Ali je vaš sodelavec ljubosumen na vaše uspehe?

Ali je vaš sodelavec ljubosumen na vaše uspehe?

M.M.
09.03.2025, 4:49
0
Kaj sploh storiti, ko na delovnem mestu začnete nizati uspehe, vaš sodelavec pa ima zaradi tega ljubosumne izpade?

Za prikaz vsebine je potrebno omogočite piškotke družbenih omrežij. Omogoči piškotke

Vsakič, ko dosežemo nov mejnik – naj bo to pridobitev nove stranke, napredovanje ali preseganje zastavljenih ciljev –, si najverjetneje mislimo, da se sodelavci veselijo z nami in nas podpirajo. Vendar ni vedno tako. Ko se vaši uspehi kopičijo, lahko začnete čutiti, da je sodelavec – tudi tisti, ki je bil nekoč vaš prijatelj – ljubosumen ali zamerljiv, poroča spletna stran Harvard Business Review.

Gre za izredno neprijetno situacijo, za katero večina upa, da bo kmalu minila ali pa da gre morda za kakšen nesporazum. "Žal pa je pogosteje tako, da se ljubosumje in užaljenost drugih samo še stopnjujeta, ko dosegate nove mejnike v karieri," poroča omenjena stran in dodaja, da obstajajo primeri številnih uspešnih strokovnjakov, ki so se soočili z nagajanjem sodelavcev, saj sta jih motila njihova uspeh in karierno napredovanje. 

V nadaljevanju so navedli pet korakov, kako ukrepati, ko začutite, da se sodelavec zaradi vašega uspeha počuti ogroženega.

Zavist
ZavistFOTO: Adobe Stock

1. Preverite, ali imate prav

Možno je, da se vaš sodelavec počuti užaljenega – možno pa je tudi, da ste si napačno razlagali njegovo pripombo ali da je imel slab dan. Preden začnete domnevati, da je ljubosumen na vaš uspeh, se je vredno vprašati:

- Ali je v zadnjem času spremenil svoje vedenje do vas?

- Ali se je na vaš uspeh odzval z nenavadnim komplimentom? (Na primer: "Čestitam za tvoj uspeh na tem projektu. Gotovo je super, da ti je šef vse uredil.")

- Ali je zmanjšal količino časa, ki ga preživi z vami, ali je prenehal zagotavljati podporo, ki vam jo je prej nudil?

- Ali ste opazili dokaze o tekmovalnosti ali dajanje vaših uspehov v nič? (npr. javno izzivanje na sestankih ali zmanjševanje vaših dosežkov v primerjavi z drugimi)?

Če ste sčasoma opazili ponavljajoče se dokaze o sovražnosti ali pasivni agresivnosti, je verjetno, da se vaš sodelavec dejansko počuti ogroženega zaradi vas in da to ni vaša domišljija.

PREBERI ŠE

Psihopati med sodelavci: metoda 'sive skale' vas lahko reši

2. Razumite, zakaj so ljubosumni

Ko ste ugotovili, da je težava res prisotna, je morda vaš naravni odziv, da se takšnim sodelavcem začnete izogibati, saj se boste tako želeli izogniti konfliktu. 

"Vendar je to napačna poteza. Z neposrednim in premišljenim pristopom do njih lahko ugotovite napačno komunikacijo, ki bi lahko v celoti odpravila težavo," poroča spletna stran. 

Sodelavca lahko vprašate: "V zadnjem času opažam, da ko govorim na sestankih, pogosto zavzamete nasprotno stališče. Ali mi lahko o tem poveste kaj več ali se kaj dogaja?" S tem jim omogočite, da končno povedo, kaj jih muči.

Če se zdi, da je težava nastala zaradi vašega nedavnega uspeha, se lahko o tem pogovorite neposredno z njimi. 

Če želite, lahko sodelavcu ponudite pomoč in kakšen nasvet, kako naj bo tudi sam uspešnejši. 

3. Analizirajte dinamiko moči

Koristno je razmisliti o tem, v kakšnem odnosu ste s sodelavcem. Kateri od vaju je bolj nadrejen? Ali ga potrebujete za izpolnjevanje svojih poklicnih potreb zdaj ali v prihodnosti? Kateri od vaju ima boljša poznanstva znotraj podjetja?

"Če ste na položaju moči, se lahko glede kolega sprostite, saj je ljubosumje, usmerjeno navzgor po korporativni lestvici, pogosto prisotno, drugi pa ga verjetno ne bodo jemali resno. Če pa vas ima na piki vplivnejši sodelavec, ima to lahko resne posledice za vašo prihodnost v podjetju," so zapisali na omenjeni spletni strani. 

Poleg tega razmislite, ali imate skupne ali konkurenčne cilje. Ali lahko oba dosežeta, kar si želita? Ali pa mora ena oseba izgubiti, da bi druga lahko zmagala? Pripraviti boste morali seznam možnih načinov, kako bi vam lahko poskušali škodovati (na primer, da bi govorili proti vam, ko je čas za napredovanje, ali da bi vas izključili iz vplivnega odbora), in razviti strategije za zmanjševanje teh tveganj. In verjetno boste morali sprejeti nadaljnje neposredne ukrepe, bodisi da se boste z njimi ponovno pogovorili ali morda zadevo izpostavili njihovemu nadrejenemu.

PREBERI ŠE

Kako preživeti dan z nesramnimi sodelavci?

4. Ugotovite, kdo so vaši pravi zavezniki

V vašem krogu zaupanja so ljudje, ki so vam vedno stali ob strani in se veselijo za vas, ko vam uspe. Morda so vas tudi javno ali zasebno podpirali. Pohvalijo vas in vaše delo pred drugimi, vas spodbujajo, ko potrebujete spodbudo, in vas potisnejo izven območja udobja, da se lahko učite in rastete. To so ljudje, katerih podporo boste potrebovali, če bo sodelavec, ki se počuti ogroženega zaradi vas, začel delati težave.

Pri pregledu svojih zaveznikov pa se velja vprašati tudi: Ali ste opazili kakšne spremembe v njihovem ravnanju do vas? Ali so prenehali odgovarjati na vaše klice ali sporočila? Ali se izogibajo priložnosti za interakcijo? Morda ne zahajajo več v vašo pisarno za hiter klepet ali se vam oglasijo le, ko nekaj potrebujejo? 

Res je, da ima prav vsak kdaj preveč obveznosti in da odnosi ne morejo biti ves čas intenzivni, a če se vas je nekdo začel stalno izogibati, je to verjetno znak, da se nanj ne morete več zanesti, morda zato, ker je sam ljubosumen ali ker je njegov vtis o vas ogrozil nekdo drug, ki je ljubosumen.

PREBERI ŠE

Imate tudi vi sodelavca, ki mu ne morete zaupati?

5. Če je treba, omejite stik 

Poskušali ste torej nasloviti težavo in obrniti negativno dinamiko. A pravega rezultata ni, saj kljub vašim prizadevanjem nekateri posamezniki ne morejo preseči svoje zavisti.

"V takem primeru se zavedajte, da nobeno vaše prizadevanje ne bo spremenilo njihove napačne perspektive. Na tej točki je za vaše dobro počutje nujno, da se distancirate. Takšni negativni ljudje bodo iskali krivdo pri vseh drugih, ki jim uspeva, zato je najbolje, da se z njimi ne povezujete," priporoča omenjena spletna stran. 

Elegantno, a odločno prerežite povezavo. V nujnih poklicnih stikih ostanite prijazni in profesionalni, vendar ne vlagajte dodatne energije, da bi pomagali nekomu, ki vam bo ob vašem vsakokratnem uspehu verjetno zameril (v najboljšem primeru) ali vam zabodel nož v hrbet (v najslabšem primeru).

Svojo energijo raje namenite spodbujanju odnosov s sodelavci, ki vas podpirajo ter prispevajo k zdravemu in sodelovalnemu okolju. Nikoli ne morete nadzorovati, kako drugi dojemajo vaš uspeh, lahko pa nadzirate, koliko ste pripravljeni dopustiti, da njihova negativnost vpliva na vaše življenje. Na splošno velja, da tisti na dnu tekmujejo, medtem ko tisti na vrhu sodelujejo.

Vir: Harvard Business Review