Tako lahko zmanjšate svoje možnosti za pridobitev zaposlitve

Tako lahko zmanjšate svoje možnosti za pridobitev zaposlitve

M.M.
15.10.2024, 4:58
0
Če ne boste uporabili teh nasvetov za razgovor za službo, lahko zmanjšate svoje možnosti za pridobitev zaposlitve.

Za prikaz vsebine je potrebno omogočite piškotke družbenih omrežij. Omogoči piškotke

Američanka Megan Rathmell je bila po zaposlitvenem razgovoru prepričana, da sta jo živčnost in pomanjkanje priprav stali nove službe. A dvajsetletnica je nato izvedela, da je dobila službo strokovne sodelavke v podjetju. Izstopala je po tem, da je znala narediti dve pomembni stvari: ohraniti očesni stik in nadaljevati pogovor. Slednje ji je uspelo, čeprav je bilo več kot očitno, da se o nekaterih dejavnostih podjetja ni pozanimala in da jo muči trema. 

"Moj nadrejeni mi je rekel, da sem dobra sogovornica in da znam vzpostaviti močan očesni stik ter da tega ni videl pri številnih mojih vrstnikih. To me je zelo presenetilo," je povedala Rathmellova, ki živi v Virginiji. 

To, kar se je Rathmellova naučila od svojega šefa, se ujema s tem, kar pravijo vodje zaposlovanja: nekateri diplomanti generacije Z so nepripravljeni na razgovore za službo ali se med njimi obnašajo neprofesionalno. Na osebne razgovore pripeljejo starše, med virtualnimi razgovori nočejo vključiti kamere, uporabljajo neprimeren jezik, se oblečejo neprofesionalno in težko vzpostavijo očesni stik. "Čeprav so vedno obstajali ljudje, ki so slabo opravljali razgovore za službo, se zdi, da je to danes bolj razširjeno," je dejal dr. Nathan Mondragon, vodja inovacij pri platformi za zaposlovanje HireVue.

K temu lahko prispeva več dejavnikov. Zaradi digitalne dobe ima veliko ljudi manj izkušenj z osebnimi stiki in se zato manj dobro počutijo pri njih, zlasti pri zahtevnih. Pandemični varnostni ukrepi so to le še poslabšali, je dejal Mondragon. Nekateri starši so preveč vpleteni v poklicno udejstvovanje svojih otrok, drugi pa jih ne učijo, kako se znajti v poklicnem svetu brez starševske pomoči.

Nekateri ljudje mislijo, da lahko razgovor za službo opravijo brez težav in priprav, pravi Stacie Haller, glavna karierna svetovalka v podjetju ResumeBuilder. Toda tako kot na vse druge stvari, pri katerih želite biti uspešni, se je treba tudi na zaposlitev pripraviti. 

Kaj torej morate storiti pred razgovorom, med njim in po njem, da boste izstopali in dobili želeno službo? 

Razgovor
RazgovorFOTO: Adobe Stock

Priprava pred razgovorom za službo

Pred razgovorom morate izstopati med stotinami drugih kandidatov, pri čemer imate na voljo približno šest sekund, da z življenjepisom pritegnete pozornost zaposlovalca, pravi Haller. Zato mora biti vaš življenjepis ena sama prepričljiva, jasna in neobremenjena stran, ki je prilagojena delovnemu mestu, in poudarja, zakaj ste najboljši kandidat.

Haller je dejal, da bodite previdni, od koga dobite nasvet. Če poznate druge ljudi, ki delajo v podjetju ali v podobnih panogah, bi bilo dobro, da se posvetujete z njimi. Starši in drugi ljudje njihove starosti pa imajo verjetno dobre namene, vendar morda že desetletja niso opravili razgovora za službo ali niso nikoli delali v vaši panogi, pa tudi delovna sila je zdaj drugačna.

Opravite svojo raziskavo

Ena največjih napak, ki jih nekateri intervjuvanci delajo, je, da sprašujejo o stvareh, ki bi jih zlahka našli že z ogledom domače spletne strani podjetja, je povedal dr. Nicolas Roulin, profesor industrijske/organizacijske psihologije na univerzi Saint Mary's v Kanadi. To in tudi to, da ne postavite nobenega vprašanja, sporoča, da niste naredili domače naloge in da vas delovno mesto verjetno ne zanima.

Strokovnjaki pravijo, da je treba podjetje temeljito raziskati. Odgovoriti morate znati na vprašanje, zakaj želite delati tukaj, in povedati, kako lahko prispevate k vrednotam, kulturi, strategijam, ciljem in drugim smernicam podjetja.

Če poznate tudi imena oseb, ki so sodelovale pri razgovoru, jim lahko zastavite bolj poglobljena vprašanja o njihovem delu, ciljih in življenju ter morda celo ugotovite, da imate zanimivo osebno povezavo, na primer, da ste obiskovali isto šolo.

Spletne strani, kot sta LinkedIn ali Glassdoor, vam lahko pomagajo najti nekatere od teh informacij. Ocene na portalu Glassdoor običajno puščajo sedanji ali nekdanji zaposleni.

Vnaprej si zapišite odgovore

Med razgovorom boste morali pokazati, kako dobro ustrezate opisu delovnega mesta in kako dobro ga lahko opravljate. Na to se lahko pripravite tako, da za vsako zahtevo v opisu napišete svoje zgodbe o uspehu z uporabo tehnike STAR. Ta kratica pomeni situacija, naloga, dejanje in rezultat; opredelite situacijo, nalogo, ki jo je bilo treba opraviti, dejanja, ki ste jih izvedli sami ali kot del ekipe, in rezultate. 

Pripravite vprašanja

Vaša vprašanja so prav tako pomembna kot vaši odgovori in morajo pokazati zanimanje, motivacijo in skrb ter to, kar je za vas pomembno, pravijo strokovnjaki. Tukaj je nekaj primerov, ki jih lahko vadite sami ali na poskusnih razgovorih s prijatelji ali družino:

- Kako je videti dan na delovnem mestu? Kaj pa prvih nekaj tednov?

- Ali je to novo delovno mesto ali ga je nekdo zapustil?  

- Kako bi ocenili uspešnost zaposlenega v treh mesecih in v šestih mesecih?

- Kakšne so prednosti in izzivi dela pri vas?

- Kakšne so možnosti usposabljanja?

- Kakšne so možnosti za napredovanje po enem letu?

- Kakšni so vaši kratkoročni in dolgoročni cilji?

Če se pred razgovorom spopadate z živčnostjo, vam lahko pomagajo tehnike sproščanja ali dihanja, je dejala Roulinova. Pri hujši tesnobi je morda potrebna terapija. 

PREBERI ŠE

Obvladovanje anksioznosti na delovnem mestu: Tehnike sproščanja za zmanjšanje stresa

Kako ravnati na razgovoru za službo

Strokovnjaki so povedali, da je pomembno, da se na osebne in virtualne razgovore oblečete profesionalno, ne glede na to, ali gre za delo v restavraciji s hitro prehrano, trgovini na drobno ali pisarni. Običajno je najboljša poslovna obleka brez kavbojk, kratkih hlač, japonk ali preveč razkrivajočih oblačil.

Če je kultura podjetja bolj neformalna, to še ne pomeni, da se morate tako obleči tudi na razgovoru, je dejal Haller. Ti zaposleni so že imeli priložnost skozi čas pokazati, da kljub temu, kako so oblečeni, odlično opravljajo svoje delo, vendar vas še ne poznajo. Na njih morate narediti dober vtis, ki kaže, da ste spoštljivi in resni.

Hkrati pa ne pretiravajte z obleko in ne bodite videti popolnoma neprilagojeni, je dejal Haller, razen če je to kodeks oblačenja.

PREBERI ŠE

Obleka naredi človeka? Ne. Ustvari pa izjemno močan vtis

Na razgovor prinesite vse zapiske, ki ste si jih pripravili, vendar starše pustite doma. Če vas bodo spremljali na razgovoru za službo, potem to lahko pomeni nezrelost in nesposobnost, vi pa ste tisti, ki mora biti sposoben opravljati delo brez njih.

Pomembno je tudi, kje boste opravili razgovor. Pogovor mora potekati v okolju, ki ne sme biti moteče in hrupno, zato se izogibajte javnim prostorom, kot je na primer kavarna. Po mnenju strokovnjakov je izklop kamere na računalniku, če imate razgovor na daljavo, na splošno neprimeren in lahko kaže na to, da nekaj skrivate ali da vam je neprijetno v stiku z ljudmi, kar je seveda zaskrbljujoča rdeča zastava, saj večina delovnih mest zahteva stike z ljudmi. 

Če nimate odgovora na vprašanje, prosite izpraševalca, naj ga preoblikuje, ali pa recite, da s tem področjem nimate veliko izkušenj, da pa veste, kako je na primerljivem področju ... Lahko tudi poveste, da bi radi imeli priložnost, da o vprašanju resnično razmislite, če vam dovolijo, da se vrnete z odgovorom. Te alternative kažejo, da ste prilagodljivi, in vam omogočajo, da se izkažete tudi na druge načine.

Ko boste dobili priložnost za postavljanje vprašanj, vprašajte, kar ste načrtovali. Vprašanja o plači, pričakovanjih glede razpoložljivosti in ugodnostih v zvezi z dopustom pa prihranite za točko proti koncu razgovora, je dejal Mondragon. Ta vprašanja so pomembna za vaše preživetje in kakovost življenja, za kar generacija Z skrbi bolj kot prejšnje generacije, kar je odlično, je dodal. Nekatere države, kot sta Kolorado in New York, so celo zahtevale, da se v objavah delovnih mest navede plača. Vendar pa ne želite, da bi se zdelo, da vam je bolj pomembno, da ne delate, kot da delate.

PREBERI ŠE

Anketa: Ali bi morali v zaposlitvenih oglasih navajati tudi višino plače?

Pomembno je tudi, kako vprašate. "Ali mi lahko poveste o paketih ugodnosti podjetja za zaposlene?" zveni bolje kot "Koliko prostih dni imam?"

Na koncu vprašajte, ali lahko še kaj zagotovite, da boste pokazali, da ste odličen kandidat za delovno mesto, je dejal Haller. Izrazite svoje zanimanje za to delovno mesto. 

Po razgovoru

V 24 urah po razgovoru po elektronski pošti pošljite zahvalno sporočilo, v katerem se zahvalite za čas, ki ga je namenil intervjuvanec, in za priložnost, je dejal Haller. Vendar vedite, da je vaše sporočilo več kot le zahvala, je tudi posredni opomnik delodajalcu, da ste prava izbira zanj. 

Če vas pokličejo na drug razgovor ali vam ponudijo službo, se odzovite čim prej, pravijo strokovnjaki. Tudi če niste več zainteresirani, morate to hitro sporočiti. To je spoštljivo, poleg tega pa ne želite zažgati mostov, ki jih boste morda morali v prihodnosti ponovno prestopiti.

Delodajalca ne sprašujte o tem, ali ima kakšne novice, preden bo stopil v stik z vami, je dejala Roulinova. Po tem času se lahko oglasite enkrat tedensko. Če mine mesec ali dva in od njih ni nobenega odgovora, je v bistvu odgovor že na vaši dlani, je dejal Haller, in ne bi smeli delati za podjetja, ki tako ravnajo z ljudmi.

Vir CNN