Ko sva se z Metko Mikuletič srečali na intervjuju, je bila še utrujena od poti iz Milana, kjer se je udeležila milanskega tedna nakita. Zadovoljna, polna vtisov in ponosa. A pojdimo po vrsti: kako se je namreč zgodilo, da je iz arhitekture zaplavala v oblikovanje nakita? Kako je možno, da je v začetku letošnjega leta predstavila svojo prvo kolekcijo, maja sodelovala na slovenskem tednu nakita, nato pa oktobra že na italijanskem?
Metka je za Cekin.si razkrila, da ji je bil nakit že od nekdaj všeč in zelo blizu. "Že od majhnega sem iz bolj enostavnih materialov sestavljala različne kose. Potem pa sem v očetovi delavnici našla kos odpadne pločevine in jo začela zvijati. Ugotovila sem, da se da iz tega ogromno narediti in da je ta material dejansko zelo zanimiv," pravi in sledil je logičen korak - spoznavanje drugih materialov, in sicer žlahtne kovine, kot sta srebro in zlato.
Leta 2019 se je vpisala v zlatarsko šolo in tam se je začela učiti klasičnih zlatarskih tehnik izdelovanja nakita.
Metka je sicer uspešno zaključila študij arhitekture, zato nas je zanimalo, kako se je odločila, da se bo profesionalno ukvarjala z oblikovanjem nakita. "Menim, da je zlatarstvo oz. nakit zelo povezan z arhitekturo. Praktično gre za arhitekturo, le da v manjšem in bolj obvladljivem merilu," nam razloži svoje videnje povezave in doda, da tako pri arhitekturi kot pri oblikovanju nakita izdelano mora funkcionirati in slediti tehničnim zakonitostim. "Mora se smiselno zlagati - del po del do neke celote," razloži. To, da je študirala arhitekturo, je njena velika prednost in pri oblikovanju nakita ji to znanje zelo pomaga.
Kaj pa veščine, ki jih pozna iz arhitekture in tiste iz oblikovanja nakita? Koliko je skupnih in koliko specifičnih le za eno smer, nas je zanimalo. "Skupne so predvsem začetne veščine. Se pravi - najprej imamo neko idejo, nato sledi razvoj, konceptualizacija, materializacija. Zelo pomagajo tudi določeni računalniški programi, s katerimi dobimo boljši uvid v idejo ali pa jih uporabljamo za obračunavanje količin materialov, ki jih potrebujemo," nam razloži in poudarja, da se mora ves čas izobraževati. "Imamo pa to srečo, da živimo v času, kjer je zelo veliko informacij dostopnih na internetu. Je pa res, da moraš poleg izobraževanja ves čas delati tudi v praksi," pravi.
A v zlatarstvu je tako, da moraš z lastnimi rokami idejo tudi ustvariti. In če ste mislili, da gre pri tem za prefinjeno delo, ste se zmotili. Pogled v delavnico bi marsikoga presenetil, saj deluje kot klasična delavnica, kjer se opravljajo "umazana" dela. "Bi me morala videti, kakšna sem včasih," mi pove skozi smeh in pokaže fotografije črnih rok in delovne mize.

Zlato, srebro ... kateri je Metkin najljubši material?
Seveda nas je zanimalo, kako je videti delo z žlahtnimi kovinami in katera je njena najljubša. "Najljubše mi je zlato. Zato, ker je z njim res čudovito delati (smeh). To težko opišem ... Adrenalin je, ko v rokah držiš zelo, zelo drag material. In sicer v surovi obliki, iz katere potem prideš do nekega končnega sijočega produkta. Za to pa si uporabil dokaj zapletene tehnične postopke in tudi umazane postopke," pravi z žarom v očeh in še enkrat opozori, da to, kar je zlato v surovi obliki in s čimer začne delati določen kos nakita, nima velike podobnosti s tem, kar dobimo na koncu. Kontrast je izjemen in ona v tem procesu izredno uživa.

