23andMe je bilo nekoč priljubljeno podjetje za genetsko testiranje, kjer so potrošniki plačali, da bi izvedeli podatke o svoji genetski dediščini. Vendar se je podjetje v zadnjih letih soočalo s finančnimi težavami in je prejšnji mesec razglasilo stečaj. To je bilo vloženo isti dan, ko je odstopila soustanoviteljica in izvršna direktorica podjetja Anne Wojcicki.
Vendar to še ni vse, saj je po poročanju Nature podjetje 23andMe vložilo tudi vlogo za pravno dovoljenje za prodajo vseh svojih podatkov na dražbi, poročanje drugih medijev povzema spletna stran Unilad. To je pri potrošnikih sprožilo alarm zaradi morebitnega tveganja za zasebnost, zagovorniki zasebnosti pa strankam svetujejo, naj izbrišejo svoje podatke, preden bo prepozno.
Vendar pa znanstveniki trdijo, da je prodaja teh podatkov velika priložnost za raziskave, če pustimo vprašanje zasebnosti ob strani. Anya Prince, bioetičarka na Univerzi v Iowi, je za revijo Nature povedala, da naj bi v tem primeru šlo za "največjo količino genetskih podatkov, ki lahko preide iz rok v druge roke".
Genetičarka Rachel Freathy z Univerze v Exetru, katere raziskovalno sodelovanje s podjetjem 23andMe je bilo prekinjeno zaradi stečaja, je dodala, da "če prihodnji kupec ne bo zainteresiran za raziskovalno sodelovanje, bi bila velika škoda, da se ne bi uresničil potencial, ki ga imajo ti podatki za napredek na področju zdravja ljudi".

Na prihajajoči dražbi bo sodelovala tudi Wojcickijeva, ki je na družabnih omrežjih podala izjavo, da je del razloga za njen odstop tudi to, da "bo imela najboljši položaj za prevzetje podjetja kot neodvisni ponudnik".
Podjetje je delovalo od leta 2006. Njegova cena delnic je strmo padla po vdoru v podatke oktobra 2023, ko so bili pridobljeni podatki o profilu in etnični pripadnosti 6,9 milijona uporabnikov – vključno z imenom, profilno fotografijo, letnico rojstva, lokacijo, priimki, rojstnimi kraji starih staršev, oceno etnične pripadnosti in mitohondrijsko DNK – in prišlo je do notranjih nesoglasij med upravo ter izvršno direktorico in soustanoviteljico Anne Wojcicki. Zato je 24. marca na stečajnem sodišču v Missouriju v ZDA vložil tako imenovani postopek iz poglavja 11.
Genetski podatki so še eno sredstvo za izkoriščanje – pazite, kdo jih ima
A kdo so potencialni kupci? Kakšni so njihovi motivi? Genetski podatki 15 milijonov uporabnikov podjetja so "zelo privlačni za številne potencialne kupce – nekatere dobre (na primer medicinske raziskovalce) in nekatere ne tako dobre (tržnike, prevarante, prevarante in avtoritarce, če omenimo le nekatere)", poroča britanski The Guardian.
"Genom osebe daje informacije o bioloških značilnostih (barva oči in las, nagnjenost k rasti), zdravju (tveganje za bolezni, nagnjenost k raku, recesivne genetske bolezni, ki bi se lahko prenesle na potomce, odziv na določena zdravila), informacije o prednikih in seveda natančno identifikacijo za forenzične namene. Genetski podatki lahko razkrijejo veliko o osebi, od njenih zdravstvenih predispozicij in ranljivosti do njenih preferenc glede hrane. Raziskovalci na Univerzi v Edinburgu in Milanu so na primer odkrili na stotine genskih različic – razlik v genski zasnovi ljudi –, povezanih z njihovim veseljem do določene hrane, vključno s tistimi, ki so povezane z ljubeznijo do janeža, avokada, čilija, zrezkov, mastnih rib in številnih drugih. Resnično pomembno pa je, da so genetski podatki trajni, edinstveni in nespremenljivi. Če vam vdrejo v kreditno kartico, lahko vedno dobite novo nadomestno kartico. Novega genoma pa ne morete dobiti," poroča The Guardian.
"Ko bodo podatkovna sredstva podjetja 23andMe naprodaj, bo vrsta verjetnih kupcev dolga, z zdravstvenimi zavarovalnicami in farmacevtskimi velikani na čelu, ki jim bodo sledili hedge skladi, zasebni kapitalski grifi in oglaševalci, na koncu pa bodo sledili tržniki. Ker te organizacije niso dobrodelne, je gotovo, da imajo načrte za izkoriščanje teh podatkovnih sredstev, čeprav bodo o svojih namerah varčevali z resnico," je za The Guardian zapisal profesor John Naughton.
Leta 2020 je skupina Blackstone za 4,7 milijarde dolarjev kupila ameriško podjetje ancestry.com, ki upravlja mrežo spletnih strani z rodoslovnimi in zgodovinskimi zapisi ter s tem povezano genetsko genealogijo. Ko je časnik Los Angeles Times začel spraševati, zakaj se ena največjih svetovnih družb za upravljanje premoženja zanima za genealogijo, je podjetje izjavilo, da "so v Ancestry investirali, ker je očitno vodilno podjetje v svoji panogi z digitalno naročnino, ki še naprej močno raste. Blackstone ni in ne bo imel dostopa do podatkov o DNK in družinskem drevesu uporabnikov in teh podatkov ne bomo delili z drugimi našimi podjetji. Da bi bili povsem jasni, to nikoli ni bilo del naše investicijske teze - pika."
Naughton ob tem pravi, da ne verjame, da bi se megakorporacija, kot je Blackstone, zadovoljila s skromnimi prihodki od naročnin.
Kaj lahko storijo tisti, ki so svoje genetske podatke zaupali podjetju 23andMe, da bi zagotovili, da njihovi zelo osebni podatki ne bodo obogatili novih lastnikov?
"Na voljo je veliko dobrih nasvetov. Kalifornijski generalni državni tožilec Rob Bonta je takoj izdal opozorilo potrošnikom, v katerem je strankam podjetja svetoval, naj izbrišejo svoje podatke in uničijo vse vzorce genetskega materiala, ki jih ima podjetje, ter prekličejo dovoljenje za uporabo svojih podatkov za raziskave. Podobno sta svetovala tudi New York Times in Electronic Frontier Foundation. Morda pa je najboljši nasvet od vseh ta, da premislite, preden se naročite na katero koli od teh storitev. Raziskava med strankami podjetja 23andMe v letih 2017 in 2018 je pokazala, da se jih več kot 40 % ni zavedalo, da je delitev podatkov del poslovnega modela podjetja. Nekoč smo rekli, da če je storitev brezplačna, potem ste izdelek vi. Izkazalo se je, da tudi če storitev ni brezplačna, ste še vedno izdelek," je zaključil omenjeni profesor.
Vir: The Guardian in Tech Unilad
Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s svojimi prijatelji!
Preberite tudi:
- Kako motivirati zaposlene, stare 50+, da ostanejo zavzeti in zadovoljni pri delu
- 'Varčevanje je generacijska prevara iz časov, ko je bil denar pod blazino'
- Marko Podgornik Verdev – direktor, ki si je upal priznati: "Ne zmorem."
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV