Cekin.si
Google
Nasveti za podjetnike

'Googlovo iskanje z umetno inteligenco počasi, a vztrajno uničuje internet'

M.M.
07. 08. 2025 03.11
0

Googlovi povzetki umetne inteligence so odgovor na vse večjo konkurenco in ogrožajo delovanje številnih portalov in spletnih mest. Posledice so že tu ...

Leto dni po tem, ko so Googlove spremembe algoritmov drastično zmanjšale promet na številnih spletnih mestih z novicami, tehnološki velikan s pomočjo umetne inteligence znova zadaja nove udarce. Googlova funkcija Pregled umetne inteligence, uvedena kot odgovor na konkurenco generativne umetne inteligence, kot je ChatGPT, uporabnikom ponuja povzetke informacij na vrhu rezultatov iskanja. Ti povzetki, ki jih generira Gemini, uporabnikom omogočajo, da dobijo odgovore, ne da bi morali klikniti na povezave.

Novičarski portali in turistične spletne strani že čutijo posledice

Takšen pristop resno ogroža prihodkovne modele številnih medijskih in informacijskih portalov, ki so odvisni od oglasov Google in tradicionalne optimizacije za iskalnike (SEO). Najbolj so prizadeta spletna mesta, ki ponujajo vsebine, kot so nasveti za potovanja, zdravstveni nasveti in ocene izdelkov. Po podatkih Similarweba se je promet iz iskalnikov na takšna spletna mesta med aprilom 2022 in aprilom 2025 zmanjšal za 55 odstotkov.

Vpliv je močno občutil tudi novičarski sektor. Wall Street Journal navaja, da se je organski promet po podatkih HuffPosta in Washington Posta v zadnjih treh letih več kot prepolovil, medtem ko je Business Insider maja odpustil 21 odstotkov svojih zaposlenih zaradi "ekstremnega padca prometa, na katerega nimajo vpliva". Aprila 2025 je le 36,5 odstotka prometa na New York Times prišlo iz organskega iskanja.

Nicholas Thompson, direktor The Atlantica, ocenjuje, da se bo promet iz Googla zmanjšal na nič, in poudarja, da se je Google iz iskalnika spremenil v "stroj za odgovore". On in drugi medijski vodje poskušajo razviti nove strategije, katerih cilj je vzpostaviti bolj neposreden odnos z bralci.

Statistika je slaba

Spletno iskanje
Spletno iskanjeFOTO: Shutterstock

Google trdi, da še naprej pošilja promet na spletna mesta in da uporabniki, ki kliknejo po ogledu povzetka umetne inteligence, ostanejo na teh portalih dlje. Vendar pa raziskave kažejo drugačno sliko. Glede na študijo raziskovalnega centra Pew le zelo majhen odstotek uporabnikov v ZDA klikne na vir, prikazan v povzetku umetne inteligence – večina je zadovoljna s kratkimi informacijami, ki jih Google ponudi takoj.

Še huje, navedena spletna mesta so predvsem Wikipedia, YouTube in Reddit. Le 5 odstotkov virov v povzetkih umetne inteligence se nanaša na novičarske portale, medtem ko kar 15 odstotkov prihaja z omenjenih treh spletnih mest. Primeri, kot je tehnološki portal 404 Media, dodatno ponazarjajo težavo – njihov članek o umetni inteligenci in glasbi se ni pojavil v rezultatih, ker je bila njegova vsebina že opisana v povzetku umetne inteligence, brez povezave do izvirnika.

Znaten je tudi upad uspešnosti SEO, poroča Register. Odstotek klikov za strani na vrhu iskanja, ki jim sledijo povzetki umetne inteligence, se je v povprečju zmanjšal za 34,5 odstotka. Biti prvi na Googlu ni več tako pomembno, poroča Euronews.

Umetna inteligenca še vedno 'halucinira'

Kaj pa vprašanje natančnosti in verodostojnosti podatkov? Raziskava 404 Media je pokazala, da je bil en povzetek umetne inteligence dejansko zasnovan na drugem povzetku umetne inteligence, ki je bil nato ustvarjen iz že obstoječih ustvarjenih informacij – začaran krog, ki povzroči zmanjšanje natančnosti in kakovosti.

Težava je globoko strukturna. Tradicionalni internetni poslovni model temelji na oglaševanju: uporabniki dostopajo do vsebin prek iskalnikov, založniki pa zaslužijo z objavljanjem oglasov. Če pa uporabniki dobijo odgovore neposredno iz povzetka umetne inteligence, ne pride do obiskov spletnega mesta in zato ni prihodka.

Zahrbtna praksa

Google Gemini
Google GeminiFOTO: Shutterstock

Kljub vsemu temu Google ne trpi izgub. Nasprotno, Alphabet, Googlova matična družba, je v zadnjem četrtletju leta 2024 dosegel rekordne prihodke. Skupni prihodki so znašali 96,4 milijarde dolarjev (83,2 milijarde evrov), od tega 54,2 milijarde dolarjev iz oglaševanja (46,8 milijarde evrov). Nekateri oglasi se zdaj prikazujejo neposredno v povzetkih umetne inteligence, s čimer nam Google omogoči, da se izognemo obisku izvirnih strani.

Po raziskavi SparkTora se je v ZDA leta 2024 le 360 od 1000 iskanj v Googlu končalo na straneh, ki niso bile v lasti ali na katerih niso bili prikazani Googlovi oglasi. Z vzponom povzetkov umetne inteligence se bodo te številke verjetno še naprej zmanjševale.

Konkurenca počne enako, če ne celo slabše

Medtem ko Google še vedno ima prevladujoč položaj na trgu, se v igro počasi vpletajo alternativni iskalniki z umetno inteligenco, kot je Perplexity. Vendar pa niti ti še ne ponujajo trajnostnega poslovnega modela za založnike, poročata Euronews in TPortal.

Za medije pa ostaja vprašanje: kako se prilagoditi trgu, kjer so informacije brezplačne, a doseganje uporabnikov še nikoli ni bilo tako drago?

Vir: Euronews in TPortal

Se vam zdijo informacije pomembne? Vam je članek všeč? Delite ga s svojimi prijatelji!

Najbolj brane novice:

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1072