Cekin.si
Maersk

Gospodarstvo

'Naši stroški so višji za 250 odstotkov'

M.M.
04. 01. 2024 05.00
0

Posledice krize v Rdečem morju ...

Jemenski Hutiji v Rdečem morju ne nehajo z napadi na tovorne ladje. Zadnji napad se je zgodil v torek zvečer, v bližini ožine Bab el Mandeb, ki Rdeče morje povezuje z Adenskim zalivom.

Njihovi napadi ovirajo prost pretok mednarodne trgovine, posledice pa se že čutijo. 

Kdo so Hutiji? Hutiji nadzirajo večji del ozemlja Jemna in so uporniki, ki jih podpira Iran. Za napade v Rdečem morju so se odločili, tako pravijo, zaradi napadov Izraela v Gazi. 

Zakaj nas mora skrbeti?

Po poti skozi Rdeče morje potuje do 12 odstotkov globalne trgovine. Napadi Hutijev pa so povzročili preusmeritev plovil, da bi se zaradi varnosti izognili eni najbolj obremenjenih ladijskih poti na svetu. Nekateri prevozniki so se za to odločili tudi zaradi bojazni, da bodo ostali brez zaposlenih ter brez ladij in tovora. 

Kriza v Rdečem morju traja že dva tedna in pol zaradi napadov Hutijev na transportne ladje, ki so bile namenjene proti Izraelu, čeprav še danes ni jasno, ali so vse ladje dejansko bile namenjene proti tej državi. Kljub temu pa svetovna trgovina že trpi, povečujejo se tudi stroški.

Vse to na lastni koži že občuti tudi Britanec Thomas O'Brien, ki je vodja družinskega podjetja Boxer Gifts, ki oblikuje družabne igre in sezonska darila. Njihovi izdelki so izdelani na Kitajskem, zato je podjetje s sedežem v Leedsu močno odvisno od globalnega pošiljanja.

Toda napadi na komercialne ladje v Rdečem morju so povzročili preusmeritve (in s tem daljše poti), da bi se izognili eni najbolj obremenjenih ladijskih poti na svetu. O'Brien je med tistimi lastniki podjetij, ki so za BBC povedali, da bi lahko kriza povzročila zamude pri dobavi blaga in dvig cen.

British Retail Consortium (BRC) je prav tako opozoril, da bi motnja lahko vplivala na razpoložljivost in cene izdelkov, izvršna direktorica Helen Dickinson pa je dejala, da je to "posledica višjih stroškov prevoza in zavarovanja pošiljanja".

"V prihodnjih mesecih bo odprema nekaterih izdelkov trajala dlje," je dodala.

MSC kontejnerska ladja
MSC kontejnerska ladjaFOTO: AP

Guy Platen, generalni sekretar Mednarodne transportne zbornice iz Združenega kraljestva, je opozoril, da se bodo posledice napadov Hutijev in preusmeritve ladij z glavne poti poznale šele pozneje v januarju. Dodaja, da bo trajalo več tednov, preden bodo težave zares opazne.

Povedal je tudi, da so se stroški zavarovanja in goriva za ladijske linije povečali, vendar "blago še vedno teče skozi", saj obstaja alternativna pot.

Spomnimo, zaradi preteklih napadov Hutijev in grožnje prihodnjih napadov je več največjih svetovnih ladijskih družb, vključno z Mediterranean Shipping Company in Maersk, preusmerilo svoje ladje na veliko daljšo pot okoli afriškega Rta dobrega upanja in nato na zahodni strani celine.

O'Brien pravi, da je kriza v Rdečem morju povzročila, da so ladjarske družbe povečale svoje stroške prevoza blaga v zabojnikih. Za Boxer Gifts so se stroški v zadnjih dveh tednih zvišali za 250 odstotkov. Gre torej le za stroške dostave. V podjetju so dejali, da bodo trenutno to zvišanje še zmogli, če pa se cene ladijskega prevoza še povečajo, potem bo treba stroške prenesti na končne kupce.

Motnja je prizadela tudi pohištveno dejavnost Rachel Waring. Zabojnik, natovorjen z njenimi uvoženimi izdelki, bi moral pred božičem peljati skozi Rdeče morje, a so ga namesto tega skupaj s številnimi drugimi tovornimi ladjami preusmerili okoli Rta dobrega upanja.

Težava so tudi zamude

Kot pravi O'Brien, so pošiljke začele tudi krepko zamujati. Tako bodo na primer darila za valentinovo verjetno prispela z zamudo. Enak učinek bo čutiti tudi na materinski dan.

Ta finančni udarec bi lahko O'Briena stal več sto tisoč funtov. Najbolj pa ga skrbi zaupanje strank, ki bodo jezni zaradi zamud. 

Nemški ladijski velikan Hapag-Lloyd je za BBC povedal, da se bo še naprej izogibal poti po Rdečem morju, in sicer vsaj do 9. januarja. V povprečju ta družba pošlje 50 ladij na mesec skozi Sueški prekop, okoli 25 ladij pa je bilo preusmerjenih v zadnji polovici decembra. Najnovejša odločitev bo vplivala še na 15 oz. 20 ladij, dodaja BBC.

Poleg tega sta največja ladijska prevoznika na svetu MSC in Maersk do nadaljnjega prekinila potovanja po Rdečem morju.

Vir: BBC in Biznis Telegraf

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 891