Marino in Marjeta Furlan sta novogoriška podjetnika, ki sta začela iz nič, danes pa sta ponosna lastnika uspešnega podjetja. Veliko je odrekanj in veliko težav, potrebno je potrpljenje in vztrajnost. Kot pravi Marjeta, ko si mlad tvegaš in njuno tveganje je obrodilo sadove ... Z direktorico Marjeto Furlan smo se pogovarjali o začetku njune poslovne poti in o današnjem stanju v podjetju.
Kako izgledajo začetki uspeha?
Z možem sva že kot študenta ves čas nekaj koristnega počela in si služila denar. Za neko rojstnodnevno darilo sva naredila dekorativno lučko in potem se je počasi začelo. Sama sem po poklicu dizajnerka in odločila sva se odpreti obrt. V tem času sva bila že oba zaposlena in najini delodajalci niso odobravali tega, zato sva pustila službo in zavihala rokave. Ko si mlad, tvegaš. Najina prva delavnica je bila kar v dnevni sobi in nato še v garaži. Kupovala sva kose, jih med vikendom zlagala in čez teden prodajala. K sreči je mož vedel dovolj o poslovanju, saj meni se ni niti sanjalo, kaj pomenijo fakture, papirji …
V podjetju Intra Lighting se ponašate predvsem z inovativnimi svetili. Če rečeva bolj konkretno, kaj sploh so inovativne rešitve na področju svetil?
Ljudje si običajno predstavljajo, da je inovativen le dizajn, pa ni tako. Dizajn je le en del, inovacije so v materialih, servisiranju, preprosti montaži ...Svetilo lahko izgleda podobno konkurenčnemu, vendar je morda uporaba povsem drugačna in je le dizajnersko podobno.
Kaj menite o svetlobnem onesnaževanju?
Slovenija ima eno najbolj rigoroznih zakonodaj in če bi se striktno držali predpisov, potem noben most, noben kip ne bi bil več osvetljen, niti nobena ulica. Praktično bi bilo mesto ponoči pusto in temno. Zakon, ki je sprejet, malo pretirava, primerno bi bilo nekaj vmesnega. Logično pa je, da se bo svetloba uporabljala predvsem tam, kjer je potrebna. Da se ne sveti vsepovsod drugod, predvsem v zrak.
Kako pomembna je svetloba za dom?
Vsak ima svoje navade, zato je svetlobo treba podrediti svojim navadam. Družina živi v večih prostorih in počne različne stvari, zato je treba že od samega začetka razmišljati, kako družina funkcionira in svetila postaviti namensko. Ne le eno svetilo v enem prostoru za vse namene, temveč urediti točkovno svetobo ne mesta, kjer se nekaj dogaja.
Kakšni so letni prihodki in dobiček vašega podjetja?
V lanskem letu smo imeli 25 milijonov evrov prihodkov, dobiček pa je znašal okoli pol milijona. Podobne rezultate pričakujemo tudi v letošnjem letu.
Koliko ljudi zaposluje Intra – doma in po svetu?
V Sloveniji zaposlujemo 116 ljudi v Novi Gorici in 8 v Ljubljani ter Izoli. Imamo pa tudi dve proizvodnji na Hrvaškem in v Srbiji ter dve podjetji za trženje na Nizozemskem in Danskem. Vseh zaposlenih skupaj je 300.
Zakaj selitev proizvodnje v tujino?
Konec leta 1999 smo iskali prostor za širitev proizvodnje in ker v Sloveniji nismo dobili ne prostora in ne ljudi, smo na Hrvaškem kupili in ustanovili novo podjetje ter delavce prevzeli od tam. Nove širitve pa smo se lotili tudi leta 2008 z ustanovitvijo novega podjetja še v Srbiji, kamor smo se odpravili z istimi težavami kot v letu 1999. Zgolj kot primer – razpis za iskanje nove delovne sile smo v letu 2008 objavljali vsak teden, vendar delavcev nismo našli, poleg tega pa nismo našli niti primerne nepremičnine, zato smo se odpravili na srbski trg, kjer smo kupili podjetje za proizvodnjo svetil skupaj z delovno silo in vsemi nepremičninami. Vsekakor pa so prednosti proizvodnje v drugih državah te, da lokalno ostaneš domač proizvajalec, pridobiš pa tudi nove trge.
V času izbora Podjetnika leta je bilo večkrat omenjeno, da vaše podjetje odstopa od slovenskih okvirjev. Zakaj?
Če pogledamo samo naše zaposlene – pri nas ne delamo od sedmih do treh, imamo gibljiv urnik. Kar dostikrat pomeni tudi delo pozno v noč. Odgovornost je velika. Nekdo, ki ima neko nalogo, jo izvede, ne glede na čas, v tem se razlikujemo od mnogih. Mislim, da je pripadnost podjetju precej drugačna. Tudi nagrada ni namenjena le nama, temveč celotnemu kolektivu.
Ali pripadnost stimulirate tudi finančno?
Kar se ustvari lahko delimo. Stvari v našem podjetju so zelo transparentne, točno se ve, kakšni so cilji in kakšni so plani. Torej tudi, kaj ostane in kaj se deli. Kljub temu da v času krize racionaliziramo, pa smo vlaganja v razvoj in v trge kar podvojili.
Oba z možem sta prejemnika naziva Podjetnik leta 2010 in zanima nas, kaj je zmagovalna kombinacija?
Uspešen si, ko si dober tandem. Vloge v podjetju sva si razdelila tako, da se točno ve, kdo kaj dela. Drugače se skupaj ne da delati. Velikokrat me sprašujejo, kako je delati z možem ... po eni strani težko, vsaj dokler nimaš točno razdeljene odgovornosti, kompetence. Sicer pa je tako tudi z ostalimi sodelavci.
Kako bi opisali moža?
V podjetju je vizionar. Zelo je vztrajen, delaven in vedno, ko nekaj začne, to tudi konča. Sicer je vse skupaj le izguba časa in denarja. In v tem se razlikujemo dobri in slabi. Lahko vsi enako delamo, rezultati pa so vidni le, kadar je delo končano.
Kaj bi svetovali podjetnikom, ki so šele na začetku, tako kot sta bila vidva z možem nekoč?
Če nekdo nekaj hoče, je za to vedno pravi čas. In če res dela in vztraja, pridejo tudi rezultati.
Komentarji (5)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV