mogoče dobiti v trgovinah. V dnevu do dveh nam zmanjka vseh dezinfekcijskih sredstev in mask, ki jih lahko dobimo. Zadnje dneve pa opažamo, da se ljudje že pripravljajo na čas brez frizerjev, fitnes centrov, masažnih salonov in kupujejo opremo za vadbo doma, masažne aparate, strižnike," pravi Domijan.
Ker so že utečena spletna trgovina, so pripravljeni na povečan obseg nakupov - ta je sicer ponavadi značilen za konec novembra in decembra, zato tehničnih težav nimajo. Po trenutnih ocenah pa bodo prodajo v tem mesecu v primerjavi s preteklimi meseci najmanj podvojili. Za zdaj z dobavo izdelkov še nimajo težav, čeprav se lahko zgodi, da imajo pošiljke kakšen dan ali dva zamude. A logistika je za vse velik izziv, priznavajo. "Predstavljajte si, da praktično vse, kar se je doslej kupovalo tudi v neživilskih trgovinah, sedaj lahko naročite le preko spleta. Delavci v skladiščih in vozniki dostavnih služb, ne samo v Sloveniji, temveč v vsej EU, na celem svetu, so junaki teh dni. Delajo nadure, pozno v noč, da lahko podelajo vse povpraševanje, ki se je iz navadnih trgovin preselilo na splet," pravi Domijan, ki pravi, da jim je na pomoč priskočilo tudi nekaj voznikov s kombiniranimi vozili. Če se razmere kmalu ne bodo umirile, pa bodo v svojem logističnem centru začeli zaposlovati nove sodelavce.
Zaradi povečanih potreb v skladiščih iščejo nov kader
Tudi v Mimovrste že drugi teden beležijo povečan obseg naročil. "V preteklem tednu smo zabeležili 50-odstotno povečanje števila oddanih naročil, največ zanimanja je po pričakovanjih za artikle hitre potrošnje, kot so čistila, plenice, detergenti in hrana za male živali. Skladno z ukrepom 'ostani doma' in vzpostavljanjem domačih pisarn, se je v spletni trgovini za 100-odstotkov povečalo naročilo prenosnih računalnikov, monitorjev, tiskalnikov in potrošnega računalniškega materiala, kot so na primer kartuše. Znatno se je dvignila tudi prodaja pralnih strojev, zamrzovalnih skrinj, določenih gospodinjskih pripomočkov, kot je na primer aparat za peko kruha, kot tudi zemlja za vrtnarjenje, semena za sajenje in fitnes oprema, kot so trenažerji in uteži," so pojasnili v Mimovrste.
V spletni trgovini tehničnih težav doslej niso imeli, na povečano oddajo naročil pa so se dobro pripravili. Prav tako se njihovi dobavni roki v tem času niso drastično spremenili in so označeni za vsak izdelek. Se pa pri dostavi zaradi povečanega obsega dela in trenutnih okoliščin lahko pojavljajo manjše zamude. "Skladno z ukrepi smo zaprli vrata vseh prevzemnih mest in fizične trgovine v ljubljanskem nakupovalnem središču BTC in te zaposlene začasno prerazporedili v skladišče za zagotavljanje nemotene odpreme naročil. Zaradi vse večje potrebe po dodatnih močeh v skladišču že iščemo nov kader," pravijo
V primerjavi z istim obdobjem lani, se je njihova prodaja v marcu doslej povečala že za 40 odstotkov.
Komentarji (1)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV