V zadnjih letih je svetovni zračni promet doživel pretrese, ki so bili do nedavnega nepredstavljivi, poroča spletna stran TPortal. Konflikti v Ukrajini, na Bližnjem vzhodu in po vsem svetu so letalske družbe prisilili k spremembi poti, odpovedi letov in vlaganju milijonov v varnost. Toda novi val groženj ne prihaja le s tal, piloti pa morajo biti danes pripravljeni na sofisticirane kibernetske napade, kot je ponarejanje GPS-a, ki lahko zmedejo navigacijo in ogrozijo varnost vseh v zraku.
Vsak let je izziv
Od začetka vojne v Ukrajini se je delež sveta, ki ga je prizadela vojna, povečal za kar 65 odstotkov, kar pomeni, da so letalske družbe prisiljene leteti na daljših in dražjih poteh, pogosto skozi ozke koridorje nad varnimi državami, navaja omenjena stran. Na primer, leti med Helsinki in Tokiom zdaj trajajo do tri ure in pol dlje kot prej, stroški in emisije pa se iz meseca v mesec povečujejo, poroča Guardian.

Zaprtje zračnega prostora nad Rusijo in Ukrajino ter pogosta zaprtja nad Bližnjim vzhodom zaradi raketnih napadov so povzročila zamude, odpovedi in večkratno zvišanje cen vozovnic. Te dni je bilo treba zaradi stopnjevanja konflikta med Iranom in Izraelom preusmeriti ali odpovedati na desetine letov, največje svetovne letalske družbe, kot sta British Airways in Singapore Airlines, pa se za nedoločen čas umikajo iz regije.
Kibernetski napad, ki lahko zmede tudi najbolj izkušene pilote
Nova oblika grožnje prihaja iz digitalnega sveta in to je ponarejanje GPS-a. Gre za pošiljanje lažnih signalov GPS, ki lahko letalo zavedejo, da misli, da je na povsem drugi lokaciji. Praksa, ki se je v zadnjih dveh letih povečala za kar 400 odstotkov, je še posebej pogosta v bližini vojnih območij, kjer se uporablja za obrambo pred brezpilotnimi letali in raketami, pogosto pa prizadene tudi potniška letala.
Piloti so poročali o primerih, ko so njihovi instrumenti kazali višino le 1500 čevljev, medtem ko so dejansko leteli na 38.000 čevljih. Takšni incidenti lahko povzročijo lažne alarme in desenzibilizacijo pilotov za varnostne sisteme, kar dolgoročno poveča tveganje za nesreče. Čeprav ponarejanje GPS-a redko neposredno ogroža let, je lahko njegova kumulativna škoda resna – od napačnih poti do izgube komunikacije in zamud.

Kdo plača ceno?
Daljše poti pomenijo več goriva, večje emisije in dražje vozovnice. Po nekaterih ocenah so se stroški na nekaterih poteh med Evropo in Azijo zvišali za do 40 odstotkov, emisije pa so poskočile skoraj za toliko. Potniki se soočajo z zamudami, odpovedmi in višjimi cenami, letalske družbe pa z izgubljenim dobičkom in nepredvidljivimi operativnimi izzivi.
Kljub vsem izzivom so piloti in posadke izjemno dobro usposobljeni za krizne razmere. Večina potnikov sploh ne bo opazila, kaj se dogaja v ozadju, vendar je letalska industrija prisiljena vedno več vlagati v varnost, kibernetsko varnost in načrtovanje poti. Toda ker se globalni zemljevid konfliktov širi, se postavlja vprašanje, kako dolgo bo ta sistem vzdržen.
Vir: TPortal in Guardian
Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s svojimi prijatelji!
Najbolj brane novice:
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV