Cekin.si
Podjetnika

Nasveti za podjetnike

Vitko poslovanje, prvi del: kako z manj ustvariti več

Blaž Zupan
31. 07. 2023 04.45
0

Sveti gral vsakega podjetnika je prihranek stroškov brez kompromisov pri kakovosti izdelkov ali storitev ob hkratnem povečanju prodaje. Na srečo obstajajo metode, ki vam pri tem pomagajo. Ena izmed najbolj razširjenih je uvedba vitkega poslovanja.

Vitko poslovanje je poslovna filozofija, kjer je fokus na prepoznavanju in zmanjševanju nepotrebnih stroškov, časa in sredstev v podjetju. Z uvedbo vitkega poslovanja povečamo učinkovitost in produktivnost ter izboljšamo zadovoljstvo strank. Temelji na načelu "vrednosti za stranko", ki pomeni, da se morajo podjetja osredotočiti na zagotavljanje izdelkov in storitev, ki jih stranke dejansko želijo in potrebujejo. Podjetniki pa naj to storijo tako, da identificirajo in zmanjšajo nepotrebne korake v svojih procesih in zagotovijo, da so njihovi izdelki in storitve vedno izdelani natančno in pravočasno.

Vsaka organizacija in vsako podjetje je nabor procesov, zaporedno povezanih korakov, ki vodijo do želenega rezultata. Procesi so lahko bolj ali manj formalizirani in določeni, njihova kompleksnost in standardizacija pa praviloma rasteta z velikostjo podjetja. Kljub temu pa je za vsakega podjetnika, ne glede na velikost podjetja, pomembno, da vse dejavnosti v svojem podjetju razume kot procese, ne glede na to, ali je to pošiljanje promocijskih sporočil, plačevanje računov, pogovor s stranko ali pospravljanje poslovnega prostora.

Vitko poslovanje vključuje nekaj preprostih principov, ki govorijo o tem, kako voditi procese na način, da so najbolj učinkoviti in pripomorejo k uspehu podjetja. So temelj filozofije, ki vodi do uspešnega poslovanja podjetij in na splošno vseh organizacij.

Podjetnica
PodjetnicaFOTO: AdobeStock

Poglejmo, kateri so osnovni principi vitkega poslovanja:

1. Podjetje/organizacija obstaja zato, da ustvarja vrednost za svojega kupca

Podjetje in vsaka organizacija v svoji osnovi obstajata zato, da ustvarjata vrednost (korist), in ne zato, da imajo na primer zaposleni delo ali menedžerji visoke plače. Če podjetje ne ustvarja vrednosti (koristi) za svojega kupca, potem razloga za njegov obstoj ni. Podobno velja za vsako organizacijo, tudi če nima neposrednih kupcev, kot bi na primer veljalo pri nevladnih organizacijah. Ustvarjati mora korist za uporabnike (posameznike, družbo in okolje), sicer ni možno opravičiti razlogov za obstoj.

2. Kupec ali uporabnik je edini sodnik vrednosti

Kupec oziroma uporabnik je edini, ki lahko sodi o vrednosti (koristi), ki jo organizacija ustvarja. Dokazi, da obstaja vrednost za kupca, so v primeru podjetja nakup oz. plačilo za izdelke in storitve ter zveste stranke, ki priporočajo izdelke ali storitve podjetja. Podobno velja za vse organizacije, saj moramo znati izmeriti korist, ki jo ustvarjajo.

3. Vse, kar ne ustvarja vrednosti za kupca, bomo poimenovali "odpadek"

Kupca v zvezi s podjetjem zanimajo zgolj stvari, ki mu prinašajo vrednost (korist). Vse ostalo je zanj odveč in je iz tega vidika odpadek. Odpadki so torej vsi tisti deli procesa ali celo celotni procesi, ki za kupca ne ustvarjajo vrednosti in jih ne bo pogrešal, če jih odstranimo.

4. Popoln proces nima odpadkov

Odpadki so brez koristi, zato bi se morali odgovorni za vodenje procesov truditi, da organizirajo procese na način, da jih je čim manj. V popolnem svetu bi vse aktivnosti znotraj podjetja neposredno ali posredno povečevale zadovoljstvo strank ali uspešnost podjetja, a ne eno na račun drugega. Med odpadke spadajo premikanje, zaloge, zastoji in vrste, čakanje, preveč ali premalo natančnosti, napake, preveč ali narobe uporabljene veščine in podobno. Več o odpadkih v naslednjem članku, ki bo objavljen kmalu. 

5. Popolnih procesov ni!

Proces brez odpadkov je idealistično in nedosegljivo stanje. Vendar to ne sme biti izgovor, da se procesov ne izboljšuje. Z majhnimi koraki se moramo vsak dan truditi, da izboljšamo načine dela, zadovoljstvo strank in uspešnost podjetja. Napredek se nikoli ne sme končati, zato mora biti izboljševanje stalnica tako za uspešna zrela podjetja, še posebej pa za podjetnike začetnike!

Odpadke v osnovi delimo na nujne in nenujne. Nujni so tisti, ki ne ustvarjajo koristi za stranke, a jih podjetja ne smejo odstraniti iz svojih procesov. Tak primer so razni administrativni postopki, ki jih pričakuje država, a od njih kupci nimajo nobenih koristi. Nenujne odpadke pa lahko takoj odstranimo iz procesov in ne bo nobenih negativnih posledic, na primer vrste pred blagajno ali slabih načinov komunikacije znotraj podjetja.

Z odstranjevanjem nepotrebnih stroškov in izboljšanjem učinkovitosti lahko podjetja hkrati ustvarijo več dobička, izboljšajo zadovoljstvo strank in postanejo bolj konkurenčna. 

Uporaba vitkega razmišljanja ni prisotna le v poslovnem svetu

Tudi v vsakdanjem življenju nam omogoča, da sprejemamo premišljene odločitve, se osredotočimo na tisto, kar je resnično pomembno, in dosežemo večji občutek ravnovesja ter zadovoljstva. Ne pozabimo, tudi z majhnimi koraki lahko dosežemo velike premike. Praznujte majhne zmage in se učite iz morebitnih neuspehov ter jih izkoristite kot priložnost za rast in izpopolnjevanje.

Vabljeni k branju nasvetov, ki jih je za vas pripravil Blaž Zupan, doc. dr., sicer predavatelj na Katedri za podjetništvo na ljubljanski ekonomski fakulteti

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 832