Dolga leta je geografska lega Romunije veljala za pomanjkljivost. A od ruske invazije na Ukrajino 24. februarja 2022 je ta država na vzhodu EU pridobila geopolitični pomen prav zaradi svoje lege. Romunija se je znašla ob pravem času na pravem mestu in želi zdaj od tega imeti gospodarske koristi.
V okolici majhnih romunskih mest na severu države se zdi, da se je čas ustavil. A bližina tega dela Romunije Ukrajini je odlična priložnost za modernizacijo in gospodarsko rast te regije: ko se začne obnova od vojne razdejane države, bi moralo biti vse pripravljeno za podjetja, ki bi se morala ukvarjati z obnovo.
"Najboljše logistično središče za obnovo Ukrajine"
Romunija računa na to, da neposredne naložbe v Ukrajino med vlagatelji ne bodo tako priljubljene, bodisi zaradi porušene infrastrukture bodisi zaradi politične nestabilnosti. Tu nastopi Romunija, saj kot članica EU poleg pravne varnosti ponuja tudi možnost financiranja iz evropskih skladov. V Romuniji je tudi dober kadrovski bazen – delovna sila je kvalificirana, a poceni.
Ob 600 kilometrov dolgi meji z Ukrajino komaj čakajo konec vojne v tej državi. "Romunija je verjetno najboljše logistično središče za obnovo Ukrajine," je dejal romunski minister za gospodarstvo Stefan-Radu Oprea na nemško-romunskem gospodarskem forumu, ki je septembra letos potekal v Berlinu. "Če ne želite tvegati neposrednih naložb v državo, ki ni ne v Natu ne v EU, potem je Romunija prava izbira. Od tu pa samo skočite do kraja, kjer bo potekala rekonstrukcija," je dodal takrat v intervjuju za WirtschaftsWoche.
S tem se strinja tudi romunski minister za energetiko – država ponuja poceni energijo, med drugim iz nahajališč plina v Črnem morju, ki ga bodo začeli črpati leta 2027. "Vsi se pripravljamo na obnovo Ukrajine in Romunija je seveda tam kot izhodišče," je takrat dejal Sebastian Burduja.
Veliko se dela na infrastrukturi
Geografski položaj Romunije je sicer vedno veljal za slabega, a kljub temu so tuja podjetja to državo cenila zaradi njene kvalificirane, a poceni delovne sile. Samo v avtomobilski industriji deluje 500 dobaviteljev, Nemčija pa je največji investitor in trgovinski partner. Toda Romunija ni bila deležna veliko politične pozornosti, kar se je spremenilo z ruskim napadom na Ukrajino. Od takrat lovska letala Nata iz Romunije nadzorujejo Črno morje, prek njega se v svet izvaža ukrajinsko žito, tam se urijo ukrajinski piloti. Hkrati je država sprejela več deset tisoč beguncev iz Ukrajine.
V Maramuresu, obmejni regiji na severu države, naj bi prihodnje leto zgradili nov most, ki naj bi povezoval mesto Sighetu Marmatiei z Ukrajino. Gre za velik infrastrukturni projekt, vreden 30 milijonov evrov, ki naj bi veliko prispeval k razvoju te romunske regije. Poleg tega naj bi se do konca leta več kot 40 milijonov evrov evropskega denarja steklo v širitev letališča v mestu Baia Mare, središču pokrajine Maramures, kar naj bi na koncu pripomoglo k boljši povezanosti z drugimi evropskimi centri. Predvidoma v petih letih se bo število potnikov s sedanjih 75.000 povečalo na 250.000, kar je zelo močna injekcija za domači turizem.
Najmanj 200.000 evrov podpore tehnološkim podjetjem
Oblastniki upajo, da bo Baia Mare, tako kot ameriški San Francisco, privabil startupe in druga tehnološka podjetja, saj jim je na voljo predvsem velika finančna pomoč Evropskega sklada za okrevanje in odpornost. Mala in srednja podjetja tako lahko računajo na vsaj 200.000 evrov podpore ob ustanovitvi podjetja.
Podjetniki kot veliko prednost vidijo tudi dejstvo, da so bruto plače v regiji le redko višje od tisoč evrov. Delovna sila je večinoma kvalificirana, veliko ljudi je že delalo v tujini, številne tehnične šole pa ponujajo programe dvojne diplome, da zagotovijo kvalificirane delavce v prihodnosti. Nedaleč od mesta Baia Mare je nedavno zrasla največja tovarna nemškega elektronskega podjetja Weidmüller, lastnik Varte pa na tej lokaciji zdaj gradi obrate za svojega dobavitelja Universal Alloy Corporation.
Vir: TPortal in WirtschaftsWoche