Kitajska že dolgo obvladuje trg redkih zemeljskih kovin, ki so ključne za proizvodnjo avtomobilskih komponent – od zvočnikov do elektromotorjev. Z novimi izvoznimi omejitvami, ki začnejo veljati 8. novembra, se svetovna avtomobilska industrija sooča z resno grožnjo: pomanjkanjem materialov, ki bi lahko ustavilo proizvodnjo.
Zakaj so redke zemlje tako pomembne?
Redkozemeljski elementi, kot so iterbij, holmij in evropij, se uporabljajo v številnih avtomobilskih delih – od senzorjev do električnih motorjev. Še posebej so nepogrešljivi pri električnih vozilih, kjer magnetni materiali poganjajo ključne komponente. Kitajska trenutno nadzoruje:
- 70 % svetovne proizvodnje redkih zemelj,
- 85 % zmogljivosti za njihovo predelavo,
- 90 % proizvodnje zlitin in magnetov.

Zaloge se zmanjšujejo, alternative (še) ne obstajajo
Čeprav redke zemlje obstajajo tudi v drugih državah, kot je Švedska, te nimajo ustrezne infrastrukture za njihovo pridobivanje in predelavo. "Razmere so zelo napete," je dejala Nadine Rajner, izvršna direktorica nemškega dobavitelja kovinskega prahu NMD, in dodala, da kupci želijo redke zemeljine dobavljati kjer koli drugje kot na Kitajskem. "Praktično smo razprodani in imamo zelo omejene zaloge," je poudarila. Kar zadeva težke redke elemente, Kitajska nadzoruje 99,8 odstotka svetovnih predelovalnih zmogljivosti, zaradi česar so alternativni viri zanemarljivi.
Redkozemeljske kovine je mogoče reciklirati iz starih avtomobilov, vendar je industrija še vedno v povojih. Podjetje Neutral, ki ga podpira Renault, v Franciji reciklira redke zemeljske kovine iz približno 400.000 vozil letno. A industrija je še v povojih, opozarja izvršni direktor Jean-Philippe Bahuaud. "Izziv je povečati te dejavnosti," je dejal.
Časovna bomba: 45 dni do Evrope
Tudi če kitajski dobavitelji izpolnijo naročila pred začetkom omejitev, bi lahko dostava v Evropo trajala do 45 dni. To pomeni ozka grla v dobavi, ki bi lahko ustavila proizvodnjo. Poleg tega Kitajska omejuje izvoz litij-ionskih baterij in materialov zanje, kar dodatno ogroža električna vozila.
Geopolitične napetosti in industrijski odzivi

Spor med Kitajsko in Nizozemsko glede intelektualne lastnine je sprožil dodatne skrbi. Podjetje Nexperia, ki dobavlja čipe za avtomobilske komponente, je v središču napetosti, kar bi lahko povzročilo zaprtje tovarn.
Ameriške tarife in evropska neodzivnost dodatno otežujejo položaj. Podpredsednik Toyote za razvoj dobaviteljev v Severni Ameriki Ryan Grimm opozarja, da bi jih lahko zaprli v dveh mesecih. "V bistvu celotno avtomobilsko industrijo," je poudaril.
Bruno Gahery, predsednik za Francijo, Beneluks, zahodno in južno Evropo pri Boschu, je dejal, da pričakuje, da bo avtomobilska industrija obnovila svoje zaloge redkih zemelj pred rokom. Toda vodstveni delavec dobavitelja magnetov za Hyundai je dejal, da so sicer na začetku leta ustvarili zaloge, vendar so skoraj izčrpane in da so zaloge zelo omejene.
Trije viri iz industrije so za Reuters povedali, da so nekateri kitajski izvozniki redkih zemelj takoj po objavi novih izvoznih omejitev 9. oktobra zabeležili porast naročil iz tujine.
Rešitve: motorji brez redkih zemelj
Nekateri proizvajalci že iščejo alternative. BMW in Renault sta razvila motorje brez redkih zemeljskih kovin. General Motors, ZF in BorgWarner pa delajo na elektromotorjih z minimalno vsebnostjo teh elementov.
Britansko podjetje Monumo uporablja umetno inteligenco in napredne simulacije, da strankam pomaga zmanjšati vsebnost redkih zemelj v motorjih, ki so že v proizvodnji. Po besedah izvršnega direktorja Dominica Vergineja je to privedlo do povprečnega 24-odstotnega zmanjšanja med britanskimi strankami podjetja, med katerimi so nekateri od 10 največjih svetovnih proizvajalcev avtomobilov.
Dolgoročne rešitve zahtevajo čas in pogum
Proizvajalci avtomobilov si prav tako močno prizadevajo za razvoj motorjev brez redkih zemelj za naslednjo generacijo električnih vozil. Toda večina teh motorjev je še leta oddaljena od množične proizvodnje, prav tako pa tudi razvoj novih rudnikov in predelovalnih obratov zunaj Kitajske – nekaj, kar bi Peking lahko otežil z ohranjanjem nizkih cen na svetovnem trgu. Strokovnjaki pravijo, da ameriška vlada grožnjo jemlje veliko resneje kot evropska.
Andy Leyland, soustanovitelj svetovalnega podjetja SC Insights, pravi, da se Peking osredotoča na zmago v vojni nizkih cen in bo to počel še naprej. Kitajci so lahko vedno cenejši, je dejal, ko je komentiral prizadevanja za razvoj motorjev brez redkih zemelj. Ko so motorji z magneti iz redkih zemelj cenejši, je proizvajalcem težko upravičiti vlaganje v dražje komponente. Zato je to zelo tvegana naložba.
Kitajska bo po vsej verjetnosti nadaljevala z uporabo svoje prevlade nad redkimi zemljami kot strateškega orodja. Avtomobilska industrija pa mora najti rešitve – hitro in odločno.
Vir: Forbes
Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s prijatelji!
Najbolj brane novice:













Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV