Cekin.si
Načrtovanje

Nasveti za podjetnike

Vitko poslovanje, tretji del: osnovne metode

Blaž Zupan
28. 08. 2023 04.45
0

Vitko poslovanje se osredotoča na identifikacijo in zmanjšanje nepotrebnih stroškov, časa in sredstev v podjetju. V prvem članku smo se osredotočili na osnovna principe vitkega poslovanja in v drugem na primere odpadkov v procesih. V tretjem delu pa bomo podrobneje obravnavali nekaj osnovnih metod vitkega poslovanja.

V prvem in drugem delu naše serije o vitkem poslovanju smo se seznanili s konceptom vitkega poslovanja – pristopom, ki se osredotoča na zmanjšanje odpadkov, povečanje učinkovitosti in stalno izboljšanje. Ta pristop se uporablja v različnih industrijskih kontekstih, da pomaga najrazličnejšim organizacijam izboljšati zadovoljstvo uporabnikov in poslovanje ter povečati konkurenčnost.

V tretjem delu serije bomo pogledali osnovne metode vitkega poslovanja, ki omogočajo organizacijam, da te koncepte prenesejo v prakso. Spoznali bomo, kako metode, kot so 5S, Kaizen, Just-in-Time, analiza toka vrednosti in druge lahko uporabimo za izboljšanje procesov in doseganje vitkega poslovanja.

Te metode niso samo teoretični koncepti, temveč so bile uspešno uporabljene v številnih industrijah. Prav tako so prilagodljive in jih je mogoče uporabiti v različnih okoljih – od proizvodnih obratov do pisarn, od velikih korporacij do malih podjetij. Celo v domačem gospodinjstvu.

Poslovni načrt
Poslovni načrtFOTO: Adobe Stock

Osnovne metode vitkega poslovanja:

Prepoznavanje vrednosti

Prepoznavanje vrednosti pomeni razumevanje, kaj stranka resnično ceni v vašem izdelku ali storitvi. Lahko gre za kakovost, hitrost dostave, zanesljivost, inovativnost, ceno, podporo strankam ali kakšen drug vidik. V praksi to pomeni stalno komunikacijo s strankami, pridobivanje povratnih informacij in razumevanje njihovih potreb in pričakovanj. Tako lahko organizacija svoje procese in izdelke nenehno izboljšuje in prilagaja, da izpolnjuje ali celo presega strankina pričakovanja. V okviru vitkega poslovanja je cilj vseh procesov dodajanje vrednosti za stranke. Zato je prepoznavanje vrednosti bistveno za določanje tega, kaj je "odpadek", tj. kaj ne dodaja vrednosti v očeh stranke, in se ga zato lahko odpravi ali zmanjša.

Analiza toka vrednosti

Analiza toka vrednosti (ang. Value Stream Mapping) je metoda vizualizacije celotnega procesa proizvodnje ali storitve od začetka do konca, s ciljem identificirati možnosti za izboljšanje učinkovitosti in zmanjšanje odpadkov. Vključuje podrobno beleženje vseh korakov, ki so potrebni za dostavo izdelka ali storitve končnemu uporabniku. Vsak korak je analiziran glede na vrednost, ki jo dodaja končnemu izdelku. Koraki, ki ne dodajajo vrednosti, so kandidati za odpravo ali izboljšanje.

Racionalizirajte vsakodnevne rutine

To pomeni nenehno iskanje načinov za izboljšanje in optimizacijo ponavljajočih se nalog in procesov. Vsakodnevne rutine v podjetju pogosto vključujejo naloge, ki se izvajajo vedno na enak način. Racionalizacija teh rutin pomeni, da se jih kritično oceni, da se ugotovi, ali se jih lahko izvaja hitreje, učinkoviteje in z manj odpadki. To lahko vključuje standardizacijo nalog za zmanjšanje variabilnosti in povečanje predvidljivosti, uporabo avtomatizacije za izboljšanje hitrosti in natančnosti, prestrukturiranje delovnih postopkov za zmanjšanje nepotrebnega gibanja ali prekomernega dela ali uvajanje novih tehnologij ali orodij za izboljšanje učinkovitosti. Racionalizacija vsakodnevnih rutin se ne nanaša samo na proizvodne procese, ampak tudi na administrativne naloge, storitve strankam, logistiko in druge podporne funkcije.

Uporabljajte pristop "pravočasno" (JIT, ang. "Just-in-time")

Opravite naloge, proizvedite izdelke ali nabavite opremo in surovine točno takrat, ko jih potrebujete, in ne vnaprej ali v prevelikih količinah. Ta koncept lahko uporabljate v različnih vidikih tako poslovnega kot osebnega življenja, na primer pri nakupovanju živil, kjer lahko z načrtovanjem obrokov in nakupom živil glede na trenutne potrebe zmanjšate količino zavržene hrane.

5S

5S je metoda za organizacijo delovnega mesta in je pogosto prva metoda, ki jo uvedejo podjetja, ki želijo optimizirati procese. Ime izhaja iz petih japonskih besed, ki se vse začnejo s črko S in se običajno prevajajo v slovenščino kot:

1. Sortiraj – odstrani vse, česar ne potrebuješ.

2. Uredi – postavi vse na svoje mesto.

3. Čisti – redno čisti svoje delovno mesto.

4. Standardiziraj – uveljavi standarde za urejenost in čistočo.

5. Vzdržuj – ohranjaj sistem, urejenost in čistočo na dnevni ravni.

5S je preprosta in učinkovita metoda, ki lahko pomaga izboljšati učinkovitost, varnost, organiziranost in splošno delovno okolje. Prav tako lahko pripomore k zmanjšanju odpadkov in povečanju produktivnosti, kar je ključni cilj vitkega poslovanja.

Kaizen

Kaizen je japonska beseda, ki pomeni "sprememba na bolje". V poslovnem kontekstu se kaizen nanaša na filozofijo ali prakse, ki se osredotočajo na nenehno izboljšanje vseh vidikov poslovanja: od proizvodnje do vodenja in od prodaje do administracije. Je osrednji del vitkega poslovanja in poudarja, da so lahko izboljšave, ne glede na to, kako majhne so, skozi čas pomembne. Kaizen ne vključuje samo organizacijskih sprememb na visoki ravni, ampak tudi nenehne, postopne spremembe, ki jih lahko izvajajo posamezniki ali majhne skupine. Kaizen je stalni proces. Ni ga mogoče "dokončati", saj so vedno možnosti za izboljšave.

Redno ocenjujte svoje navade, rutine in sisteme ter tako prepoznajte področja za izboljšave. To lahko vključuje optimizacijo vašega delovnega prostora, izboljšanje tehnik upravljanja časa ali izboljšanje metod osebne organizacije. Majhne, postopne spremembe sčasoma privedejo do pomembnih izboljšav in konkurenčne prednosti v obliki stroškovne učinkovitosti, visoke kakovosti in hitrosti v primerjavi s konkurenco!

Vabljeni k branju nasvetov, ki jih je za vas pripravil Blaž Zupan, doc. dr., sicer predavatelj na Katedri za podjetništvo na ljubljanski ekonomski fakulteti

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 832