Delavci še naprej množično zapuščajo delovna mesta, poroča britanska spletna stran BBC. Medtem ko veliko zaposlenih še vedno pošilja šefom uradna elektronska sporočila o odpovedi, se mlajši delavci vse pogosteje odločajo drugače: svoje odhode prenašajo v živo na družbenih omrežjih.
Julija 2021 je postal viralen posnetek britanskih delavcev restavracije s hitro prehrano, ki so dali odpoved sredi izmene, zdaj pa je TikTok preplavljen z uporabniki, ki v realnem času delijo posnetke trenutka, ko so svojim šefom povedali, da odhajajo.
Ti kratki videoposnetki, ki so včasih napeti, pogosto smešni in skoraj vedno prepričljivi, na platformi družbenih medijev pritegnejo na tisoče, včasih celo milijone ogledov. A kaj je gonilo trenda #quittok?
Na to vprašanje so odgovor iskali britanski novinarji, ki so prišli do zanimivih zaključkov.
Kaj se dogaja?
Čeprav so ti videoposnetki #quittok različnih oblik – snemanje odpovedi preko klica Zoom ali snemanje trenutka, ko delavec preda pismo o odpovedi – je v vsakem posnetku v realnem času zajet trenutek, ko delavec odpove delovno razmerje.
Septembra 2022 je 31-letna Christina Zumbo, zdaj že nekdanja delavka avstralske vlade, delila trenutek, ko je kliknila na gumb pošlji svojo odpoved in nestrpno čakala na video klic svojega šefa. Zumbova, ki je s svojimi 140.000 sledilci na platformi TikTok že delila utrinke o duševnih težavah, povezanih z delom, je dejala, da je menila, da se bodo z objavo strinjali tudi drugi uporabniki platforme.
"Resnično sem se borila z odločitvijo, da odidem, z občutkom, da sem pustila svojo ekipo in nadrejenega na cedilu, in z mislijo, da bom ostala brez službe, ne da bi imela na takratnem razburkanem trgu dela zagotovljenega kaj novega, " pravi. "Odločila sem se, da bom to svojo pot delila na spletu, ker se o tem preprosto ne govori dovolj."
Toda tudi njo je presenetil izjemen odziv, saj je kratki posnetek prejel 53.000 všečkov in skoraj 3.000 komentarjev. "Nisem si predstavljala, da se bo toliko ljudi našlo v tej zgodbi, se z njo poistovetilo in jo delilo – ali svoj strah pred odhodom s trenutnega delovnega mesta ali močno željo, da bi storili to, kar sem storila jaz," pravi Zumbova iz Brisbana. "Občutek skupnosti, ki ga začutiš, če se odpreš in na spletu, pokažeš resnično, relativno ranljivost, je vedno na najboljši način presenetljiv."

Tudi Marisa Jo Mayes je TikTok uporabljala kot "zabavno in ustvarjalno sredstvo", z deljenjem vsebine pa se je "borila proti občutkom nesreče v službi", ko se je odločila, da v živo zapusti službo v podjetju za medicinske pripomočke.
"Imela sem lepo plačo, lahko sem potovala in delala z nekaterimi največjimi imeni v industriji, vendar sem bila popolnoma nesrečna," pravi 29-letnica iz Arizone v ZDA. "Takrat sem bila v svojem življenju najbolj izgorela, poleg dela nisem mogla razmišljati o ničemer drugem in spopadala sem se z zdravstvenimi težavami, ki jih je povzročal stres."
Mayesova v 30-sekundnem posnetku prikazuje napete trenutke pred klicem z nadrejenim – in nato njeno takojšnje olajšanje. 'Kot bi mi noga slona sestopila s prsi, hkrati pa sem tudi žalostna,' je zapisala pod videoposnetek.
Dve leti po tem, ko je bil konec leta 2020 prvič deljen, je to še vedno eden najbolj gledanih trenutkov #quittok, saj je do letošnjega marca zbral več kot 200.000 všečkov. Deljenje tega trenutka na platformi se mi je zdelo naravno, pravi Mayesova. "Zares ni šlo za zavestno odločitev, da posnamem videoposnetek, saj je bilo to preprosto nekaj, kar je bilo del moje rutine. Veliko sem delila o svoji poti samorazvoja, zato se mi je zdelo naravno, da ga delim, saj je šlo za tako velik življenjski dogodek."
Odzivi so bili različni: "Od 'OMG, čestitam, živiš moje sanje' do 'Si samo privilegirana milenijka, ki si zasluži biti brezposelna'," pravi. Kljub temu, da je bila šokirana nad močnimi občutki, ki jih je sprožila njena objava, je bila večina odzivov večinoma pozitivnih, kar je Mayesovo spodbudilo, da je v naslednjih letih še naprej delila svojo pot samorazvoja. "Negativni komentarji me niso ustavili, da ne bi še naprej objavljala o svojih izkušnjah po zaposlitvi – saj je na vsako osebo, ki je zaradi tega jezna, verjetno 10 takih, ki jih je to navdihnilo."
Kaj je vzrok za to?
Večina mladih uporabnikov TikToka je odrasla v okolju, ki je prežeto z digitalnim, in na spletu že od nekdaj delijo vse pomembne dogodke. Do neke mere, pravi kalifornijska terapevtka in trenerka Tess Brigham, je naravno, da delijo tudi zasebne pogovore z delodajalci o svoji odločitvi, da bodo opustili delo.
"Tako ima ta generacija izkušnje, tako so se naučili biti v svetu," pravi. "Če odrasteš in si navajen snemati in deliti stvari, zakaj ne bi delil teh večjih, pomembnejših trenutkov?"
Po njenem mnenju pa je v ozadju trenda #quittok tudi bolj temeljna sprememba odnosa.
Milenijci in generacija Z so med gospodarskim zlomom leta 2008 opazovali, kako so se njihovi starši spopadali s težavami na delovnih mestih v podjetjih, nekateri od teh mladih pa so tudi sami zabredli v študentske dolgove in imajo slabo plačana delovna mesta. Njihove zgodnje delovne izkušnje je oblikoval Covid-19, saj najmlajši delavci niso nikoli niti stopili v pisarno. Brighamova pravi, da je kombinacija teh dejavnikov povzročila, da mlajši delavci – zlasti generacija Z – dajejo prednost duševnemu zdravju, sreči in pozitivnim delovnim okoljem. Zato se jim zdijo vsebine, ki prikazujejo ljudi, ki zapuščajo "strupena delovna mesta" in se upirajo nepravičnim šefom, zelo ambiciozne.
To velja tudi za Zumbovo, ki je po Covidu-19 opazila velik premik v ravnovesju med delom in zasebnim življenjem ter prednostnih nalogah. "Mislim, da je pomembno, da prevzamemo nadzor nad svojim življenjem in aktivno stopamo po poti, po kateri želimo iti, namesto da hodimo po poti, po kateri ne želimo iti ali ne znamo drugače," pravi. "Delitev odpovedi delovnega mesta na spletu in razmislek o sprejemanju velikih kariernih odločitev sta pomembna, da pokažeš, da imaš nadzor nad svojo srečo, da sprejemaš odločitve za svoje življenje in da je delo včasih le delo – ne pa celotna identiteta."
Kaj to pomeni?
Dolgoročne posledice objavljanja videoposnetkov #quittok niso povsem jasne, pravi Brighamova. Na primer, ni mogoče predvideti, kako bodo te objave vplivale na prihodnje karierne priložnosti.
Vendar pa lahko trend #quittok spodbudi transparentnost podjetij in razumevanje razmer na trgu dela.
Povzeto po BBC.
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV