Cekin.si
Vplivnež

Nasveti za podjetnike

Kako naj si vplivnež zagotovi dolgoročno in donosno oglaševanje?

Špela Zupan
13. 10. 2023 04.45
0

V današnjem digitalnem svetu se stalno širi tudi vloga vplivnežev pri oglaševanju, ki so zaradi čedalje večjega vpliva na sledilce pomembni sooblikovalci trendov v celotni družbi in imajo kot taki tudi veliko odgovornost. Na kaj morajo biti pozorni pri oglaševanju in kako se lahko izognejo spornim promocijam, da v očeh sledilcev postanejo zaupanja vredni ter da si zagotovijo dolgoročno in donosno sodelovanje z uglednimi podjetji, sta obrazložila strokovnjaka za digitalni marketing Monika Horvat in Martin Korošec.

Želimo si, da vplivneži pri sodelovanju izpolnijo tri ključne obveznosti, je poudarila strokovnjakinja za Facebook in Instagram marketing ter podjetnica Monika Horvat. "Največja obveza je povečevanje prepoznavnosti in kredibilnosti podjetja s pomočjo oglaševanja izdelkov ali storitev, kar vplivneži naredijo na način, da predstavijo resnične informacije o uporabi izdelka ali vključenosti v storitev, podajo svojo oceno in priporočila. Druga obveza je, da povečajo engagement oziroma aktivnost sledilcev na spletnih družbenih omrežjih oglaševanega podjetja, da začnejo podjetju slediti, da se odzivajo na njihove objave, obiščejo spletno stran ... Vse seveda vodi k potencialnim nakupom, tako da je dvig engagementa ena izmed pomembnih metrik, ko podjetja analizirajo uspešnost sodelovanja z vplivneži," je obrazložila. Tretja pa je, "da vplivneži o izdelku ali storitvi pripravijo kreativne in privlačne vsebine, v katerih se bo ciljno občinstvo (ki ga podjetje resnično želi nagovoriti) počutilo nagovorjeno ter bo prišlo do odkrivanja podjetja in posledično tudi do nakupa". 

Še preden lahko vplivnež sploh začne oglaševati, postane privlačen za podjetja in bodo sodelovanja uspešna, si mora znati zgraditi močno in pristno skupnost sledilcev, ki z veseljem spremljajo njegove vsebine, ki se odzivajo na njegove objave, ki komaj čakajo, da bo nekaj ponudil, in ki so v pričakovanju, da bo oglaševal nekaj dobrega in uporabnega, nekaj, kar jim bo spremenilo življenje na boljše. Kupovanje sledilcev torej nikakor ne pride v poštev, če želi imeli pristno skupnost, kjer se bo vsak pripadnik počutil kot pomemben člen.  —Strokovnjakinja za digitalni marketing Monika Horvat

Iskrenost do sledilcev

Strokovnjak za digitalni marketing Martin Korošec kot ključno obveznost vplivnežev vidi iskrenost do sledilcev. "Iskrenost vključuje le izdelke in storitve, ki so povezani s tematiko njihovih objav. Z izpolnitvijo te moralne zaveze bodo ustregli tudi pravnim normam. Vse, kar je potrebno, je, da v svojo objavo dodajo oznako #placanopartnerstvo," je razložil. Vplivneži naj torej vselej iskreno povedo, da so za nekaj plačani, najsibo "video posnetek, pregled izdelkov ali deljenje kode za popust. Ljudje že vedo, da od tega živijo, saj nenazadnje za ustvarjanje vsebine porabijo ogromno časa." 

Da morajo vplivneži jasno opredeliti, ko gre za oglaševanje, je izpostavila tudi Monika Horvat. "Še preden uporabnik klikne na povezavo, ki vodi od vplivneža do naslednjega koraka – do podjetja, mora nekje opaziti oznako za oglas, tako da bo resnično obveščen, da gre za oglaševanje," je poudarila.

Primernost promocij, transparentnost in iskrenost si bodo vplivneži zagotovili s sodelovanjem s podjetji, s katerimi so usklajeni tako iz vidika izdelka oziroma storitve, ciljnega občinstva ter skupnih vrednot in vizije. "Sledilci namreč začutijo, če vplivnež nekaj oglašuje zgolj zaradi denarja ali resnično, ker je navdušen nad izdelkom ali ker z veseljem uporablja storitev. Ravno tako podjetju nič ne pomaga, ko izdelek objavi vplivnež z velikim številom sledilcev, če niso primerni iz vidika starosti, interesov ali drugih dejavnikov," je obrazložila strokovnjakinja za digitalni marketing. Analiza ciljnega občinstva je torej zelo pomembna naloga, dodatno pa se čuti iskrenost in gradi zaupanje preko video vsebin, saj sledilci skozi posnetke bolj začutijo pristnost sodelovanja bolj kot zgolj preko fotografij, in ob dolgoročnih sodelovanjih zaradi potrditve, da vplivnež dejansko vpleta določen izdelek ali storitev v svoje življenje, kar je dodatna potrditev za zaupanje. 

Zaupanje ne pride čez noč 

Vplivneži si zaupanje gradijo postopoma in s pravimi odločitvami, med katerimi je tudi, da ne bodo oglaševali spornih izdelkov in storitev ter da ne bodo sodelovali kar z vsakim podjetjem. Zato naj prej preverijo naročnika denimo na spletni strani in v poslovnih podatkih podjetja ter s kom je podjetje v preteklosti morda že sodelovalo, mnenje pa si lahko ustvarijo tudi s pomočjo forumov in sledilcev. "Vplivneži naj uporabijo svoj vpliv. Vprašajo naj svoje sledilce, ali poznajo določen produkt in ponudnika ter preverijo zadovoljstvo z njim. Več informacij kot v poslovnih podatkih in na spletni strani podjetja se bo našlo na forumih. Predvsem pa naj se izogibajo sodelovanju s podjetji in ponudbo, ki je ne razumejo ali ki morda lahko škoduje. Odgovornost vplivneža je, da se vpraša, ali lahko izdelek ali ponudba škoduje? Energijske pijače, alkohol in tobak v različnih oblikah za mladoletne? Igre na srečo, stavnice, agresivne videoigre? Kaj spodbuja dolgoročno škodo, odvisnosti? Odgovor je pogosto na dlani," svetuje Martin Korošec. 

Kaj so lahko znaki za alarm, ki nakazujejo, da ni dobro sodelovati s podjetjem? Martin Korošec odsvetuje oglaševanje izdelkov oziroma storitev, s katerimi lahko denimo hitro shujšate ali se pomladite za več let ter ki obljubljajo previsoke in zagotovljene donose. Vir težav so lahko ljudje, ki serijsko odpirajo in zapirajo podjetja (podatki so dostopni na Ajpesu), negativno pa se lahko hitro povrne sodelovanje s politiko. 

Tudi Monika Horvat poudarja bistvenost raziskovanja in poglobitve. "Smiselno je, da podjetje zagotovi vplivnežem čim več informacij, brošur, opisov, skratka vse, kar jim lahko predajo o oglaševanem. S testiranjem izdelka ali storitve se vplivnež lahko tudi sam prepriča, ali je izdelek storitev resnično tako dobra, kot trdijo v podjetju," svetuje. Vplivnež mora skleniti pogodbo o sodelovanju in skleniti dogovor, "v katerem je točno opredeljeno, kaj si podjetje želi od vplivneža in na kakšen način naj poteka prestavitev in komunikacija s sledilci," je opisala. Pri vsem pa je bistveno, da vplivnež ohrani svoj slog in pripravi vsebine na lasten način, "saj delo zgolj po napotkih podjetja običajno ne prinese pravih rezultatov". Poleg navedenega je potrebno v pogodbi natančno opredeliti uporabo vsebin po zaključeni kampanji, denimo kako dolgo se lahko pripravljene vsebine uporabljajo in na kakšne načine (ali se lahko vnovič objavi fotografija/video na spletnih omrežjih podjetja, ali se lahko uporablja v oglaševalskih kampanjah, na spletni strani in podobno), je dodala.  

Zelo dobro se spomnim primera sodelovanja z eno izmed vplivnic, ki je preveč sledila navodilom podjetja. Pripravila je res privlačno objavo, ki pa ni bila v skladu z njeno običajno komunikacijo s skupnostjo. Posledično ni bilo pričakovanega odziva in se ni sprožila nobena prodaja. Po analizi rezultatov smo jo skupaj s podjetjem prosili, če lahko naredi novo objavo v povsem svojem slogu. Takrat so bili rezultati povsem drugačni, prodaja je stekla in na koncu sta bili obe strani zadovoljni.  —Strokovnjakinja za digitalni marketing Monika Horvat

Oglaševano je smiselno preveriti 

Potem ko vplivnež po prejemu povpraševanja za sodelovanje naredi temeljito preverbo podjetja, je prav, da sam testira izdelek ali storitev. Odvisno od ciljev in oglaševanega se lahko odloči, da bo objavil zgolj končni rezultat ali bo sproti objavljal spremembe, da bodo lahko sledilci videli, kako so se na podlagi oglaševanega spremenili njegovo počutje, življenje ali izgled. Vplivnež mora namreč verjeti v oglaševani izdelek ali storitev, kar lahko stori le z lastno preverbo. Lastno preverjanje je smiselno tudi, ker lahko prejme veliko vprašanj, na katera ne bo vedel odgovoriti, če ne bo vedel iz prve roke, je poudarila Monika Horvat. 

Vplivnež mora po prejemu povpraševanje za sodelovanje narediti raziskavo, prebrskati podatke o podjetju ter pregledati njegovo spletno stran in družbena omrežja. Preveriti mora, kakšne izdelke ali storitve ponujajo, ter presoditi, ali se oglaševano sklada z njim, z njegovim življenjem in vrednotami.
Vplivnež mora po prejemu povpraševanje za sodelovanje narediti raziskavo, prebrskati podatke o podjetju ter pregledati njegovo spletno stran in družbena omrežja. Preveriti mora, kakšne izdelke ali storitve ponujajo, ter presoditi, ali se oglaševano sklada z njim, z njegovim življenjem in vrednotami. FOTO: Adobe Stock

Da, res je potrebna raziskava, da se vplivnež prepriča o oglaševanem in o kredibilnosti podjetja ter ali je prisotno tudi ujemanje iz vidika vsebine in vrednot. Tako bo lahko namreč zagotovil najboljše možne rezultate, s katerimi bosta zadovoljni obe strani. Namreč ... samo vplivnež, ki bo oglaševal primerne izdelke in storitve ter sodeloval z zaupanja vrednimi in uglednimi podjetji, bo lahko gradil na kredibilnosti. "Če bo širil nerealistične lepotne standarde, napačne informacije o uporabi ali zadovoljstvu z izdelkom/storitvijo, bodo ljudje sčasoma spoznali, da mu ne morejo verjeti," je opozorila Monika Horvat. Posledično ne bo uspešna prodaja oglaševanega, ne bo pričakovanih odzivov in bo manj sodelovanj. 

Hkrati je ključno objavljati tudi druge za sledilce privlačne in zanimive vsebine. "Ljudje namreč ne bodo sledili zgolj zaradi oglaševalskih vsebin, ampak v glavnem zaradi vsega ostalega, kar bo vplivnež še objavljal, recimo, kaj počne v prostem času, kaj ga zanima, s čim se ukvarja, kakšne so njegove vrednote ..." kažejo njene izkušnje. Če ga bodo sledilci videli kot človeka, jih bo lahko prepričal, da podaja pristne informacije, in bodo nekateri tudi kupili oglaševano. "Iskrenost je pogoj za zaupanje, ki je temelj kakovostnega odnosa s sledilci," je ob tem znova poudaril Martin Korošec. Dodatno je opozoril, da se "zaupanje gradi dolgo časa, izgine pa lahko preko noči. Eno samo sodelovanje z neprimerno ponudbo poruši občutljivo ravnotežje in v sledilcih zbudi občutek, da želi vplivnež z njimi le zaslužiti." Največ priložnosti za dolgoročno in donosno partnerstvo vidi v poglobljenem in trajnem sodelovanju. 

Vplivneži, ki oglašujejo, morajo med drugim

- delovati v skladu z zakonodajo,

- registrirati dejavnost,

- preveriti podjetje, s katerim sodelujejo,

- delovati iskreno, transparentno in pošteno (ne smejo zavajati),

- tudi sami preveriti izdelek/storitev in dejansko verjeti v oglaševano,

- delovati v skladu s svojimi vrednotami in cilji,

- pregledati pogodbe o sodelovanju,

- označiti plačane objave,

- zavrniti oglaševanje spornih, nevarnih in škodljivih izdelkov/storitev,

- delovati odgovorno in pregledno ter

- razmišljati o učinku oglaševanih objav na sledilce in na celotno družbo.

Kaj pa opažata strokovnjaka? So slovenski vplivneži "pošteni"? 

Po opažanjih Monike Horvat so dokaj previdni, s kom sodelujejo in na kakšen način oglašujejo, "saj se slab glas hitro razširi ter si lahko posledično uničijo kredibilnost in zmanjšajo število sodelovanj. Podobno pa seveda razmišljajo tudi vplivneži v tujini, ki si želijo graditi dolgoročno in ustvariti stabilen posel z vplivnostnim marketingom, tako da menim, da vsak, ki želi postati kredibilen vplivnež, dela na transparenten in zaupanja vreden način." Martin Korošec vidi, da "manjši pogosto sprejemajo večino ponudb za sodelovanje, ker je zanje vsaka ena redkih priložnosti za zaslužek. Veliki pa pogosto sprejemajo večino dobro plačanih ponudb za sodelovanje, ker je priložnost, da vnovčijo svoje dolgoletno delo.

Vendar po njegovih opažanjih "v Sloveniji skorajda ni vplivnežev, ki bi zares spremenili pogled ljudi na določeno ponudbo ali prodajo, temveč so le še en kanal v današnji razdrobljeni komunikaciji. Da vplivnež kakovostno uporabi svoj doseg v pogovorih s podjetji, je namreč potrebno tudi podjetniško znanje. V praksi se vsak vplivnež uči sproti, na uspehih in napakah." Najboljši vplivneži od začetka sledijo svojemu poslanstvu in običajno ustvarjajo tudi svojo lastno ponudbo, ki ustreza potrebam njihovih sledilcev. Odgovornost imajo, da se postavijo v kožo sledilca, ki zaupa njihovim priporočilom, in se iskreno vprašajo, ali so hkrati pripravljeni nositi tudi posledice za sledilce, je poudaril. 

Dobro je, da vplivneži prejmejo natančna izhodišča in želje podjetja, za katero oglašujejo. A za dosego željenega rezultata morajo vseeno ohraniti svoj lasten način komunikacije s sledilci.
Dobro je, da vplivneži prejmejo natančna izhodišča in želje podjetja, za katero oglašujejo. A za dosego željenega rezultata morajo vseeno ohraniti svoj lasten način komunikacije s sledilci. FOTO: Adobe Stock

Kaj pa zakonodaja? 

Bolj kot vplivnež širi svoj vpliv v globino določene niše, več bo imel možnosti za sklenitev donosnega in dolgoročnega partnerstva. Na splošno je bolje, da vplivneži sprejemajo samo trajna sodelovanja, poudarja strokovnjak za digitalni marketing Martin Korošec. 

Zakonodajo na področju vplivnostnega marketinga ureja več zakonov in predpisi, ki se nanašajo na delo vplivnežev, so v pristojnosti različnih inšpekcijskih organov. Priporočila je strnila Slovenska oglaševalska zbornica in so dostopna TUKAJ.

Sicer pa mora imeti vplivnež, ki na družbenih omrežjih oglašuje v zameno za plačilo, registrirano pridobitno dejavnost kot pravna oseba ali samostojni podjetnik, v nasprotnem primeru se šteje, da opravlja delo na črno. Z vidika določil Zakona o varstvu potrošnikov je vplivneža, ki opravlja pridobitno dejavnost, potrebno obravnavati kot podjetje in zanj veljajo vse omejitve kot za podjetja, čeprav vplivneži v zakonu niso posebej definirani, so sporočili s Tržnega inšpektorata. 

Oglaševalska sporočila morajo biti v jeziku, ki je potrošnikom v Sloveniji lahko razumljiv, oglaševanje ne sme biti v nasprotju z zakonom, ne sme biti nedostojno ali zavajajoče, ne sme vsebovati žaljivih vsebin ali sestavin, ki nasprotujejo morali, ki lahko povzročijo telesno, duševno ali drugačno škodo pri otrocih ali ki izkoriščajo ali bi lahko izkoriščale njihovo zaupljivost ali pomanjkanje izkušenj. Jasno mora biti, da gre za oglaševanje in katero podjetje je naročnik. Pogoji za posebne popuste, premije, kode, darila, nagrade, igre na srečo ... morajo biti dostopni, jasni in nedvoumni. 

Dodatna pozornost je med drugim potrebna pri oglaševanju živil, zdravil, alkohola ... in tudi ob morebitnem sklepanju pogodb s sledilci oziroma potrošniki za nakup na daljavo. Vplivnež mora na drugi strani kot ponudnik storitev informacijske družbe na svojih spletnih straneh zagotavljati lahek, neposreden in stalen dostop do podatkov o podjetju in sedežu, z veljavnim elektronskim naslovom za hitro in učinkovito komuniciranje, matično in davčno številko. Predvidene so tudi sankcije. Podjetje se za prekršek kaznuje z globo od 1500 do 5000, odgovorna oseba pa od 400 do 1500 evrov, medtem ko bi morebitno zavajajoče oglaševanje ali neresnične navedbe obravnavali z vidika nepoštenih poslovnih praks, za kar podjetju grozi med 5000 do 50.000, odgovorni osebi pa med 1500 do 5000 evrov kazni.  

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 856