Primož Jovanović je pilot z dolgoletnimi izkušnjami in izjemno karierno potjo, ki jo je začel leta 1993. Med letoma 2005 in 2019 je letel za Adrio Airways, kjer je nekaj let vodil tudi tako imenovano "malo letalsko šolo", z vmesno prekinitvijo zaradi šolanja za kapitana. Po propadu slovenskega letalskega prevoznika se je zaposlil pri LOT-u, kjer je deloval vse do pandemije covida-19, ki ga je začasno prizemljila.
Takrat je začel resneje razmišljati, da bi uresničil svojo idejo o izdelavi pohištva. Istega leta se mu je pri ustvarjanju pridružila Eva Kraš in zasnovala sta znamko Papa Juliett Aviation Art, ki združuje strast do letalstva, umetnosti in trajnostnega oblikovanja. Danes dela kot pilot na poslovnih letalih in izdeluje unikatne pohištvene kose iz letalskih delov.
Vaša zgodba o prehodu od pilota do oblikovalca in podjetnika je izjemna. Od kod izvira preobrazba in kdaj ste začutili željo po ustvarjanju letalskega pohištva?
Vedno sem užival v ustvarjanju z rokami. Dolgo sem opazoval izdelovanje letalskega pohištva in ideja me je takoj navdušila. Pogosto sem razmišljal, kaj bi lahko ustvaril sam, vendar sem bil zaradi svoje kariere v letalstvu vedno preveč zaposlen. Skozi leta sem v hangarju zbral kar nekaj zanimivih letalskih kosov, ki so čakali na pravi trenutek. Ko smo po stečaju Adrie Airways izgubili službe, računi pa so še vedno prihajali, sem se spomnil na svojo vizijo. Zdelo se mi je, da je pravi trenutek, in si rekel: "Poskusil bom."
Kaj je bil prvi izdelek in kakšen je bil odziv nanj?
Dve leti pred propadom Adrie sem slučajno pridobil del letala, iz katerega sem želel izdelati veliko ogledalo, a zaradi pomanjkanja časa nisem utegnil. Med pandemijo je finančna situacija narekovala nujo, zato sem se odločil iz tistega kosa nekaj narediti. Prvo ogledalo sem takoj prodal, kar mi je dalo zagon in samozavest, da ideja lahko uspe.
Kateri je vaš najljubši izdelek doslej in zakaj?
Eden izmed mojih najljubših projektov je ogledalo, izdelano iz reaktivnega lovskega letala Fiat G.91. Ne le, da mi je vizualno izjemno všeč, temveč je zahtevalo največ domišljije in kreativnosti, da sem iz osnovnega letalskega dela prišel do končnega izdelka.
Ali snujete kakšen poseben izdelek, ki ga želite ustvariti v prihodnje, pa še ni bilo priložnosti?
V depoju imamo poseben kos – krilo starega jadralnega letala, dolgo približno osem metrov. Vidimo ga kot izjemen potencial za oblikovanje velike in edinstvene konferenčne mize. To je projekt, ki si ga želimo izpeljati v prihodnosti.
Kje najdete navdih pri zasnovi posameznih izdelkov? Ima vsaka stvar, ki jo ustvarite, svojo zgodbo ali pomen?
Vsak izdelek sestavljata dva ključna segmenta: osnova, ki jo predstavlja letalski kos, in naša kreativna nadgradnja, kjer zaživi edinstven dizajn. Letalskemu kosu vdahnemo novo življenje, ga preoblikujemo in mu damo povsem nov namen. Tako nastanejo mize, ogledala, ure, poličke, omarice, bari in drugi unikatni predmeti.
Letalo je sestavljeno iz številnih delov, med katerimi so nekateri izjemno estetski. Te oblike želimo poudariti in omogočiti, da v izdelku zasije njihova "letalska duša". Na primer, podstavek klubske mizice L29 Delfin smo oblikovali po navdihu letalske konstrukcije.
Vsak izdelek nosi svojo edinstveno zgodbo – od tega, iz katerega dela in letala izvira, do celotne poti, skozi katero je šel, da je dobil novo življenje in funkcijo.
Kaj je najzahtevnejši vidik predelave letalskih delov v uporabne, estetske kose pohištva? S kakšnimi tehničnimi ali umetniškimi izzivi se najpogosteje srečujete in kako jih rešujete?
Pri delu je ključno, iz kakšnega materiala je letalski del izdelan. Če gre za aluminijast del z nanosom letalske barve, ki je izjemno trpežna, predstavlja tehnični izziv odstranitev barve, ne da bi poškodovali aluminij. Prav tako je pogosto zahtevno popraviti poškodbe ali razstaviti posamezne dele letala, da jih lahko pripravimo za nadaljnjo obdelavo.
Vsakemu dizajnu posvetimo veliko časa in pozornosti. Trenutno že več kot mesec in pol ustvarjamo novo mizico, ki bo nekaj povsem edinstvenega. Takšna skrb za detajle in premišljenost pri oblikovanju zagotavljata, da vsak naš izdelek presega zgolj funkcionalnost in postane umetniški izraz z zgodbo.
Letalski deli so specifični in verjetno težje dostopni. Kako poteka proces zbiranja materialov, s katerimi ustvarjate unikatne kose pohištva?
Sodelujemo z dobavitelji, ki nas obveščajo o zanimivih kosih. Na podlagi našega poslovnega načrta in ustvarjalne vizije za določeno obdobje se sproti odločamo, kateri kos bomo vključili v svojo zbirko.
Če stranka želi nekaj posebnega in se odločimo za izdelavo po meri, poiščemo ustrezen letalski del na trgu. Pri tem upoštevamo razpoložljivost, časovne okvire, finančne zmogljivosti in specifične želje stranke, da zagotovimo, da končni izdelek popolnoma izpolnjuje njihova pričakovanja.
Kako vidite povezavo med inženirskim in umetniškim pristopom v vašem delu? Vas vodi bolj tehnično znanje ali umetniška intuicija?
Bolj intuicija, tehnično znanje pa pomaga pri dodelavi.
Vaša kopilotka v podjetju, Eva Kraš, je prav tako aviatorka in umetnica. Kako poteka vajino sodelovanje in kako se dopolnjujeta pri ustvarjanju novih kosov?
Eva je po poklicu igralka in ravno to jo bogati, saj ima veliko praktičnih izkušenj in zmožnost, da vidi neke stvari globlje. Skrbi za marketing, PR, upravljanje družbenih omrežij, izdelavo promocijskih materialov, spletno stran in prodajo. Poleg tega ima pomembno vlogo tudi pri ustvarjanju izdelkov, saj jo ob vsakem novem projektu vprašam za mnenje. Stvari predebatirava in tako sooblikujeva končni izdelek.
Kdo so vaše stranke?
Vsi naši kupci so ljubitelji letalstva in estetike; cenijo unikatne in premišljeno oblikovane izdelke. Prostor opremljajo tako, da postane odraz njihovega značaja in življenjskih vrednot.
Večinoma so piloti in direktorji podjetij iz različnih delov sveta, od Slovenije do Monaka, ZDA in Hrvaške. Doslej so bili vsi izjemno zadovoljni, navdušeni so nad našim osebnim pristopom. Delujemo butično, kar pomeni, da se vsaki stranki posvetimo z veliko pozornostjo in skrbjo.
Ključni del naše zgodbe je vključevanje kupca v ustvarjalni proces, zaradi česar se počuti kot del celotnega projekta. To še posebej pride do izraza pri naročilih po meri, kjer skupaj z njim gradimo edinstveno in osebno povezavo z vsakim izdelkom.
Kakšno vlogo ima trajnost v vašem podjetju? Kako pomembno je za vas, da z reciklažo in predelavo letalskih delov prispevate k zmanjšanju odpadkov? Kako še drugače skrbite za okolju prijazno delovanje?
Veseli smo, da lahko na svoj način prispevamo k dvigu ozaveščenosti o problematiki zasičenosti z odpadki in spodbujamo ponovno uporabo materialov, v našem primeru letalskih kosov, ki bi sicer končali na odpadu. S pristopom želimo pokazati, da luksuz ni nujno povezan z novimi materiali, temveč lahko vznikne iz premišljene predelave, skrbnega oblikovanja in posvečenosti.
Obenem za vsak prodan izdelek posadimo drevo, kar simbolizira našo zavezanost krožnemu delovanju. Tako povezujemo preteklost in prihodnost. Posajeno drevo ni le simbol trajnosti, temveč tudi izraz hvaležnosti naravi, saj pomaga uravnotežiti vpliv letalstva na okolje.
Kakšni so cilji Papa Juliett Aviation Art? Razmišljate o širitvi ponudbe ali novih projektih, povezanih z letalstvom?
Naša vizija je ustvarjati izdelke, ki so vedno bolj edinstveni, prepoznavni in navdihujoči. Zavezani smo avtentičnosti in izvirnosti, saj prav to daje našim izdelkom pravo vrednost in dušo.
Naš cilj je presegati meje – tako geografske kot ustvarjalne. Želimo, da naši izdelki postanejo del domov in poslovnih prostorov po vsem svetu, na vsakem kontinentu, kjer bodo navdihovali ljudi in ustvarjali občutek povezanosti.
Naši kosi niso zgolj pohištvo ali dekoracija; so most med estetiko, zgodovino in trajnostjo, ki združuje ljudi različnih kultur, a enakih vrednot. Verjamemo v pogum za vstopanje v nove prostore, strast do letalstva in moč inovacije.
Kaj bi svetovali ljudem, ki se želijo podati v svet kreativnega podjetništva, še posebej tistim, ki jih privlačita predelava in oblikovanje iz rabljenih materialov?
Vsak, ki ima željo, naj poskusi. A naj se zaveda, da je realno gledano pot do tržno vzdržnega modela dolga in polna izzivov. Stroški proizvodnje unikatnih izdelkov so visoki, trg za tovrstne izdelke pa razmeroma majhen.
Če tega ne počneš z iskreno strastjo in entuziazmom, je težko vztrajati in graditi uspešen posel na tako nišnem področju. Konec koncev je prav želja po udejstvovanju tista, ki te vodi naprej – poskusi in morda odkriješ, da te delo izpolnjuje na način, ki presega zgolj finančne rezultate.