Njen nakit je nekaj posebnega, kar so opazili tudi organizatorji slovenskega tedna nakita in nato še Italijani. Toda koliko se pri delu in ustvarjanju drži klasičnih zlatarskih postopkov? "Tehnično se zelo rada držim pravil, ki veljajo za klasične zlatarske postopke. A prav ta klasični način rada predstavim v kosih nakita, ki pa niso tako klasični. Še vedno so elegantni, še vedno so korektno izdelani, ampak izhajajo bolj iz arhitekture. Kar se tiče oblikovanja, se namreč zelo rada navezujem na arhitekturo - ker je moj poklic in iz nje izhaja navdih za vsak kos," pravi.
Za temelje oblikovanja nakita vedno jemlje osnovne geometrijske oblike, ki so morda na prvi pogled videti celo dolgočasne. Ampak iz teh je sestavljeno prav vse okoli nas. "Nato pa je odvisno, v katero smer greš - ali greš v neke bolj stabilne, ortogonalne oblike ali v bolj fluidne - okrogle, elipsaste oblike. Jaz sem združila oboje. Prve so po večini bližje moškim, druge pa ženskam, zato tudi ločene kolekcije," razloži.
Ključno leto 2022
V začetku letošnjega leta je Metka Mikuletič pod svojo blagovno znamko lansirala prvo kolekcijo moškega nakita, maja pa se je s prvo samostojno razstavo predstavila na slovenskem tednu nakita.
In ko se je ta komaj da dobro zaključil, je v sporočilih na svojem Instagram profilu prejela povabilo na milanski teden nakita. Kako je do tega sploh prišlo, smo bili radovedni, saj vemo, da so to sanje vsakega oblikovalca nakita in podjetnika.
Metka nam pove, da po zaključku slovenskega tedna nakita ni imela v načrtu nobenih večjih dogodkov. Ustvarjala je, razvijala posel naprej, ko je nekega dne od organizatorjev prejela sporočilo na Instagramu. Da jim je všeč, kaj in kako dela in če jo zanima sodelovanje na milanskem tednu nakita.
Sprva se s povabilom ni pretirano ukvarjala, saj se ji je kaj takega zdelo nemogoče, a po krajšem razmisleku se je odločila, da na sporočilo odgovori. Bilo je še kako resnično. Edini logičen korak je bil, da se na povabilo odzove in gre v Milano. "Takšne priložnosti ne moreš spustiti," poudari.
In obe izkušnji - tako v Sloveniji kot Italiji - sta bili zelo pozitivni. "Ob takih dogodkih se zelo veliko naučiš. Tam imaš direkten stik s potencialnimi strankami in tudi s potencialnimi poslovnimi partnerji," nam pove naša sogovornica in razloži, da so tovrstne povezave zelo dragocene.
"Slovenski teden nakita je bil zelo lep za moj začetek. Tam sem se namreč prvič predstavila širši javnosti. Milano pa je seveda stopnička višje in korak naprej. Nisem vedela, kaj naj pričakujem, ampak sem se nekako prepustila. In mi ni žal, da sem šla, saj sem tudi tam dobila zelo pozitivne odzive in vzpostavila kontakte za sodelovanje s tujino v prihodnosti," nam zaupa in doda, da bo blagovno znamko širila v tujino, a da se sama zaenkrat ne bi selila čez mejo.

Kako poteka proces oblikovanja nakita? Metka je do sedaj delala večinoma po naročilu, torej za točno določenega posameznika, ki ji je zaupal svoje želje. Z naročnikom sta se najprej temeljito pogovorila, nato pa skupaj izbrala materiale. "In potem vodiš stranko skozi proces ustvarjanja. Pošlješ mu fotografije njegovega nakita med nastajanjem. Postopki so namreč dolgi, kar je razumljivo. Tega se ne more narediti iz danes na jutri. In ko jih spustiš tako blizu svojega ustvarjalnega procesa, so pripravljeni nekoliko počakati in razumejo, da izdelava terja svoj čas. Hkrati zelo cenijo, da ti s svojimi možgani, rokami in srcem ta izdelek ustvariš le zanje. Vse skupaj je zelo osebno tako zame kot zanje," pravi. |
Kaj pa meni o konkurenci, ki je najverjetneje ni malo? "Konkurence je seveda veliko in ta je vedno dobrodošla. Ampak jaz pri svojem ustvarjanju izhajam iz sebe in se na konkurenco ne oziram pretirano. Našla sem svojo pot, zdaj pa jo le še razvijam do točke, ko mi bo prinašala to, kar hočem. Vsak človek je že sam po sebi neusahljiv vir idej, skozi katere lahko svetu ponudi košček sebe. A če ves čas tekmuješ s konkurenco, to postane prej utesnjujoče, kot navdihujoče. Sama se primerjam le še s seboj. Kakšen je bil moj doprinos včeraj in kaj je tisto, kar danes lahko naredim bolje," nam z nasmehom pove za zaključek. Metka je opozorila, da si lahko podjetniki na začetku svoje poti pomagajo z raznimi podjetniškimi programi ali podjetniškimi inkubatorji. Sama se je udeležila podjetniškega programa v Postojni. "Gre za štirimesečni program, v okviru katerega si razvil svojo podjetniško idejo in pripravil poslovni načrt. Ko sem končala s programom, so me sprejeli v mrežni podjetniški inkubator Perspektiva v Postojni. Brez njihove strokovne pomoči zagotovo ne bi napredovala tako hitro. Pred nastopom na milanskem tednu nakita sem denimo dobila vrhunsko mentorico za mednarodno prodajo. Trenutno sodelujem tudi s strokovnjakinjo iz pravnega področja, s katero urejava vse potrebno za sodelovanje s tujimi poslovnimi partnerji," nam je razložila.
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV