Cekin.si
Sestanek

Nasveti za podjetnike

Poslovni modeli, 2. del: Oblike poslovnih modelov

Blaž Zupan
25. 09. 2023 04.45
0

Poslovni model je temeljna komponenta uspešnega podjetja. Podjetjem pomaga razumeti, kako bodo delovala in kako bodo ustvarila dobiček. Ustrezno zasnovan poslovni model je lahko ključ do dolgoročnega uspeha in rasti.

Za uspešno delovanje podjetja je ključnega pomena ne le usklajenost temeljnih komponent poslovnega modela, ampak tudi razumevanje različnih oblik poslovnih modelov, ki se lahko uporabijo glede na značilnosti izdelkov, trga in ciljnega segmenta.

Katere so najpogostejše oblike poslovnih modelov?

Direktna prodaja

Ta model je zelo preprost in intuitiven, saj podjetja izdelke ali storitve prodajajo neposredno končnim uporabnikom. To so lahko fizični izdelki, digitalni izdelki ali storitve. Primer je spletna prodaja lastnih izdelkov.

Oglaševalski poslovni model

Pri oglaševalskem poslovnem modelu podjetje običajno razvije platformo ali vsebino, ki pritegne določeno ciljno skupino obiskovalcev ali uporabnikov. Prihodke pa ustvari s prodajo oglasnega prostora podjetjem, ki želijo doseči te obiskovalce ali uporabnike. Primeri podjetij, ki uporabljajo oglaševalski poslovni model, so televizijske in radijske postaje, pa tudi vplivneži, ki prodajajo svoj doseg podjetjem, katerih izdelke oglašujejo preko svojih kanalov in profilov.

Freemium model

Združuje brezplačno ponudbo s premium ponudbo. Osnovna verzija izdelka ali storitve je brezplačna, vendar so napredne funkcionalnosti ali dodatki na voljo samo v plačljivi premium verziji. Ta model se pogosto uporablja v digitalni industriji, na primer pri ponudnikih programske opreme ali mobilnih aplikacij.

Naročniški model

Ta model temelji na rednem zaračunavanju za dostop do izdelkov ali storitev. Pogosto se uporablja v telekomunikacijah, medijih in drugih panogah, kjer stranke plačujejo mesečno ali letno naročnino za dostop do izdelkov (na primer revije ali sistem BicikeLJ), storitev (na primer Beeping) ali vsebin (na primer Voyo).

Licenciranje

Podjetja, ki uporabljajo ta model, zaračunavajo licenco za uporabo njihove intelektualne lastnine. Ta model se pogosteje uporablja med podjetji, kjer eno podjetje plačuje drugemu licenco za uporabo programske opreme, patenta ali druge intelektualne lastnine. Primer je fotograf, ki proti plačilu dovoli podjetju, da uporablja njegove fotografije v reklamnih sporočilih.

Franšizing

Franšizodajalec dovoljuje drugim podjetjem (franšizojemalcem) uporabo svoje blagovne znamke in poslovnega modela v zameno za določeno pristojbino in/ali delež prihodkov. Ta model je zelo razširjen v gostinstvu (McDonald's) in ostalih storitvah ter maloprodaji (170 Mercator trgovin in večina Petrol bencinskih servisov je franšiz).

Platforme

Ta model temelji na ustvarjanju vrednosti z omogočanjem interakcij med dvema ali več skupinami uporabnikov. Podjetja, ki uporabljajo platformni model, pogosto delujejo kot posredniki, ki omogočajo in olajšujejo te interakcije. Primeri tega modela so družbena omrežja (Facebook), prodajne platforme (Bolha.com) ali delitvene platforme (AirBnB).

Vsak poslovni model ima svoje prednosti in slabosti ter je bolj ali manj primeren za določeno vrsto podjetja, panogo ali trg. Vse več podjetij pa ugotavlja, da je za uspeh na trgu potrebno fleksibilno kombinirati več različnih poslovnih modelov. Način, kako podjetje ustvarja in dostavlja vrednost, se lahko precej razlikuje tudi v okviru iste panoge ali pri nagovarjanju istega segmenta. Podjetja lahko uspešno združujejo več poslovnih modelov, da najbolje izkoristijo svoje konkurenčne prednosti in se prilagodijo specifičnim potrebam trga. To je še posebej pomembno v primerih, kjer stranke pričakujejo individualizirane in prilagojene izdelke in storitve. Kombinacija poslovnih modelov lahko podjetjem omogoči tudi, da izkoristijo različne vire prihodkov, kar lahko pripomore k večji stabilnosti in odpornosti.

Na primer, podjetje, ki uporablja model prodaje direktno potrošniku, lahko doda tudi naročniški model za ponavljajoče se nakupe. Mimovrste.com je na primer iz klasičnega spletnega trgovca postal tudi platforma, kjer lahko druga podjetja prodajajo svoje izdelke. Mediji pa pogosto uporabljajo kombinacijo oglaševalskega in naročniškega poslovnega modela za različne ciljne segmente in različne vsebine.

Upoštevati je treba, da kombinacija poslovnih modelov vnaša dodatno kompleksnost v poslovanje, saj se lahko pojavijo tudi izzivi, kot so povečano število kanalov, potreba po dodatnih znanjih in višji stroški. Kljub temu pa pravilno uporabljena kombinacija poslovnih modelov omogoča podjetjem, da bolje izkoristijo svoj potencial in se prilagodijo hitro spreminjajočemu se trgu.

Obvladovanje različnih oblik poslovnih modelov in sposobnost prilagajanja teh modelov glede na spreminjajoče se okoliščine je ključnega pomena za uspeh v dinamičnem in konkurenčnem poslovnem okolju. V naslednjem članku si zato pogledamo, kako lahko podjetje pridobi konkurenčno prednost tudi s pomočjo inovacij v poslovnem modelu in ne samo z inovacijami pri lastnostih produktov ali storitev.

Vabljeni k branju nasvetov, ki jih je za vas pripravil Blaž Zupan, doc. dr., sicer predavatelj na Katedri za podjetništvo na ljubljanski ekonomski fakulteti

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 832