
Ne le Američani, tudi Azijci
"Teh 30 dni smo bolj slabo spali," se nasmeji Anže, ko ga vprašam, kako je bilo spremljati nenehno rast finančne podpore. "Glede na to, da se Amerika zbudi ravno, ko je pri nas noč, ti niti ni do tega, da bi odšel v posteljo. Ves čas bi bil najraje pred ekranom, saj se potem zbudi še Azija in tako v nedogled. Vsakič, ko smo se zbudili, je bila slika čisto drugačna." Kickstarter je ameriška spletna stran in na njej so se s svojim izdelkom predstavili tudi zato, da bi osvojili ameriški trg. To je trg, kjer lahko doživiš največji uspeh, pojasnjuje, se je pa na njem hkrati najtežje uveljaviti, ker je toliko konkurence. Niso pa v mladem slovenskem podjetju, ki ga vodita, pričakovali, da bodo pridobili tudi ogromno azijskih kupcev. "Niti vedeli nismo, da Azijci v tako velikem številu spremljajo Kickstarter. Imeli pa smo še malo sreče, ker je na Kitajskem ravno leto koze."
Izdelka nikoli niso delali samo za slovensko tržišče. "Jasno nam je, da je izdelek preveč drugačen," razloži Anže. "Hitro bi doživeli odziv, da smo naredili kar nekaj. Ampak povprečen izdelek nima viralne moči. Mi vemo, da ta izdelek ni in ne bo všeč vsem, saj je delan za nišo ljudi z določenim okusom, ki pa ravno zato, ker je izdelek tako poseben, zgodbo o njem delijo naprej." To, da so dosegli viralnost, je bil ključ do uspeha. "Pa tudi, da smo uspešno sestavili zelo veliko koščkov. Ključno je bilo tudi, da smo si vzeli dovolj časa, da smo naredili kvalitetno predstavitev. Če bi bile slabše fotografije, če bi bilo slabše besedilo, če bi bil slabši video … tega uspeha ne bi doživeli." Ker s prvim filmčkom niso bili zadovoljni, so še enkrat plačali, da je bil narejen drugi. "Toliko moraš verjeti v svojo idejo, da si pripravljen stisniti do konca. Da si pripravljen vložiti tudi svoj denar, da bi bilo vse narejeno, kot mora biti."

Če ne štejejo vseh ur vloženega dela, so v razvoj proizvoda, preden so se predstavili na Kickstarterju, vložili okrog 20 tisočakov. Ta finančna sredstva so lahko črpali iz dobička, ki so ga ustvarili s prodajo stekleničk za vodo, ki so jih na slovenski trg zelo uspešno poslali pred petimi leti. "Takrat smo ujeli trend," pojasnjuje Anže. "Vedno moraš ujeti trend." Idejo posebne skodelice za kavo so razvijali dve leti. "In vedno se ubadaš tudi z dvomi. Toda moraš si zaupati, da si tudi tokrat ujel pravi trend, saj si ne moreš privoščiti, da bi – preden izdelek predstaviš, naredil raziskavo, kakšen bo odziv." Po pravici povedano sem imela sama pomisleke še tik, preden smo objavili svoj izdelek na Kickstarterju, je iskrena Stella. "Ampak moraš si upati," odločno pove Anže. "Četudi boš zgrešil, se lahko iz tega veliko naučiš. Goat Mug tudi ni naša prva ideja. Veliko idej je bilo, preden je ena uspela. Pa tudi sama ideja ni dovolj. Moraš jo znati še speljati. Tudi ko že imaš proizvod, moraš urediti njegov transport, embalažo, skladiščenje, distribucijo ..."
Anže je podjetje ustanovil, ko je bil star 22 let. Ko je začela mlada ekipa razvijati stekleničke za vodo, jim je zelo pomagalo, da so bili v ljubljanskem univerzitetnem inkubatorju. "Mlada podjetja si tako lahko pomagajo med seboj, si delijo izkušnje in znanje," pripovedujeta. Začetni kapital so prispevali "friends, fools and family", se pošalita. Prijatelji, bedaki in družinski člani. To so tisti, ki po navadi vložijo v start up, ko še ni jasno, ali se bo ta lahko razvil v pravo podjetje ali ne. Anže ne izhaja iz družine, v kateri bi se lahko naučil podjetništva, so ga pa podprli finančno. "Čeprav niso čisto dobro razumeli, kaj delaš," se smeji Stella. "Ampak recimo, da so ti zaupali, da veš, kaj počneš." Odkar je tehnologija cenejša, lahko tudi majhna podjetja delajo stvari, ki so se jih včasih lahko lotila le velika. "Sploh 3D tiskanje je olajšalo delo. Ko enkrat izdelek držiš v rokah, ga lahko veliko lažje popravljaš in delaš bolj funkcionalnega, kot če lahko le strmiš v skico." Naša prednost pa je tudi fleksibilnost, poudari Stella. "Če se jutri denimo pojavi nov medij, se lahko pri priči odzovemo."

Čeprav so večino kupcev našli med tujci, se želita Anže in Stella zahvaliti neverjetni podpori sonarodnjakov. "Nismo mogli verjeti, kako so Slovenci – tako prijatelji kot neznanci – priskočili na pomoč. Tisti, ki izdelka niso kupili, so zgodbo o njem vsaj delili. Ker ravno na začetku je ta podpora zlata vredna, saj ti pomaga, da se uvrstiš na lestvico najbolj priljubljenih in te potem na strani lažje najdejo." Sicer pa vsem polagata na srce, da se stvari, ki bi se jih radi lotili, enostavno lotijo. "Ni treba ravno z glavo skozi zid," pravi Stella. "Ampak če ves čas nekaj poskušaš in se zraven učiš, se začnejo stvari postavljati na svoje mesto." Ni lahko imeti svoje podjetje. "Včasih vse teče izjemno gladko in imaš občutek, kot bi ujel nek val, v naslednjem trenutku gredo narobe stvari, na katere niti nimaš vpliva in lahko le razmišljaš, kako bi jih rešil." Ni veliko prostega časa, zato pa "je ob koncu dneva neverjeten občutek, da delaš izdelke, ki so ti kul." In da jih svet tudi kupuje in z veseljem uporablja.

Komentarji (20)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV