

"To podjetje ni delalo samo v Kambodži, ampak tudi v drugih azijskih državah in v Afriki," pripoveduje. "Ne bom rekla, da sem bila na začetku izurjena za to, kar je potrebovalo, sem se pa hitro učila in bilo je super," se zasmeje. "Glede na to, da je v tistem letu, ko sem ga vodila, zraslo, mislim, da mi ni šlo slabo." Samo leto dni je ostala, ker se je odločila odpreti svoj PR studio. "Vedno sem imela veliko podjetniških idej, v tistem trenutku pa sem spoznala še dva prava človeka, ki sta se z mano strinjala, da v Phnom Penhu manjka ponudnikov visokokvalitetnih storitev na področju grafičnega oblikovanja, marketinga, komunikacij …" Pred dvema letoma in pol so skupaj odprli Branderz in gre jim odlično.
"Vse je bil learning by doing," se smeji, kar pomeni, da so skočili v vodo in se naučili plavati. "Je pa Kambodža igrišče – vsaj dve leti in pol nazaj je še bila – tako da si si lahko dovolil napake in eksperimentiranje. Administrativno ta država sicer ni najbolj prijazna. Podjetje je drago odpreti, veliko je birokracije, do tujcev so vse strožji … Toda ker ni toliko konkurence, imaš prostor, da kot majhen studio hitro dobiš bazo pomembnih strank, ki ti zaupajo velike projekte." Kar delajo, bi lahko počeli tudi v Evropi, razmišlja, a je tu podobnih podjetij že toliko, da je težko uspeti iz nule. "Poleg tega se Kambodža razvija in ljudje zapravljajo za branding in marketing veliko denarja. Podjetja nimajo težav in ne režejo teh stroškov."

Danes bi odprla trgovino ali turistično agencijo
Klaro je v jugovzhodno Azijo pripeljalo nepredvidljivo življenje, glede na svoje izkušnje pa bi vsem, ki v Sloveniji ne najdejo pravega prostora zase, predlagala, da preverijo, ali bi jim, če že ne v Kambodžo, odgovarjala selitev na Tajsko, v Singapur, Indonezijo, Šrilanko ali trenutno po njenih besedah najbolj vročo destinacijo – Mjanmar. "Vsi se selijo tja." Če bi kovčke pakirala danes, bi odprla turistično agencijo. Ne le v turizmu in na področju informacijskih tehnologij, veliko priložnosti vidi tudi v izobraževanju in upravljanju s človeškimi viri. "Veliko je mladih podjetij, ki se hitro razvijajo in iščejo pomoč pri rekrutaciji kadrov. Mogoče bi bilo tudi kaj uvažati, saj so Azijci znani po tem, da so navdušeni nad stvarmi, ki prihajajo iz tujine. Pa ponujanje različnih storitev. Ker so sploh mladi ljudje zelo izobraženi in zahtevajo čedalje boljšo ponudbo. Cela jugovzhodna Azija se razvija s svetlobno hitrostjo in če si pripravljen delati, lahko res na vsakem vogalu najdeš nekaj, česar bi se lahko lotil."

Kambodža in Angelina Jolie
Nekaj je drugače, nekaj je isto, nekaj je podobno. Med drugim to, da je Angelina Jolie velika zvezda, saj je Kambodža domovina njenega posvojenca. Ko je na obisku,"vsi ponorijo in na družabnih omrežjih je ogromno informacij, kje je, kaj počne, s kom se druži." V državi, kjer je veliko močnejša kultura podkupovanja, se je včasih težko znajti, po drugi strani v Evropi tako mlada Klara bržkone ne bi dobila priložnosti, da pomaga pri marketingu najvišje stavbe v državi. "Tako da, če sedaj pogledam nazaj, je bilo vse skupaj prav fantastično," zaključi. "Nič ne bi spremenila."

Komentarji (21)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV