Cekin.si
Mlad startup, ki trenutno zapušča bolgarski pospeševalnik in se s svojim proizvodom podaja predvsem na tuja tržišča.
Naslovnica

Kdo so mladi Slovenci, ki prodirajo na tuja tržišča?

Lina Eržen
02. 04. 2014 09.42
17

"Da svet takšnega proizvoda ne potrebuje, smo slišali vsak teden. Kljub temu nas nikoli ni bilo strah, da ideja ni dobra," pove vodja startupa, ki na trg pošilja izdelek, ki pomaga pri oglaševanju.

Mlad startup, ki trenutno zapušča bolgarski pospeševalnik in se s svojim proizvodom podaja predvsem na tuja tržišča.
Mlad startup, ki trenutno zapušča bolgarski pospeševalnik in se s svojim proizvodom podaja predvsem na tuja tržišča.FOTO: osebni arhiv

30-letni Damjan Obal ni dovolil, da bi mu dvom okolice omajal vero v proizvod, ki se ga je odločil poslati na trg. Po nekaj letih dela za druge se je odločil, da poskusi na svojem, zbral okrog sebe zagnano mlado ekipo (med štirimi ima najmlajši šele 21 let) ter se podal v boj. 

S prvo sodelavko vložila vse svoje prihranke

"V Sloveniji je nemogoče validirati prototipe in dobiti investitorje," spregovori Obal o podjetništvu pri nas.
"V Sloveniji je nemogoče validirati prototipe in dobiti investitorje," spregovori Obal o podjetništvu pri nas.FOTO: osebni arhiv
Medtem ko je na domačih tleh kar mrgolelo dvomljivcev, je našlo mlado podjetje več sreče v tujini. "Lanskega maja smo se prijavili na Startup vikend v Berlinu in tam razvili koncept ter z njim osvojili prvo mesto. Takrat smo si tudi postavili prvi "deadline." November 2013. Če do takrat vidimo, da ni odziva … zaključimo. Vendar je bil odziv odličen. Jeseni smo se, da bi potrdili hipoteze, za dva meseca preselili v ZDA, v Silicijevo dolino. In ko smo še tam dobili potrditev, smo se vrgli na glavo v razvoj proizvoda in pridobivanje prvih uporabnikov." Razvijajo projekt Edgar; računalniško orodje, ki podjetjem in posameznikom omogoča, da preprosto sestavijo učinkovit oglas v video obliki.

"Idejo sem dobil pred dvema letoma, potem ko sem deset let razvijal proizvode in brandinge predvsem za večja podjetja," pripoveduje Obal. "Ugotovil sem, da pri delu vedno znova ustvarjam takšne ali drugačne zgodbe. Žal pa mali obrtniki ali kreativni posamezniki (umetniki, dizajnerji, novinarji, organizatorji dogodkov ...) pogosto nimajo sredstev, s katerimi bi si kupili dober marketing, zato njihove zgodbe največkrat niso slišane." Idejo sta nato s prvo sodelavko Marušo Novak razvijala kot popolni "bootstrap" projekt, kot se izrazi sam, kar pomeni, da sta vse stroške krila sama. "Investirala sva vse svoje prihranke pa tudi prihranke svojih staršev. Odprla sva podjetje, strah pa spremenila v konkretne mejnike, ki se jih trudiva doseči na poti do uspeha."

"Imamo kup kvazi investitorjev"

Slovenija za zagon podjetja vsekakor ni najbolj prijazno okolje, razmišlja. "Ni sicer težko podjetje ustanoviti in dobiti podporo. Na voljo so podporna okolja, kot je na primer Tovarna podjemov v Mariboru. Težava je, da je v Sloveniji nemogoče validirati prototipe in dobiti investitorje. Zadnje je dobesedna farsa. Imamo kup kvazi investitorjev, ki ponujajo bizarne pogoje. So izjeme, kot je RSG (družba, ki podjetjem v zgodnjih razvojnih fazah pomaga pri financiranju op. a.), vendar nam manjka dobrih angelskih in pre-seed investitorjev (gre za uveljavljene poslovneže, ki podprejo nove ideje op. a.). Sam sem moral v San Francisco, da sem se srečal z Jugoslavom Petkovićem (ustanoviteljem podjetja Mimovrste op. a.). Zakaj ni več ljudi, kot je on, bližje Sloveniji?"

Glede na to, da toliko mladih toži, da zanje ni dovolj priložnosti, je bil za povrh presenečen, da je bila ena največjih ovir najti nove primerne sodelavce. "Seveda so priložnosti, ampak mi smo pač razvajen in jamrajoč narod," je prepričan. "Mi recimo nismo našli okrepitev v Sloveniji, čeprav smo iskali tri mesece. Morda je težava tudi v tem, da od sodelavcev pričakujem preveč, ampak skozi izkušnje sem se naučil, da je uspeh mogoč le s popolno predanostjo in samoiniciativnostjo celotne ekipe. Morda se je tudi zaradi tega, ker iščem tolikšno vnemo, ekipa do sedaj zamenjala že dvakrat." Sedanja trenutno dela in ustvarja v Bolgariji, se pa kmalu vračajo nazaj, a najverjetneje le za kratek čas. "Žal bomo šli verjetno hitro naprej, čeprav si želimo, da nam ne bi bilo treba."

Načrtujejo predvsem agresivnejši naskok na ameriški trg.
Načrtujejo predvsem agresivnejši naskok na ameriški trg.FOTO: Twitter

Od zanimive ideje do zrelega podjetja

Da bi uresničili načrte, ki jih še imajo, potrebujejo dodatne investicije in ne pričakujejo, da jih bodo dobili v Sloveniji. "Do avgusta želimo svoj proizvod lansirati še za večja podjetja, jeseni želimo izvesti agresivnejši naskok na ameriški trg," našteva Mariborčan, ki je zaključil podiplomski študij računalništva in informatike. Na tak razvoj podjetja so se od začetka tega leta pripravljali v bolgarskem pospeševalniku Eleven, ki so ga izbrali, ker jim je ponudil najboljše pogoje. "Koristen ni samo zaradi investicije," razloži. "Čeprav smo dobili 25 tisoč evrov oziroma jih prejmemo še 25, če izpolnimo zastavljene cilje in ostanemo zanimivi zanje, kar smo načeloma že dosegli. Še bolj ključno je, da ekipo prisili, da se osredotoči na razvoj svoje ideje, pri tem pa ji pomaga s strukturo in logistiko."

Pospeševalnik je utečen sistem pomoči mladim podjetjem, ki pomaga tako pri reševanju birokratskih zagat kot pri iskanju novih investitorjev. Delo olajša tudi s tem, da lahko opazujejo napredek drugih startupov, ki so v pospeševalniku ob istem času. "Vsak teden imamo recimo seanse anonimnih direktorjev," se nasmehne Obal. Zaradi več olajšav je na koncu podjetje v Bolgariji tudi prijavil, v Sloveniji ima le s. p. Skupaj s svojimi tremi sodelavci razmišlja povsem globalno, posledično imajo trenutno več uporabnikov kot iz Slovenije iz ZDA, Francije in Kanade. V razvoj so vložili veliko časa in truda, celo tvegali, da bodo izgubili vse svoje prihranke – toda vse to je potrebno, da se iz zanimive ideje in perspektivnega startupa razvije podjetje, ki lahko deluje zrelo in samozadostno.

Komentarji (17)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
User33565 05. 04. 2014 19.41
+1
In kak izdelek je to?
BŠK 05. 04. 2014 19.23
+3
Mulci danes itak nič ne znajo kot samo fejstbukati, poleg tega pa dobrodošli v najbolj požrešni deželi na svetu
DeBill 02. 04. 2014 22.29
+9
kar pa ser tiče maherjev kot so akrapovič, boskarol, jakopina, pečečnik in ostali te klase, oni so v te projekte vložili svoje življenje in recimo akrapovič, ki je eden od najbolj cenjenih v svetu, ki ma vrhunske proizvode, njemu ekipe PLAČAJO, da lahko imajo na dirkalniku njegov logo in ne on njim. on to počne več kot 25 let, za začetek pa je delal vse sam. pozna in ve vse, njegovo podjetje obvlada prav zares rocket science, tako zelo dobri so.
Die einemaister 03. 04. 2014 13.10
+4
dej ne bluzi, če ima ekipa logo na motorju, ga mora tisti od katerega logo je plačat, saj gre za reklamo, in akrapovič je že res da je zelo spoštovan ampak če imajo njegov logo dirkači na tutah al pa motorjih, je tisto plačana reklama
User1102285 05. 04. 2014 18.18
+3
res je, na red bullu in še parih dirkalnikih prej ni bilo akrapovič logota, čeprav so dotične formule imele njegov izpuh, ravno zaradi cene oglasa
DeBill 02. 04. 2014 22.24
+4
a oni sploh vedo kaj je to proizvod? pojma nimajo, neko aplikacijo ki jo bodo spacali skupaj v največ letu dni in to je to, brez res neke blazne ideje.
_-soncek-_ 02. 04. 2014 19.03
+15
Men pa gre na jetra, da vam gre neki na jetra še predn si vzamete neki cajta da stvari mal poguglate!!!! Dejte nehat s tem enačenjem izraza start up in aplikaciji/interneta. OK, res je velika večina nekako povezana z internetom, ampak bistvo je še vedno v organizaciji in filozofiji. The Lean Startup je ena taka luškana knjiga, ki vam bo mogoče mal razmejila pojme. V bistvu je point glih v tem, da se poizkuša v veliki negotovosti in brez panike, da ne rata....in z zavestjo da MOOOOOGOČE rata. Isti princip velja za vse novosti. Kako pa lahko kdorkoli ve, da bo lahko prodaljal ene fensi nove zobne ščetke? Al pa une stole z zvočniki. Al pa da bi se kdo dejansko odločil za nakup auspuha z določenim zvokom? Al pa zložljive blatnike za kolo? Al pa n drugih idej, za katere ne moreš bit zihr, če jih ne preizkusiš na trgu. In ja, če že ne zmorete podpore tistim s takim razmišljanjem, vsaj pustite jih pri miru!?
User416781 02. 04. 2014 19.13
+4
Point je samo v tem, da se o tem čisto preveč piše, kot da je ves drug posel nepomemben...zakaj pa nikoli ni objavljen komentar, da bi nekdo prodajal fensi zobne ščetke ali pa auspuh...zakaj vedno berem neko nakladanje o nekakšnih aplikacijah in podobnem sranju...me zanima koliko podjetij v teh "valilnicah" ni povezanih z internetom.
User416781 02. 04. 2014 10.16
+70
Mi gre že na jetra to stalno nakladnaje o teh start up podjetijih. Zaenkrat so še vsi v fazi start-up in prisesani na nekakšne infuzije v obliki investitorjev in raznih skladov tveganega kapitala.. Zelo malo je teh podjetij, ki so dejansko nekaj naredila, večinoma pa gre za mešanje megle. Mediji bi malo pozronosti morali usmeriti tudi na klasična proizvodna in storitvena podjetja, na katerih temeljijo zdrava gospodarstva. Enako velja za te "kvazi investitorei". Investitorji zastrižejo z ušesi le ko slišjio besede splet, internet in raznorazne popačenke, kot je "bootstrap". Vsi sanjajo nekakšne milijone in osvojitev sveta, dejstvo pa je, da uspe mogoče 1%, tako da je čisto preveč pozornosti namenjeno temu. Zgodba je popolnoma precenjena in na trgu je že poplava raznoraznih aplikacij. Pri tem je najbolj pomemben marketing, za katerega pa imajo podjetja iz Slovenije izredno omejene možnosti, Taka je realnost. Ne nazadnje pa tudi ne bomo mogli živeti le od oglaševanja na spletu in raznih aplikacij - oglaševanje na spletu je prav tako precenjeno. Me zanima, kdo je nazadnje kaj kupil na podlagi reklame na Facebooku. Na tem ne more temeljiti prihodnji razvoj ekonomije, saj je na drugi strani pri nas in po svetu vse manj podjetij, ki bi imela kaj oglaševati oz. je vse manj kupcev. Vem, da bom sedaj dobil množico minusov, ampak čas bo pokazal svoje.
Die einemaister 02. 04. 2014 12.41
+12
90% jih propade, do sedaj je takšna statistika in kot si napisal, prisesani so na razne subvencije in bla bla
User416781 02. 04. 2014 14.06
+9
Ja, navadno se pot teh nadobudnih kratkohlačnikov konča, ko pride do točke, ko je produkt potrebno prodati. Eno je razvoj, kjer je potrebno intelektualno znanje, drugo pa je, ko je potrebno iz tega narediti denar. Takrat pa se pokaže surov trg v vsej svoji grobosti. In temu delu dajejo vsi premalo poudarka. Dodatno pa so zavedeni, saj se v teh raznih "pospeševalnikih" pogovarjajo s sebi podobnimi in tako dobijo deformirano mnenje o svojem produktu.
Nabru3 02. 04. 2014 14.21
+3
Počakaj malo, preden trosiš nebuloze, nam dej malo razloži na katerem področju si sam strokovnjak in povsej verjetnosti maksi uspešen. Kar se tiče teh mladih pobov je pa takole, če že hočeš bit družbeno koristen in kritiče: tile niso dobili 25.000 Eurov iz tvojega žepa, zato ne usiraj, ampka se vrži na področje delovanja naše državae, tam ko nam res gre vse direkt iz denarnc. Ni čudno, da je pri nas težko uspet, če že imajo ljudje, ki ti nimajo kaj pomagat, samo škodujejo ali blatijo.
Die einemaister 02. 04. 2014 15.08
+7
bluziš ti, Akrapoviču ni nihče pomagou, obratno še hebala ga je država, ko je hotel širiti, Tušu tudi nobedn ni dal nč, Pečečniku tudi ne usi so uspeli ker so imeli produkta z dodano vrednostjo, produkte katere primeš u roke in maš nekaj od njih, ne pa neke aplikacije, pa mešanje zraka.
User416781 02. 04. 2014 16.30
+2
Nabrom - saj ni pomembno, od kod so dobili teh 25k, nisem niti z eno besedo tega omenil. Če pa že hočeš - na jetra mi gre, ko se take zgodbe izpostavljajo, kot neke zgodbe o uspehu...v bistvu pa ne zaslužijo niti za kruh. Nisi razumel bistvo mojega komentarja - želel sem povedat, da se preveč izpostavlja ta internetna podjetja in se dela prevelika fama okrog tega, saj so zelo redke izjeme, ki jim nekaj uspe. In tudi, da so temelj vsakega gospodarstva predvsem proizvodna podjetja - ne pa internet "start-up" podjetja oz. neke brezvezne aplikacije.
User416781 02. 04. 2014 16.31
+3
Nabrom - saj ni pomembno, od kod so dobili teh 25k, nisem niti z eno besedo tega omenil. Če pa že hočeš - na jetra mi gre, ko se take zgodbe izpostavljajo, kot neke zgodbe o uspehu...v bistvu pa ne zaslužijo niti za kruh. Nisi razumel bistvo mojega komentarja - želel sem povedat, da se preveč izpostavlja ta internetna podjetja in se dela prevelika fama okrog tega, saj so zelo redke izjeme, ki jim nekaj uspe. In tudi, da so temelj vsakega gospodarstva predvsem proizvodna podjetja - ne pa internet "start-up" podjetja oz. neke brezvezne aplikacije.
User416781 02. 04. 2014 19.10
-2
Sem pomotoma dvakrat isti komentar objavil, ker nekaj šteka...
User937657 02. 04. 2014 23.49
+3
Jaz pa mislim, da se motiš glede tega da je oglaševanje na spletu precenjeno... Ravno obratno. Vedno več ljudi kupuje preko spletnih strani, potem so strani kot so kuponko in oboje prav dobro uspeva. Prav tako razne marketinške 'manipulacije', in verjemi da ce se nebi splacalo, se tudi nebi oglaševalo. Saj mladi čepi(mo?)jo cele dneve na wifiju in brez interneta ne morejo ziveti...
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1103