Cekin.si
Hlače
Koristno

'Pri menjavi hlač je trgovka od mene zahtevala ime, naslov in telefonsko!'

Špela Zupan
03. 05. 2016 10.36
13

Trgovka je bralki ob menjavi hlač zaradi napačne številke dala izpolniti listek, na katerega bi morala zapisati ime in priimek, naslov, telefonsko številko in elektronsko pošto. Na vprašanje, zakaj potrebujejo podatke in na podlagi česa jih zbirajo, ni znala odgovoriti.

Bralka ob menjavi hlač v eni od slovenskih trgovin ni želela dati osebnih podatkov. Zanimalo jo je, na podlagi česa jih zbirajo in zakaj jih sploh potrebujejo. Trgovka ji ni znala odgovoriti in šele takrat je dejala, naj listič izpolni le, če želi. Na listič je zapisala, da ga noče izpolniti, hlače pa so ji vseeno zamenjali.

Osebnih podatkov ne dajajte kar tako. Vedno se pozanimajte, kdo jih bo obdeloval, zakaj jih zbirajo in kako jih bodo hranili.
Osebnih podatkov ne dajajte kar tako. Vedno se pozanimajte, kdo jih bo obdeloval, zakaj jih zbirajo in kako jih bodo hranili.FOTO: Thinkstock

Glavna tržna inšpektorica Andrejka Grlić je razložila, da mora imeti trgovec ob vračilu blaga v primeru reklamacije ob garanciji ali stvarni napaki podatke kupca, saj je v zakonu določeno, da mora v osmih dneh obvestiti potrošnika o obstoju napake. Zato potrebuje njegove ime in priimek, naslov in morda elektronsko pošto. Hkrati je pozvala k previdnosti pri zaupanju podatkov, "zlasti raznoraznim SMS-klubom", ob morebitnem dvomu pa svetuje posvet z informacijskim pooblaščencem.

Po pojasnilih namestnika informacijske pooblaščenke Jožeta Bogataja trgovec lahko zbira podatke, če je določeno v zakonu, če kupec prostovoljno privoli, če je potrebno in primerno za pogajanja za sklenitev ali izpolnitev pogodbe, če je nujno zaradi interesov trgovca, ki prevladujejo nad interesi kupca. Obenem mora dati podatke o upravljavcu osebnih podatkov, razložiti mora namen zbiranja, navesti uporabnike osebnih podatkov. Razložiti mora, ali je zbiranje obvezno ali prostovoljno, in kaj sledi, če kupec ne da podatkov. Podati mora še informacije o pravici do vpogleda, prepisa, kopiranja, dopolnitve, popravka, blokiranja in izbrisa, podatke pa mora ustrezno zavarovati, preprečiti njihovo nepooblaščeno uničevanje, spreminjanje in obdelavo ter jih uporabljati le za zakonite namene.

Po njegovem mnenju prodajalec ob reklamaciji zaradi očitne napake na blagu ne potrebuje osebnih podatkov, saj lahko menjavo opravi na podlagi računa. Podatke tedaj lahko torej zbira zgolj s privolitvijo. Izjemoma bi bilo zbiranje dopustno, če bi trgovcu uspelo dokazati, da je potrebno in primerno zaradi izpolnjevanja pogodbe, ali če bi mu uspelo dokazati, da je nujno zaradi uresničevanja takšnih njegovih zakonitih interesov, ki očitno prevladajo nad interesi kupca. Drugače je pri zbiranju osebnih podatkov kupcev ob zamenjavi blaga zaradi nepravilne številke ali nezadovoljstva s kupljenim, torej ko ne gre za izdelek z napako. Prodajalec takrat ni dolžan zamenjati blaga, razen v izjemnih primerih, kot je na primer nakup po spletu.

Če gre za vračilo ali menjavo izdelka brez napake, torej ne gre za reklamacijo, je ravnanje prodajalca odvisno od njegove poslovne politike. Zato takrat po mnenju informacijskega pooblaščenca od kupca lahko zahteva osebne podatke. Potrošnik pa se nato sam odloči, ali jih bo dal, in nosi morebitne posledice v nasprotnem primeru. Na gospodarskem ministrstvu so pristavili, da lahko brez privolitve obdelujejo osebne podatke le, če je potrošnik s podjetjem sklenil pogodbo – na primer kupil obleko - in je obdelava potrebna za izpolnitev pogodbe, na primer podjetje kontaktira potrošnika, da je naročeno blago na voljo.

Naj vam razložijo, zakaj

Bogataj svetuje, naj kupec pred dajanjem osebnih podatkov vedno zahteva informacije o upravljavcu in namenu zbiranja. Pozanima naj se, ali je zbiranje obvezno ali prostovoljno in o možnih posledicah, če ne bo dal podatkov. "Če bo kupec na podlagi informacij presodil, da je zahteva trgovca za posredovanje osebnih podatkov neupravičena, bo lahko podal prijavo informacijskemu pooblaščencu," ki bo v inšpekcijskem nadzoru presodil zakonitost zbiranja. Ob morebitnih kršitvah lahko prepove nadaljnje zbiranje, odredi izbris že zbranega in uvede prekrškovni postopek.

Informacijski pooblaščenci so v zadnjih 10 letih prejeli dve prijavi zaradi zbiranja osebnih podatkov kupcev ob reklamaciji izdelka in eno prijavo v primeru menjave blaga zaradi napačne številke. Nepravilnosti niso ugotovili, saj "je šlo v zadevah za zakoniti interes zasebnega sektorja, da si trgovec zagotovi dokaz, s katerim mu bo v primeru morebitnega poznejšega spora omogočeno uveljavljati ustrezno pravno varstvo. Če trgovec ne bi hranil podatkov o posameznikih, ki so v obravnavanih primerih prejeli vrnjeno kupnino, v primeru tožbe ne bi mogel dokazati, da je že izpolnil svoje obveznosti."

Komentarji (13)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
mraxxx 09. 05. 2016 06.16
+2
Sklepam, da ta ko je to pritožbo napisal/a nima Facebooka. Najbolj so smešni o teh zasebnih podatkih, potlej pa po Facebooku objavijo vse o sebi. Še slike s plaže gor dajo, pa otroke, pa kje je bil, kaj ima, kdaj je šel na wc...... . Res ne zastopim tako omejenih ljudi.
nominator13 08. 05. 2016 18.14
+0
Osebne podatke in telefon se potrebuje v primeru kontrole zaradi zamenjave.Nadrejeni lahko preverijo pri kupcu ali je v resnici zamenjal oz vrnil v zameno za vračilo denarja neko stvar, ki je bila kupljena v trgovini.Ljudje preveč komplicirate....
BŠK 07. 05. 2016 22.25
-2
To moraš biti pa res kreljo da se greš take igrice! Omenjena oseba očitno še ni slišala za sistem videno-kupljeno in za mrežni marketing
kam_to_pelje 05. 05. 2016 08.52
+1
ja res hudo. Kaj sedaj me že vsak dripec lahko sprašuje po osebnih podatkih. Tole niti pod razno ni po črki zakona. Jaz ji lahko le povem pravljico za lahko noč. Mojih dojumentov pa nikakor ne bo videla. Saj ni uradna pooblaščena oseba :)
123dddd 08. 05. 2016 17.33
+3
sej nikjer ne piše da mora dati osebno izkaznico podatki pa niso nujni in kar se tiče lahko na listek napišeš kar hočeš...
Ramzess 08. 05. 2016 18.28
+3
S plačilno kartico jih itak dobi, kdo bi vedel katere vse.
mraxxx 09. 05. 2016 06.14
+1
kam_to_pelje takole ti povem. Polno besed o osebnih podatkih, doma pa vse na Facebook nalimaš. Kje si na morju, kje si bil, kaj si jedel, kdaj si šel na wc. Ljudje smo res čudni.
York 04. 05. 2016 02.32
+15
Zakaj se obremenjujete s tovrstnimi drobnarijami? Mirno izpolnite listič z "nekimi" osebnimi podatki. Trgovina ni ustanova kjer bi se morali uradno izkazati z osebnim dokumentom zavoljo nakupa ali menjave izdelka. Namesto mobi štev. napišete štev. stacionarnega, ker nanj se ne da pošiljati reklamnih sporočil in na gmail-u registrirate naslov za tovrstne "zbiratelje" osebnih podatkov. ..... ....... Mimogrede, še bolj pozorni bodite kadar kdo od vas zahteva davčno številko in ni to povezano z urejujem uradnih zadev in res nikoli jo ne dajte skupaj s svojo matično številko. To so podatki, ki v nepravih rokah lahko vodijo do zlorab.
nevica 04. 05. 2016 04.39
+14
Na stacionarni telefon se ti potem obesijo vse sorte podjetja, ki te potem osebno nadlegujejo, ker se podatke prodaja ne glede na to, kaj ti obljubijo, če nekomu zaupaš podatke. Mene kličejo od vsepovsod in se samo sprašujem od kod jim podatki, ker jim jih jaz gotovo nisem dala....
Ramzess 03. 05. 2016 20.34
+2
Osebni podatki z nakupovanjem nimajo nič, ... kjer pa, pa gre za povsem druge zadeve, še zraven.
nevica 04. 05. 2016 04.40
+1
Če ti blago popravijo, te pač morajo obvestiti, da ga prideš iskat.
štrekeljc 03. 05. 2016 16.02
+40
Meni je enkrat prodajalka na račun napisala svojo telefonsko in ni bilo potem nič narobe; prej obratno.
nevica 04. 05. 2016 04.40
+7
to si si pa debelo izmislil.
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1087