Cekin.si
Roka

Zaposleni

Kako vljudno postaviti mejo in reči ne?

Simona Lečnik Očko
27. 08. 2024 04.10
3

Postavljanje mej povzroča mnogim ljudem preglavice, bodisi, da gre za otroke, partnerje, prijatelje ali sodelavce. Meje postavljamo vedno na spoštljiv način, kar vključuje jasno komunikacijo na eni strani in empatijo na drugi. Ljudje težko postavljajo meje iz več razlogov, ki pa so lahko povezani z njihovo osebnostjo, vzgojo, družbenimi normami in čustvenimi stanji.

Ljudje se pogosto bojijo, da bodo s postavljanjem mej povzročili negativne reakcije, kot so zavrnitev, izgubo prijateljstva in službe, ali celo sprožili hud konflikt. Nekateri posamezniki imajo močno željo, da bi bili všečni in sprejeti. Ozavestimo in sprejmimo, da nikoli ne bomo všečni vsem, s čimer ni prav nič narobe, saj nikomur niso všeč vsi ljudje tega sveta. Dobrodošlo je, da ljudje čimprej spoznajo, da vsem nikoli ne bomo mogli ugajati, saj na poti ugajanja vsem, najhitreje pozabimo in izgubimo sami sebe. Osebe z nizko samozavestjo pogosto dvomijo o svoji vrednosti in sposobnostih, zaradi česar se bojijo, da ne bodo sprejete, če postavijo meje.

Gre za ranljivo področje, saj pri postavljanju mej povemo tisto, kar zares mislimo. V takšnih situacijah ljudje tvegamo, saj ne vemo, kakšen bo končni razplet in kako bo sogovornik reagiral. Treba se je spomniti, da bodo ljudje, ki cenijo nas in naše delo, spoštovali tudi našo mejo. Ne bodo dvomili in bodo razumeli, da smo mejo postavili z razlogom. In tudi mi, na drugi strani, sprejmimo in spoštujmo meje drugih, ko jih postavijo.

Simona Lečnik Očko
Simona Lečnik OčkoFOTO: osebni arhiv Simona Lečnik Očko

Magična beseda "ne" je tesno povezana s postavljanjem mej. Kratka besedica, ki nosi v sebi izjemno moč. Vsakič kadar postavljamo mejo, ali se odločimo za besedo ne, bodimo vljudni, spoštljivi in hkrati odločni. Potrudimo se, da smo jasni in neposredni, brez oklevanja, zavijanja v celofan ali predvidevanja, da bo sogovornik razbral med vrsticami, kaj se plete v naših mislih. Takšen način komunikacije je odveč in ne ustvarja rezultatov, ki jih želimo. Neposrednost preprečuje nesporazume.

Pojasnimo razlog naše odločitve, kadar je to potrebno in primerno. Vse je odvisno od okolja, situacije in vpletenih.

Kadar je to mogoče, ponudimo alternativo in npr. ob zavrnitvi opravila priporočimo nekoga, ki bi lahko nekaj storil namesto nas. Ves čas skrbimo za obziren ton komunikacije in nikar ne pozabimo na empatičen pristop. Postavljanje mej lahko včasih privede do konflikta, zato se nekateri temu raje izognejo. Tudi kakšne negativne izkušnje iz preteklosti, kjer so bili morebiti posamezniki kaznovani ali zavrnjeni zaradi postavljanja mej, lahko vplivajo na njihovo sposobnost postavljanja meja v prihodnosti. Razumevanje teh razlogov je prvi korak k izboljšanju sposobnosti postavljanja mej. Zavedanje in praksa lahko pomagata posameznikom, da se naučijo, kako samozavestno in spoštljivo postaviti meje, kar vodi k bolj zdravim in uravnoteženim odnosom.

Nekaj preprostih primerov, kako vljudno in spoštljivo postavimo mejo:

- Zahvaljujem se vam za povabilo, a žal se praznovanja ne morem udeležiti.

- Rad bi vam pomagal, vendar sem trenutno zaseden z drugimi obveznostmi.

- Prosim zamenjajva temo. O tem ne bi več govorila.

- To je odlična priložnost. Jaz, žal, zaradi drugih obveznosti tokrat ne morem sodelovati.

- Razumem, da to potrebujete, vendar se moram osredotočiti na druge prioritete.

- Naprošam vas, da se umirite, saj je vaš ton neprimeren in nespoštljiv. Prosim nadaljujva najin pogovor, ko se umirite. Hvala.

S spoštljivim pristopom in jasnostjo lahko postavljamo meje, ne da bi pri tem prizadeli občutke drugih.

Kako reči ne
Kako reči neFOTO: Adobe Stock

Pojavlja se vprašanje, zakaj ljudje težko rečejo "ne". 

Pogosto se pojavlja strah pred zavrnitvijo ali konfliktom. Mnogi se bojijo, da bi besedica "ne" lahko povzročila negativno reakcijo in nesporazume. Želijo se izogniti neprijetnim situacijam in ohranjati mir. Nekateri ljudje imajo močno potrebo, da ugajajo drugim in vseskozi iščejo njihovo odobravanje. Prepričani so namreč, da jih bodo drugi bolj cenili, če bodo vedno pripravljeni pomagati. Pojavlja se tudi občutek dolžnosti ali obveznosti, da pomagajo ali sodelujejo pri nečem, tudi če to ni v njihovem interesu, saj ne želijo razočarati ali prizadeti drugih . Številnim beseda ne predstavlja zamujeno priložnost, bodisi v osebnem ali poklicnem življenju. Nenazadnje so nekateri preprosto navajeni na besedico da in se želijo izogniti nelagodnim situacijam, do katerih bi prišlo, ko bi rekli ne, ker so vsi v njihovi okolici navajeni, da bodo pristali na vse, kar jih naprošajo.

Zavrnitev prošnje ali povabila, je ne glede na razlog, legitimna in to lahko storimo na spoštljiv in prijazen način. Povsem primerno in v skladu z bontonom je, če bomo rekli "ne." Ključnega pomena je način, kako to storimo.

Če želimo, lahko pojasnimo svoj razlog za zavrnitev, vendar to ni vedno potrebno. Odvisno je, kako blizu smo si z osebo in za kakšno priložnost gre. Pomembno je, da ne lažemo in si ne izmišljujemo izgovorov. Ohranjanje našega prijaznega in spoštljivega tona vedno pomaga, da zavrnitev ne izzveni nesramno ali neprijazno.

Avtorica teksta je

Simona Lečnik Očko, mag. mednarodnih in diplomatskih študij

Svetovalka in strokovnjakinja za sodobni poslovni bonton, protokol, komunikacijo in dvig samozavesti.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (3)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 856