Ko je sedem mladih fantov iz Zasavja leta 2013 na Kickstarterju predstavilo idejo o sledilniku za ključe, si nihče ni predstavljal, da bo njihov Chipolo postal globalna blagovna znamka, ki sodeluje z Applom in Googlom. Danes podjetje ustvarja skoraj 10 milijonov evrov prihodkov, a pot do uspeha ni bila gladka in brez pretresov.
V Popcastu Zgodbe Akrobatov je voditelj informativne oddaje 24UR Zvečer Uroš Slak gostil enega od soustanoviteljev podjetja, Primoža Zelenška, ki se je v pogovoru dotaknil tako uspešnih začetkov podjetja kot tudi napačnih poslovnih odločitev, ki so jih sprejeli, kar je podjetje močno prizadelo.

Od ideje do svetovno znane blagovne znamke
Ekipa je želela ustvariti majhno elektronsko napravo, ki se poveže z mobilnim telefonom in omogoča iskanje predmetov prek aplikacije. "Reševali smo problem, ker je nekdo konstantno izgubljal ključe. Naredili smo napravo, ki se brezžično poveže na telefon in jo najdeš s pomočjo zvoka," pojasnjuje Zelenšek in dodaja, da so se leta 2013 odločili za zbiranje sredstev prek kampanje Kickstarter, kjer so zbrali 300.000 ameriških dolarjev (slabih 260.000 evrov), kar je preseglo vsa pričakovanja, saj je bil minimalni cilj 15.000 dolarjev. "Če bi imeli današnje znanje, bi zbrali tri milijone," je prepričan Zelenšek. Takrat sploh niso vedeli, da obstajajo PR agencije in razne platforme, ki ti lahko pomagajo, da dosežeš neko kritično maso ljudi.
Kampanja, ki je presegla vsa pričakovanja
A Kickstarter ni prinesel le denarja, temveč tudi prepoznavnost in prve distributerje, kar je bilo zanje veliko pomembnejše. "To je bilo bistveno več vredno kot 300.000 dolarjev," pravi Zelenšek, saj so jih začeli kontaktirati distributerji, z nekaterimi pa sodelujejo še danes.
Zelenšek priznava tudi napake, ki so jih storili, saj so se po kampanji razpršili po vsem svetu, namesto da bi se osredotočili na en večji trg (npr. Nemčijo). Danes bi izbral bolj fokusirano strategijo.

Sodelovanje z Applom in Googlom
Ko je Apple leta 2021 vstopil na trg sledilnikov, je ekipa vedela, da prihajajo veliki igralci. Namesto boja so se odločili za sodelovanje. "Vprašali smo se: plavati proti veliki ribi ali se ji enostavno pridružiti?" Odločili so se za drugo.
Chipolo je postal eno izmed prvih treh podjetij, ki so integrirala Applovo tehnologijo v svoje izdelke. Njihovi sledilniki so se celo prodajali na Applovi uradni spletni strani, kar je redkost za evropsko podjetje.
Kriza leta 2017: ko se vlakec smrti spusti
Podjetništvo direktor Chipola primerja z vlakcem smrti. "Se pelješ malo gor in malo dol. Včasih si na vrhu, vse je super, malo zaspiš, pa te pelje spet dol. In potem se moraš spet pobrati, da greš navzgor."
Padec leta 2017 je bil povezan s tem, ko so precej agresivno poskušali vstopiti na ameriški trg. Podjetje je utrpelo izgubo v višini 700.000 evrov, napaka, ki jo izpostavlja Zelenšek, pa je bila v tem, da so najeli drage tuje strokovnjake, ki pa niso prinesli pričakovanih rezultatov. A bolj kot denar je podjetje bolel razpad ekipe. Sledila je reorganizacija, kredit in nov začetek. "Danes bi to verjetno naredil drugače, bolj postopno, bolj premišljeno," priznava Zelenšek.
Filozofija vodenja
Zase pravi, da ekipo vodi z zgledom. "Mislim, da se imam še marsikaj za naučiti. Vseeno pa preveč stvari poskušam narediti sam. Sem tam v prvi bojni vrsti, ne pa zadaj in ves pameten," pravi in dodaja, da se ima za pretiranega optimista.
Na vprašanje, zakaj pretiran, odgovarja, da zato, ker se dogaja, da se marsikatera stvar ne realizira tako, kot si je zastavil. A je prepričan, da moraš imeti visoke cilje: "Če ne ciljaš na Mars, vprašanje, če boš pristal na Luni. Zato je moja filozofija, da je bolje, da si postaviš višje cilje."
Trgi in prodajni kanali Chipola
Kot je dejal Zelenšek, Chipolo večino prihodkov ustvari s prodajo svojih sledilnikov za ključe in denarnice, ki predstavljajo 70 do 80 odstotkov celotne prodaje, del pa predstavljajo tudi promocijska darila (podjetja lahko na izdelke dodajo svoj logotip), kar predstavlja približno 10 odstotkov prihodkov. Okoli 10 odstotkov predstavlja del integracije z drugimi blagovnimi znamkami, kar je deloma posledica sodelovanja z Applom in Googlom.
40 odstotkov trga predstavlja Evropa, 40 odstotkov ZDA in 20 odstotkov preostali trgi. Najmočnejši so v Skandinaviji, kjer so leta 2018 prejeli največje naročilo v zgodovini (več kot 30.000 kosov) od švedske verige Clas Ohlson, kar je bil ključni preboj na tem trgu. Poleg Skandinavije so pomembni trgi še Francija, Irska, Velika Britanija in Nemčija.
Chipolo išče strateškega partnerja, ki bo omogočil hitrejšo rast, a proizvodnja ostaja v Trbovljah, zatrjuje Zelenšek. "Verjamem, da je možno pri nas proizvajati za isto ceno, z boljšo kakovostjo. Evropa mora obdržati znanje doma."









Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV