
Plačilne kartice kot plačilno sredstvo vedno bolj nadomeščajo gotovino, saj uporabniku omogočajo takojšnje brezgotovinsko plačevanje, spletno nakupovanje, preglednost nad opravljenimi nakupi, odložena plačila, obročno odplačevanje itd. Skratka večjo fleksibilnost pri razpolaganju z denarjem doma in v tujini.
NLB, d. d., je nedavno svojim strankam kot prva med bankami v Sloveniji predstavila novo storitev, ki uporabnikom omogoča še višjo stopnjo varnosti poslovanja s plačilno kartico in še hitrejše ukrepanje v primeru zlorabe oziroma v primeru poskusa zlorabe kartice. S storitvijo, ki se imenuje "varnostno SMS-sporočilo", imajo imetniki plačilnih kartic dodatno možnost, da se prepričajo, ali so transakcijo s kartico res opravili sami, kar je še posebej priporočljivo pri nakupih prek spleta, telefona in v tujini.
Sporočilo lahko prejmejo po vsakem nakupu s kartico ali dvigu gotovine na bankomatu doma in v tujini glede na obveščanja, ki si ga poslovni partner – komitent izbere izmed štirih različnih skupin kriterijev. Cena omenjene storitve je le en evro na mesec za posamezno plačilno kartico, ne glede na to, koliko sporočil uporabnik prejme.
Sicer pa je za varno poslovanje s plačilnimi karticami dobro vedeti nekaj najosnovnejših pravil.
1. Hranjenje in varovanje kartic
Ko prejmete novo kartico, jo takoj podpišite, saj je veljavna le podpisana kartica. S svojim podpisom na kartici zmanjšate možnost zlorabe. Staro, neveljavno ali preklicano kartico uničite – razrežite (predvsem magnetni trak). Kartico varujte pred vročino in mehanskimi poškodbami. Shranjujte jo ločeno od naprav, ki oddajajo elektromagnetno sevanje (televizija, radio, mobilni telefon itn.), od kovancev, drugih kovinskih predmetov in škodljivih virov, ki bi lahko povzročili njeno razmagnetenje.
S kartico ravnajte skrbno, imejte jo vedno pri sebi in je ne puščajte v avtu, garderobi itn. Osebno številko za kartico (PIN) si takoj po prejemu zapomnite in uničite ovojnico, v kateri ste jo prejeli. Če si osebne številke ne morete zapomniti, zapisane ne nosite skupaj s kartico. Tudi doma osebna številka ne sme biti shranjena skupaj s kartico. Kartica ni prenosljiva in jo lahko uporablja le imetnik kartice, čigar ime je navedeno na kartici.
2. Plačevanje s kartico
Kadar plačujete s kartico, je v postopku plačevanja nikoli ne izpustite izpred oči. Preden potrdite transakcijo s podpisom potrdila (slipa) ali vnosom osebne številke (PIN), preverite znesek plačila, ki ga potrjujete. Bodite pozorni, da oseba, ki izvaja plačilo, vašo kartico uporabi le enkrat. Za vsak neuspešen poskus zahtevajte izpiske iz terminala POS.
Osebna številka (PIN) je namenjena dvigovanju gotovine na bančnih avtomatih in za nakupovanje. Svoje osebne številke pri plačevanju s karticami ne povejte nikomur, v naprave, ki omogočajo plačevanje s karticami (POS-terminali ali terminali za sprejemanje kartic), in bančne avtomate jo vtipkajte sami. Številka kartice, še posebej pa pripadajoči podatki: PIN, datum veljavnosti, CVC2 koda (trimestna številka, zapisana na podpisnem traku na hrbtni strani kartice) so tajni in unikatni, zato jih ne povejte vsakomur, ki vas povpraša po teh podatkih. Potrdila o že opravljenih nakupih po navadi vsebujejo dovolj podatkov o kartici, zato stara potrdila uničite, da druga oseba z njih ne bi mogla razbrati pomembnih podatkov o vaši kartici.

3. Spletno nakupovanje
Na spletnih straneh ne vpisujte svojih osebnih podatkov in podatkov o svoji kartici povsod, kjer to od vas želijo, saj tako tvegate zlorabo, temveč le takrat, ko ste se že odločili za nakup in želite plačati s kartico. Preko spleta plačujte le tistim ponudnikom, za katere veste, da so verodostojni in da imajo zagotovljene zadostne varnostne nastavitve na svojih spletnih straneh. Podobno velja za telefonsko in kataloško prodajo.
4. Uporaba bančnega avtomata
Ko opravljate katero koli transakcijo (še posebej pa, ko uporabljate bančni avtomat), pazite, da nihče ne vidi vaše osebne številke, ki ste jo odtipkali. Če kdo stoji preblizu, ga prosite, naj se odmakne. Terminale (predvsem bančne avtomate) uporabljajte sami. Če jih ne znate uporabiti, ne sprejmite pomoči mimoidočega, raje se o uporabi poučite v svoji banki. Kartico uporabljajte na tistih avtomatih (predvsem bančnih), ki stojijo na obljudenem, dobro osvetljenem mestu. Če na bančnem avtomatu v Sloveniji zaznate kakršna koli odstopanja od običajnega delovanja (npr. kartico težje vložite v avtomat; na avtomatu so naprave ali stvari, ki jih običajno ni; kamere, ki so neobičajno postavljene; reža, v katero se vlaga kartica je neobičajna itn.), vzemite kartico in zapustite avtomat ter uporabite drugega. Nujno je, da o tem dogodku čim prej obvestite banko na telefonsko številko, ki je zapisana na kartici in/ali operativno-komunikacijski center (policijo) na številko 113. Če so bančni avtomati nameščeni v prostorih, skozi vrata katerih lahko vstopite le s kartico, nikoli ni treba vtipkati PIN-številke. Če je na vratih naprava, ki od vas zahteva tipkanje PIN-številke, tega ne storite.
5. Preklici, izgube, kraje
Zapišite si telefonsko številko, ki ste jo prejeli od izdajatelja kartice in na katero lahko 24 ur na dan, 365 dni na leto pokličete in prijavite izgubo ali krajo kartice. In seveda prijavo tudi takoj opravite, da bo kartica za vašo varnost blokirana. Če sumite, da so vam kartico ukradli, prijavite to najbližji policijski postaji. Ne verjemite elektronskim, telefonskim ali drugim sporočilom, ki vas obveščajo o zlorabi vaše kartice in vas pozivajo, da poveste svoje podatke o kartici ali da se prek hipertekstne povezave ali bližnjice povežete na "varnostni obrazec" in tam vpišete nekatere osebne podatke, vključno z osebnimi identifikacijskimi številkami kartice, ker banke takih sporočil ne pošiljajo. Tako sporočilo lahko pošljete v vednost svoji matični banki, da prepreči tako nadaljnje razpošiljanje ali ga preprosto izbrišite. Če niste prepričani, ali gre za pravo sporočilo ali ne, pokličite na telefonsko številko za prijavo izgube ali kraje kartice.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV