
Proizvajalci pri razvoju izdelkov sploh več ne razmišljajo o tem, kako bi lahko ti delovali čim dlje, pravi za Deutsche Welle Stefan Schridde, predstavnik nevladne organizacije Murks? Nein Danke, kar bi v slovenščino lahko prevedli kot: Šušmarjenje? Ne, hvala. Ta nemška organizacija se že dlje časa bori proti temu, da mnogi proizvajalci na trg pošiljajo izdelke, ki delujejo ravno toliko časa, kot traja garancija. Za povrh jih namenoma proizvedejo tako, da se jih ne izplača popravljati ali vsaj ne razmišljajo, kako bi izdelek lahko naredili tako, da bi ga bilo mogoče dolgo popravljati. Zaradi česar pa ne trpijo le naše denarnice, temveč tudi okolje.
Namesto trpežnih - poceni materiali
Zakaj se danes električni aparati ter elektronske naprave kvarijo mnogo hitreje kot včasih? Podjetja ne posegajo več po materialih, ki so trpežni, pojasni Dominik Enste z Inštituta za ekonomske študije Cologne. V to so do neke mere prisiljeni, saj si potrošniki želijo izdelke, ki so poceni. Da pri tem še čim več zaslužijo, zato posegajo po surovinah, ki so najcenejše, ne pa po tistih, ki trajajo najdlje. Počnejo pa to tudi zaradi tega, ker želijo, da se potrošnik čimprej vrne v njihovo trgovino in zapravi še več. Če bi naredili proizvod, ki traja dolgo in ga je lahko popravljati, se to pač ne bi dogajalo tako pogosto. Da bi aparate čim hitreje menjali, pa seveda spodbujajo še z marketingom, ki nas prepričuje, da so na tržišču na voljo vedno boljši proizvodi, celo ko niso.

Ena komponenta, ki se hitro pokvari
Schriddejeva organizacija je leta 2013 opravila študijo, s katero so zaključili, da proizvajalci izdelke celo namenoma proizvedejo tako, da se pokvarijo hitro po tem, ko poteče garancija. V glavi tiskalnika je denimo vgrajen števec, ki naj bi zaustavil tiskanje, ko se glava obrabi. Murks? Nein Danke trdi, da je bil pri tiskalniku priznane znamke nastavljen tako, da se je pokvaril, še preden se je glava dejansko obrabila. To je bilo po približno 50 tisoč tiskanih strani. Zapisali so tudi, da proizvajalci pogosto vstavijo eno komponento, ki je hitro pokvarljiva. Pri pralnih strojih recimo naredijo grelec iz slabega materiala, ki hitro pregori. Za povrh pa nato to komponento vključijo v aparat tako, da je tega težko popraviti. Pri prenosnikih jo recimo tako povežejo s preostalimi deli, da je nemogoče zamenjati le to eno manj kakovostno komponento.
Pomanjkanje družbene odgovornosti?
Nasprotniki šušmarjenja pravijo, da so ugotovili, da se povprečen pralni stroj pokvari po 2500 pranjih, mobilni telefon po dveh letih, televizor po 20 tisoč urah prižganega stanja. In ekonomist Enste pravi, da to zanj pomeni, da se proizvajalci ne obnašajo trajnostno, da torej podjetja nimajo nobene družbene odgovornosti. Večja proizvodnja, kot jo svet dejansko potrebuje, pomeni, da porabimo več surovin, tovarne več onesnažujejo, na smetiščih je več odpadkov. Zato polaga na srce, da aparatov vsaj ne menjamo le, da bi imeli bolj modnega, temveč res počakamo, da se pokvarijo.

Komentarji (64)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV