Se spomnite pred leti, ko smo se čudili Američanom, ki so zbirali kupone ter tako nakupovali hrano in druge izdelke? Podobne prakse so sedaj tudi pri nas in z njimi lahko privarčujemo kar nekaj denarja. A treba je biti sistematičen in se dobro organizirati. Prav tako je treba nekaj časa posvetiti preučevanju popustov in akcij, preračunavanju in odločanju, kje in kdaj kupiti določen izdelek.
Pravi mojster v tem je doc. dr. Blaž Zupan, sicer s Katedre za podjetništvo na Ekonomski fakulteti v Ljubljani. Zupan je namreč navdušen nad spremljanjem cen, akcij in nakupovanja s kuponi. Zato smo ga prosili za nekaj nasvetov, ki bodo zagotovo prišli prav bralcem Cekin.si.
Najprej nas je zanimalo, ali obstajajo zlata pravila nakupovanja s kuponi, kako se tega sploh lotiti? Zupan nam je nanizal kar nekaj pravil, ki jih navajamo spodaj. 1. Najprej poskusi razumeti in koristiti lojalnostne sisteme trgovcev, pri katerih že sedaj kupuješ. Tako ni potrebno spreminjati navad glede lokacije in časa nakupovanja. 2. Zapiši si, katere izdelke z daljšim rokom uporabnosti (ali z neomejenim) redno in pogosto kupuješ in koliko približno jih porabiš v obdobju roka trajanja. Začni za te izdelke spremljati kataloge, preveri cene pri ostalih trgovcih in jih kupuj na zalogo ob pravem času (ko trgovci ponujajo redne in posebne popuste). Če gre za višje zneske, je morda smiselno poiskati tudi najugodnejšega trgovca (kupovati drugje kot do sedaj). 3. Planiraj nakupe predvidljivih, a redkih nakupov (npr. daril) vnaprej, trgovci na primer za novoletna darila popuste ponujajo že v začetku novembra, sploh spletni trgovci. Na primer pri igračah, če spremljamo kataloge in dodatne ugodnosti, dobimo skoraj vse vsaj 30 odstotkov pod priporočenimi maloprodajnimi cenami. 4. Ko si v trgovini, vedno poglej oddelek (police), kjer odprodajajo izdelke s krajšim rokom uporabe ali izdelke, ki jih umikajo iz ponudbe. Morda najdeš kaj, kar tudi navadno kupuješ.
Zgoraj so torej osnovna pravila, ki nam jih je razkril naš sogovornik, a zanimalo nas je še več, saj se marsikdo takšnega načina nakupovanja loteva na novo. Zato smo Zupana vprašali, na kaj moramo biti pozorni, ko nakupujemo s kuponi. Odgovoril je, da moramo biti pozorni na "razlike v cenah med trgovci (precej jih ima spletne trgovine ali pa so zgolj spletni, tako da so te primerjave lažje), na razmerje med porabljenim časom in prihranjenim zneskom ..."
"Kot pri vsem v življenju je potrebno paziti, da ne pretiravamo. Manjša 'past' so tudi roki, v katerih pri nekaterih trgovcih zapadejo določene pridobljene ugodnosti," pravi.
Nekateri kot razlog, da se nakupovanja s kuponi, na akcijah ali s popusti nikoli prej niso lotili ali se temu še vedno izogibajo, navajajo stisko s časom. Pa je tovrstno nakupovanje res tako zamudno? Zupana smo vprašali, koliko časa na dan porabi sam, da je na tekočem s popusti, akcijami in kuponi.
Za Cekin.si je odgovoril, da ne veliko. "Ko enkrat razumeš redne popuste in lojalnostne sheme, kjer trgovec nagrajuje zvestobo, je to le stvar prelistanja kataloga, če imajo kaj, kar redno kupujemo ali nakup česar načrtujemo (na primer darila ...). Naročen sem tudi na obvestila (večinoma e-mail), kjer nekateri trgovci sporočajo še izredne popuste. V gospodinjstvu imamo tudi seznam približno 30 izdelkov, ki jih redno kupujemo in za katere načeloma vem, pri katerem trgovcu so najugodnejši," nam je zaupal svoj sistem.

In koliko lahko na tak način privarčujemo oz. ali se sploh splača tako kupovati? "To vprašanje ni tako preprosto, saj je v tej 'enačbi' več neznank. Če nekomu iskanje ugodnosti predstavlja sprostitev ali neke vrste hobi, morda tudi druženje, je težko oceniti, koliko se hobiji 'splačajo'. Vprašanje je tudi, kakšni so oportunitetni stroški, torej, če lahko svoj čas, ki smo ga namenili iskanju ugodnosti, komu zaračunamo. Dodatna dilema so tudi stroški dodatnega transporta, če se zaradi iskanja ugodnosti vozimo k drugim trgovcem in so razdalje večje," pravi naš sogovornik in dodaja, da tudi na vprašanje, koliko denarja lahko tako privarčujemo, težko oceni. A meni, da če sploh ne spremljamo ugodnosti, je razlika v potrošnji hitro najmanj 10 odstotkov.
A kako se organizirati v vseh teh akcijah, popustih in kuponih, da nam to ne jemlje preveč časa in da nam ne povzroča stresa, nas je zanimalo. "Če to nekomu predstavlja stres in nima finančnih težav, naj tega pač ne počne. Več trgovcev ima tudi svojo spletno trgovino in dostavo, tako da je za marsikoga morda ravno to najboljša opcija – če ima na primer naporno delo, nima finančnih težav in/ali mu nakupovanje predstavlja stres," pravi Zupan.
Sam meni, da je za večino ljudi dovolj, da začnejo dosledno uporabljati obstoječe lojalnostne sisteme in redne akcije – na primer popuste za upokojence, vikend popust, kupone na točno določene dni in podobno. "Za dražje izdelke so tu tudi redne akcije -25 % na izdelek po izbiri pri obeh največjih trgovcih, kjer ima lahko vsak družinski član svojo kartico zvestobe in imate posledično več izdelkov na -25 %. Na srečo pa so trgovci večinoma blizu skupaj, tako da lahko brez večje porabe časa kombiniramo nakup pri 2-3 trgovcih," je še dejal naš sogovornik.

Primer družine
Kako kupujejo s pomočjo kuponov, nam je razkrila ena družina iz Ljubljane, a je želela ostati anonimna. S kuponi, ki jih lahko uporabita na določene dneve v tednu in veljajo za nakup enega artikla, kupujeta dražje izdelke. Tako imata seznam, kjer vpisujeta kaj potrebujeta ali česa bo kmalu zmanjkalo. Vrstni red artiklov urejajo po pomembnosti.
Na primer: kmalu jima bo zmanjkalo praška za perilo. Ker uporabljata artikel, ki je primeren za alergike in je med cenovno dražjimi, ga kupujeta s kuponom. Tako kupujeta tudi olivno ali bučno olje, med, kozmetiko, izdelke za osebno higieno in gospodinjstvo, dražje meso in ribe ...
Ko na seznamu ni več izdelkov, ki so dražji, kupone uporabita za nakup cenovno ne tako dragih prehrambenih izdelkov – na primer za nakup celega paketa mleka, velikega pakiranja kave, večjih kosov mesa in podobno.
Oba imata kartice trgovcev, tako da lahko kupone, popuste in akcije uporabita vsak za svojo kartico.
Pri nakupih pa ravnata racionalno: ker imata v neposredni bližini doma trgovine štirih večjih trgovcev in ker jima do trgovine ne vzame več kot pet minut pešačenja, se njun način nakupovanja s kuponi obrestuje. Če bi se morala voziti do trgovca ter tako zapravljati gorivo in dragoceni čas, pa bi že dvakrat premislila, ali se jima to res splača.
Za Cekin.si sta povedala tudi, da vsak teden opravita en velik nakup, ko gresta v nakup izdelka na kuponček, pa je pravilo, da ne kupujeta nič drugega.
Če imate tudi vi kakšne nasvete, jih lahko zapišete v komentarje!
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV